• Anonym (Fråga­nde)
    Äldre 19 Oct 13:58
    3061 visningar
    37 svar
    37
    3061

    Hur hinner alla ligga?

    Jo, vi har en dotter på drygt 14 månader. Min man tycker att det är rimligt att vi ska ha sex varje dag och till varje pris. Han kan till och med tycka att det är ok medan hon leker i samma rum...bara för att få komma till. Till saken hör att vår dotter sover inte så bra (vilket jag förstått är vanligt). Dvs. vi har ingen tid själva överhuvudtaget + att hon sover i vår säng. Min man tycker att det är fruktansvärt att han bara får ligga ett par gånger i veckan medan jag funderar på hur jag ska överleva denna sömnbrist. Så nu undrar jag, hur ofta ligger ni småbarnsföräldrar med era fruar/män? Och till den stora frågan, När??

  • Svar på tråden Hur hinner alla ligga?
  • Anonym ((MP))
    Äldre 19 Oct 14:06
    #1
    Anonym (Frågande) skrev 2014-10-19 13:58:32 följande:

    Jo, vi har en dotter på drygt 14 månader. Min man tycker att det är rimligt att vi ska ha sex varje dag och till varje pris. Han kan till och med tycka att det är ok medan hon leker i samma rum...bara för att få komma till. Till saken hör att vår dotter sover inte så bra (vilket jag förstått är vanligt). Dvs. vi har ingen tid själva överhuvudtaget + att hon sover i vår säng. Min man tycker att det är fruktansvärt att han bara får ligga ett par gånger i veckan medan jag funderar på hur jag ska överleva denna sömnbrist. Så nu undrar jag, hur ofta ligger ni småbarnsföräldrar med era fruar/män? Och till den stora frågan, När??


    Försöker få till det 1-2 ggr i veckan. Minst 1.
  • Anonym (Varje dag)
    Äldre 19 Oct 14:15
    #2

    Somnar barnet samtidigt som er??

    Annars funkar ju soffan efter hon somnat, vi körde snabbisar i badrummet innan vi fick och la oss om vårt barn somnade sent. Går ju även att smyga upp när barnet somnat och gå till nått annat rum. Alternativt att man tillfredställer varann på andra vis!

    Allt sex måste ju inte vara timvis, man ska inte underskatta snabbisarna!

    Vi får ett bättre förhållande när vi har sex ofta av nån anledning? Trötthet är dock en riktig erotikdödare men många gånger kan man faktiskt få mer energi av sex också! Det gäller att hitta en bra balans som funkar för båda där!

  • Anonym (Quinn­a)
    Äldre 19 Oct 14:33
    #3

    Jag har här ingen åsikt om er frekvens utan mer om "att hinna".

    Om ni bara har ett barn så kan det väl inte vara något större problem?

    Det handlar om prioriteringar och att man prioriterar det man tycker är viktigt. Om man prioriterar så är de saker man inte hinner de saker som är minst viktiga... Det handlar om att rent praktiskt ordna upp sitt liv så att man får det att fungera.

    Det finns många som har fler än ett barn, även små barn som tvillingar eller trillingar...
    Det finns dom som har massor att göra, t ex de som lever på en gård med djur som man måste ta hand om, eller andra småföretagare, och som ändå hinner vara både mamma och maka.

    Vi lever i ett fantastiskt land i en fantastisk tid (åtminstone just nu och ännu så länge...), otroligt bra föräldraförsäkring, förmånliga bidrag, bäst i världen på jämställdhet och rent ekonomiskt på många sätt bland världens absolut bästa och mest populära länder att vara förälder i och att leva i.


    Man tror alltid att man har det så svårt själv, man hamnar i negativa tanke-spiraler, men om man sätter det i lite perspektiv så blir ens egna problem lite lättare att hantera.
    Det finns alltid de som har mycket mer att göra, som sover mindre och som har det mycket svårare,
    men som ändå får det att fungera på ett utmärkt sätt...

  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Äldre 19 Oct 14:51
    #4

    Tack, för lite tips! Alltså jag måste ofta gå och lägga mig samtidigt eftersom hon bara kan sova om hon får sova på mig. Så fort vi förlorar hudkontakt så vaknar hon. Men har vi tur så sover hon någon timme själv och då har vi gladeligen sex!

    Till dig som skrev sist undrar jag vad det är för sätt att skriva på det sättet. Du har ingen aning om vem jag är och om jag har en negativ livssyn och det har jag ingen lust att gå in på heller. Du har heller ingen aning om hur vi har haft det med vår dotter, eller hur vårt liv ser ut osv. För mig är det viktigt att jag, min man och vår dotter mår bra. Sex är en del av livet som jag uppskattar mycket. För mig har det tärt

    mycket på mig att endast få sova 3-4 timmar per natt i nu drygt 14 månader. Och det är inte ens sammanhängande sömn. Jag vet inte om jag är vaken eller sover på nätterna längre. Så jag har faktiskt lite svårt att kavla upp ärmarna och tänka på dem som har bondgårdar och trillingar. Men jag vet att det blir bättre och söker här tips på hur man kan få till det oftare. Inte någon som ska (utan att ha någon kännedom om mig eller min situation) förklara för mig om hur bra föräldrarförsäkring vi har och att jag minsann inte kan säga något förrän jag har det värre än idag. Fy fan!

