• Anonym (?)

    Arbete med bra lön, systemutvecklare?

    Vad krävs för att läsa till systemutvecklare? Räcker gymnasiekompetens? Hur många års utbildning är det och går det att läsa på distans? 
    Svårt? lätt?

  • Svar på tråden Arbete med bra lön, systemutvecklare?
  • Vinterankan

    Du lär väl läsa minst en kandidat i systemvetenskap, det är 3 år. Det är en samhällsvetenskaplig utbildning där det ändå är bra att vara duktig på logik och matte.

  • Yonndax

    Att läsa till systemutvecklar tar minst 3 år . Det är ingen lätt utbildning om det inte är nått du är väldigt intresserad av sedan innan. Det är ingen utbildning på högskola*/universitet. Du kan nog läsa strö kurser inom systemutveckling men inte en hel utbildning på distans. Sen vet jag inte vad du tycker är bra lön. Den generella ingångslönen för en systemutvecklar är ca 22 000. Lite högre på vissa ställen. För att du ska få en topp lön börd du minst ha en master som tar 5 år

  • Yonndax
    Yonndax skrev 2014-10-19 10:13:17 följande:

    Att läsa till systemutvecklar tar minst 3 år . Det är ingen lätt utbildning om det inte är nått du är väldigt intresserad av sedan innan. Det är ingen utbildning på högskola*/universitet. Du kan nog läsa strö kurser inom systemutveckling men inte en hel utbildning på distans. Sen vet jag inte vad du tycker är bra lön. Den generella ingångslönen för en systemutvecklar är ca 22 000. Lite högre på vissa ställen. För att du ska få en topp lön börd du minst ha en master som tar 5 år


    men en hel utbildning tror jag inte du hittar på distans. 
    Ska det stå.

    Kan tillägga att gymnasieutbildning räcker om du läser samhälle eller natur. Skulle rekommendera natur för att få en aning om hur högskole/ universitet utbildning inom systemutveckling är.
  • Anonym (?)

    Tack för svar! 
    En bra lön.. Ja, googlade lite och hittade detta: allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/249-systemutvecklare/

    Lägsta månadslön 28.000:-.. Medel i offentlig sektor: 35.800:-

  • Anonym (Mittuniversitetet)

    Jag läser informatik med inriktning på systemvetenskap 180 p. Heldistans utan träffar. Så det finns.

  • Anonym (Mittuniversitetet)
    Anonym (Mittuniversitetet) skrev 2014-10-21 22:42:30 följande:

    Jag läser informatik med inriktning på systemvetenskap 180 p. Heldistans utan träffar. Så det finns.


    Med inriktning systemutveckling, ska det stå.
  • morningsun

    Kan vara värt att komma ihåg att det är enklare att få jobb och lönen är bättre om du gått på ett mer ansett universitet. Och ska du ändå läsa en master är Civ Ing eller DV bättre, eftersom matematikinnehållet är tyngre. Detta väger en del vid rekrytering. 

  • Anonym (100k+ i månadslön)
    Yonndax skrev 2014-10-19 10:13:17 följande:

    Att läsa till systemutvecklar tar minst 3 år . Det är ingen lätt utbildning om det inte är nått du är väldigt intresserad av sedan innan. Det är ingen utbildning på högskola*/universitet. Du kan nog läsa strö kurser inom systemutveckling men inte en hel utbildning på distans. Sen vet jag inte vad du tycker är bra lön. Den generella ingångslönen för en systemutvecklar är ca 22 000. Lite högre på vissa ställen. För att du ska få en topp lön börd du minst ha en master som tar 5 år


    Jag skulle nog påstå att huruvida man har en master eller ej avgör inte lönen i längre perspektiv. Första lönen kan påverkas av det, men successivt kommer din erfarenhet och yrkeskunskap väga mer och mer.

    Att bli bra på systemutveckling tar tid och kräver fallenhet för viss slags tänkande. En grundkurs i programmering blandar normalt det teoretiska med det praktiska och borde ge en fingervisning om man har det i sig. Vill du tillhöra det mest eftertraktade toppskiktet krävs det dessutom att du satsar på det även utanför skolan, hittar på egna projekt osv.

    Jag läste själv ett 4-årigt program som blandade IT med annat, men fann något jag verkligen tyckte om i just programmering. Efter examen 2006 har löneutvecklingen varit fantastisk.

    Vill du verkligen ha en hög lön som systemutvecklare, gör som jag, sikta på att flytta till USA (NYC eller SF framförallt) och byt jobb med ca 2 års mellanrum. Är du duktig så fixar arbetsgivare där ett visum åt dig.
  • Anonym (Vad?)
    Yonndax skrev 2014-10-19 10:13:17 följande:

    Att läsa till systemutvecklar tar minst 3 år . Det är ingen lätt utbildning om det inte är nått du är väldigt intresserad av sedan innan. Det är ingen utbildning på högskola*/universitet. Du kan nog läsa strö kurser inom systemutveckling men inte en hel utbildning på distans. Sen vet jag inte vad du tycker är bra lön. Den generella ingångslönen för en systemutvecklar är ca 22 000. Lite högre på vissa ställen. För att du ska få en topp lön börd du minst ha en master som tar 5 år


    Vad är en topplön?
  • ITpappan
    Anonym (Vad?) skrev 2014-10-22 12:50:25 följande:
    Vad är en topplön?
    45-70 papp per månad?

    Men allt är ju relativt. Utomlands är lönerna högre.
  • gbgumman
    ITpappan skrev 2014-11-02 21:51:18 följande:
    45-70 papp per månad?

    Men allt är ju relativt. Utomlands är lönerna högre.
    Ok då vet jag att man inte behöver någon master för att få jobb i det lönespannet.
  • gbgumman
    morningsun skrev 2014-10-21 22:58:28 följande:

    Kan vara värt att komma ihåg att det är enklare att få jobb och lönen är bättre om du gått på ett mer ansett universitet. Och ska du ändå läsa en master är Civ Ing eller DV bättre, eftersom matematikinnehållet är tyngre. Detta väger en del vid rekrytering. 


    Inte heller det är ett måste. Har också bevis för. Ett engagemang och intresse för att hela tiden utvecklas och lära nytt samt kunskaper behövs för jobb och bra lön. Plus att man måste vara smidig och bjuda på sig själv. Är man stöddig kommer man inte långt.
  • yessy

    Jag funderar på att byta yrke och ör ure efter ngt som ger bra lön. Jag har rittat på olika utbildningar inom systemutveckling och funderar på INFORMATIK MED INRIKTNING SYSTEMUTVECKLING på sistans/Muttuniversitet snälla ngn som har fått den/ går på den och kan svara på lite frågor????

Svar på tråden Arbete med bra lön, systemutvecklare?