• sandy861

    ni med citalopram när blev ni bättre

    Hej ni med citalopram när kände ni att de hjälper och när blev ni bättre... hur länär hade ni biverkningar och vad för biverkningar hade ni?

  • Svar på tråden ni med citalopram när blev ni bättre
  • Anonym (Olga)

    Det tog en månad innan jag kände någon förbättring. Jag mådde heller inte sämre i början med ökad ångest som är vanligt.

  • Anonym (hmm)

    Har ätit det i omgångar de senaste 13 åren.

    Första gången var det en utbrändhet som lett till svår depression som föranledde medicineringen.

    Kände nog bara av biverkningen första veckan, blev bättre efter 2-3 veckor. Började då se ljuset i slutet av tunneln istället för att vara så djupt nere i gropen att allt var nattsvart. Tog dock ett år av sjukskrivning innan jag började vara uppe på banan igen (men helt tillbaka blev jag aldrig).

    Nu går jag inte lika länge och mår dåligt innan jag söker hjälp, så jag har sluppit fler sjukskrivningar (även om det ibland nog hade varit av godo). När jag denna gång började äta citalopram igen (sist var 5 år sen) så har jag tyvärr känt av biverkningarna mer. Inte i form av ökad ångest, utan mer illamående och yrsel ca 1 timme efter jag tagit tabletterna. Det går dock över rätt fort, men ändå obehagligt när det händer. Måendet har blivit bättre (mindre oro och mer "Cest la vie" känsla).

  • sandy861

    Aha jajag åt dem för 5 år sedan typ.. kommer inte ihåg hur ja hade det då... men vet ja är dålig med att tex äta och så.. för typ 6 veckor sedan slutade ja helt med cola och godis som jag typ levt på.. med detta då en jävla ångest... vilket inte gjorde saken bättre... på detta så glömmer jag att äta.. innan behövde ja typ inte de för ja fick i mig så mycket socker så då märkte jag inget... men nu kan ja märka att ja mår verkligen sämre när ja inte har ätit... hur länge har du ätit dom denna gåbgeb ja är på 2.5 vecko och har nu fått mer ångest och oro än vad ja hade innan... de med yrseln skakig och lite så kan va för ja då inte äter dom ja ska.. plus slutat direkt kaffe också..

  • Darimna

    -blev jättedålig av biverkningar första veckan, som sedan långsamt avtog. efter en månad ungefär började det vara lite bättre än det var innan, men skillnaden är fortfarande marginell,. 6mån in i behandling nu

  • sandy861
    Darimna skrev 2014-10-19 14:47:53 följande:

    -blev jättedålig av biverkningar första veckan, som sedan långsamt avtog. efter en månad ungefär började det vara lite bättre än det var innan, men skillnaden är fortfarande marginell,. 6mån in i behandling nu


    Hej vad för biverkningar fick du?
  • Anonym (Sadface)

    När jag började med mina mådde jag förjävligt i ca en månad innan det blev bättre.


    Jag hade extrem ångest, ville bara dö. Pendlade mellan att gråta hysteriskt och att ligga och stirra i väggen. Sov hela dagarna och var bara vaken på natten. Allt som jag hade känt innan jag började med dom blev 10 gånger värre. Jag tror inte det brukar bli så illa, men min läkare då sa att det kunde hända att det blir som det var för mig.

  • sandy861

    Jag har problem och sova fast ja är skit trött.. riktigt jobbigt är de..jo jag mår verkligen sämre nu än av ja gjorde innan jag började med dom

    .

  • Darimna
    sandy861 skrev 2014-10-19 15:01:49 följande:
    Hej vad för biverkningar fick du?
    Allt möjligt, huvudvärk, trötthet, svaghetskänsla, yrsel, ökad ångest och olustkänslor... minns inte allt tror jag. 
  • Anonym (hmm)

    Angående sömnproblem så brukar de kunna skriva ut propavan. De fungerar bra för mig. Man tar dem 1-2 timmar före sänggående (det är inte insomningstabletter) men man blir trött och dåsig. Och om man vaknar under natten är det lättare att somna om. Halveringstiden ligger på 8 timmar. Insomningstabletter fungerade inte något vidare dock. De har en halveringstid på 3 timmar och även om jag somnade av dem så vaknade jag ju efter en si sådär 3 timmar och låg sen vaken resten av natten (ex stilnoct).

  • downey
    Anonym (hmm) skrev 2014-10-19 21:18:11 följande:

    Angående sömnproblem så brukar de kunna skriva ut propavan. De fungerar bra för mig. Man tar dem 1-2 timmar före sänggående (det är inte insomningstabletter) men man blir trött och dåsig. Och om man vaknar under natten är det lättare att somna om. Halveringstiden ligger på 8 timmar. Insomningstabletter fungerade inte något vidare dock. De har en halveringstid på 3 timmar och även om jag somnade av dem så vaknade jag ju efter en si sådär 3 timmar och låg sen vaken resten av natten (ex stilnoct).


    Jag har tagit insomningstabletter och Propavan under ett tag och de har fungerat bra tillsammans. Kruxet är att Imovane som är en insomningstablett är beroendeframkallande.
  • Anonym (hmm)
    downey skrev 2014-10-19 21:46:53 följande:
    Jag har tagit insomningstabletter och Propavan under ett tag och de har fungerat bra tillsammans. Kruxet är att Imovane som är en insomningstablett är beroendeframkallande.
    Håller med. Bäst effekt får man om man kombinerar dem. Men de är inte sådär jättepigga på att skriva ut insomningstabletter (dels för att de är beroendeframkallande som du skriver) men även till folk med depressioner eftersom risken för överdosering finns. Propavan däremot medför inte samma risker. Men för att det ska ge bättre insomningseffekt av dem så krävs 2 piller och då är man rätt slö fram till lunch.. och när man jobbar så är det inte precis optimalt.
  • downey
    Anonym (hmm) skrev 2014-10-20 11:36:06 följande:
    Håller med. Bäst effekt får man om man kombinerar dem. Men de är inte sådär jättepigga på att skriva ut insomningstabletter (dels för att de är beroendeframkallande som du skriver) men även till folk med depressioner eftersom risken för överdosering finns. Propavan däremot medför inte samma risker. Men för att det ska ge bättre insomningseffekt av dem så krävs 2 piller och då är man rätt slö fram till lunch.. och när man jobbar så är det inte precis optimalt.
    Har precis slutat med Imovane efter att ha tagit den i säkert 3 månader. Var inget större problem att få den utskriven även om jag även tar Citalopram.
Svar på tråden ni med citalopram när blev ni bättre