  • Äldre 19 Oct 14:57
    #5

    Hur kommer det sig att din man inte lider av sömnbrist?? Ni kanske ska börja där - att dela på vaket för barnet!?

    Se till att han börjar tillfredställa sig själv ibland - han måste ta hänsyn. Du kommer inte att behålla sin lust till honom om det känns som att du "ställer upp"!!

    Du måste få chansen att få förföra honom i bland... och det innebär att du måste få den tid du behöver för att bygga upp den längtan efter honom.....Ni måste börja planera för Din tillfredställelse... försök ha barnet på dagis....och att ni möts först hemma - bara ni två kanske ett par timmar. Skaffa barnvakt allt emellanåt och ägna den tiden till varandra!!!

    Det finns ingen tid - ni måste skapa utrymmer och förutsättningar för er båda att mötas!!

    Han kanske är rädd att du ska sluta att vilja ha sex?? Därför vill han så ofta?? Försök förklara för honom att det är just det kommer att leda till. Förklara att du inte kommer att sluta vilja ha honom men att du måste få vara med och bestämma hur ofta och när ni har sex .......


    "Amare et sapere vix deo conceditor"
  • Celine­s Essenc­e
    Äldre 19 Oct 15:02
    #6

    Jag tycker inte att du ska tänka på hur andra har det. Det finns människor som ofta har sex. Det finns de som har sex sällan. Du måste tänka på hur du vill ha det och möta din man i det.

    Hur skulle du vilja ha det?

    Vad vill du att din man ska göra?

    Hur vill du att erat sexliv ska se ut just nu?


    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Äldre 19 Oct 15:06
    #7

    Kanske dags att ta tag i barnets sovvanor när du själv mår så dåligt av dem? Det låter ju inte så kul att hon vaknar direkt I'm hon inte ligger på dig efter 14 månader.

    Tipsar om boken somna utan gråt. Kanske låta pappan ta nätterna nån vecka för att bryta vanan och ha en chans att få in ett sömnmönster som passar er allihop.

  • Snutte­n6
    Äldre 19 Oct 15:27
    #8

    Barnuppfostran !
    Har du hört talas om detta ?

    Först mannen, han skall ta sitt ansvar.
    Får du inte sova 2 dagar i veckan, sov ut och ligga ochdra dig, kan han se sig efter sex ngn annan stans.

    Ungen är bara att lägga i sin säng stänga dörren och gå.
    Ungen skriker ett par timmar och somnar, tro mig.
    Klema och curla med knepig sömn ger bara dig besvär.a

  • Anonym (Fråga­nde) Trådstartaren
    Äldre 19 Oct 15:42
    #9

    Åh, vad jag önskar att jag kunde tänka som dig men är så rädd att hon ska få en knepig anknytning och bli otrygg. Jag har provat så många sömnmetoder utan resultat.

    Har varit svårt för honom att avlasta mig när hon bara skriker så fort han tar henne, hon blir helt hysterisk. Inte ens på vaken tid vill hon vara nära honom särskilt mycket. Har väl hoppats på att det ska växa bort helt enkelt och att det bara är att stå ut nu.

  • Äldre 19 Oct 15:50
    #10
    Anonym (Frågande) skrev 2014-10-19 15:42:04 följande:

    Åh, vad jag önskar att jag kunde tänka som dig men är så rädd att hon ska få en knepig anknytning och bli otrygg. Jag har provat så många sömnmetoder utan resultat.

    Har varit svårt för honom att avlasta mig när hon bara skriker så fort han tar henne, hon blir helt hysterisk. Inte ens på vaken tid vill hon vara nära honom särskilt mycket. Har väl hoppats på att det ska växa bort helt enkelt och att det bara är att stå ut nu.


    Det är så lätt att börja bära barnen mycket när de är små. De präglas på det och vill att man ska fortsätta. Vet också att det är svårt att ta till sig råd som att man inte ska klema bort sina barn utan lägga ner dem - det river i kroppen när barnet skriker och man vill bara trösta på det bästa sätt man kan!!

    Kan tänka att ni också skolar in på dagis nu och att det är en omvälvande period för barnet. Samtidigt är personalen väldigt duktig på att söva barn generellt - så barnen kommer att lära sig nya sätt att somna på. Det i sin tur kan öppna upp för att nya rutiner även kan fungera hemma. 

    Om du har möjlighet att lämna din man och barnet ensamna så tycker jag att du ska göra det. Åk och sov hos en kompis - stäng av telefonen - låt din man och din dotter mötas och ge dem den tid de behöver.

    Själv åkte jag bort en 9 dagar på semester när min dotter var 16 månader för att hon skulle bli "avvand" - det hjälpte!!! Efter det var hon  inte lika mammig utan pappa kunde söva henne också - kanske inte på mitt sätt men på deras !!
    "Amare et sapere vix deo conceditor"
Svar på tråden Hur hinner alla ligga?