• Anonym (SåTröttPåHansAttityd)

    Han vill bara ha pengarna

    re att jag har för lite (ingen) inkomst (Trots att vi har barnen precis lika mkt)
    Idag har jag fått svart på vitt att han inte vill skriva dom hos mig förens till 2015 som vi planerat, ENDAST för att han vill ha underhållet!!!
    Medans jag då har fått jobb, MEN jag kan inte jobba när jag har barnen för jag har ingen dagisplats förens i Januari.
    OM barnen hade varit skrivna här nu så hade jag fått plats tidigare... han bara krånglar och bråkar så jag blir tokig, bara för att han är bekväm och vill ha PENGAR?!?! WTF, jag vill ha mina BARN! 
    Jag har till och med erbjudit honom att jag kan BETALA honom om dom skrivs hos mig tidigare så att jag kan underlätta mitt och barnens liv lite. Men NEJ, det går inte... vad tusan ska jag göra? Funderar på att ringa skatteverket och f-kassan och säga att vi har dom lika mkt så hans underhåll dras in. Risken finns ju att JAG blir återbetalningsskyldig med tack vare att jag fått jobb och det vill jag ju inte... samtidigt så tar det emot att göra det, för då kanske han vägrar att skriva dom här sen....suck....
    Kan tillägga att när vi bodde tsm så hade jag 110% av tillsyn och skötsel i 3.5 år innan jag flyttade för 7 månader sedan....Och tack vare att JAG flyttade till en annan kommun så måste HAN godkänna att dom skrivs här... Idag är barnen 4 och 2 år... och han vill dessutom att vi ska ha varannan vecka, istället för som nu , jag har Onsdag, torsdag fredag ena veckan och torsdag fredag lördag söndag andra veckan, på detta vis så får vi varannan helg barnfri... jag får dock aldrig någon hel fredag och han får aldrig någon hel söndag. Han har gnällt över sin söndag, men jag fick snällt poängtera att det är samma för mig som aldrig har ngn fredag.. men det tänkte han inte på... som vanligt....
    Snälla ge mig lite tips och råd på hur jag ska gå tillväga? 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-19 14:11
    Översta texten försvann, så här kommer den

    Okej, nu är jag riktigt upprörd och skulle behöva er separerade mammors tips och råd.
    Det är så här att jag och barnens pappa, gemensamt har bestämt att barnen ska skrivas hos mig i årsskiftet. (Jättebra) MEN jag vill att dom skrivs hos mig tidigare, för att det ska underlätta med mitt jobb och allt som rör deras vård och hälsa. (Pappan är arbetslös, och har 15h förskola till dom båda)
    Just nu så har jag barnbidraget och han får underhåll, som betalas ut från f-kassan tack vare att jag har för lite (ingen) inkomst (Trots att vi har barnen precis lika mkt)
  • Svar på tråden Han vill bara ha pengarna
  • Anonym (SåTröttPåHansAttityd)

    Ber om ursäkt för det röriga inlägget, LÄS TILLÄGSKOMMENTAREN FÖRST så hänger man med bättre Skäms

  • Dr Mupp

    Om ni har dem lika mycket ska ingen betala underhåll. Bara att meddela fk. Det har inget med boendet att göra.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (SåTröttPåHansAttityd)
    Dr Mupp skrev 2014-10-19 14:18:08 följande:

    Om ni har dem lika mycket ska ingen betala underhåll. Bara att meddela fk. Det har inget med boendet att göra.


    Jo, jag vet detta... men precis när jag flyttat ifrån pappan, så jobbade jag heltid och kunde därför inte ha barnen hos mig lika mkt som pappan. Och det var just då som vi skrev att han hade lite mer och därför skulle få underhåll.


    Sen blev jag av med det jobbet och FK betalar ut underhållet till honom, men ja, vi har dom lika mkt. 


    Så egentligen ska han inte ha ett skit... men jag har lovat att han ska få ha det tills jag får börja arbeta mer, just för att jag har hela barnbidraget.... 


    Jag sitter i en knivig sits, då han måste godkänna och skriva på att dom skrivs hos mig i Jan... 


    Dock är jag rädd för att bli återbetalningsskyldig.... men om jag anmäler att han inte ska ha Underhåll så kanske han inte skriver dom här? 


    Jag får dock god lust att göra det nu när jag vet att det endast handlar om pengarna... jag vill ju att dom ska skrivas hos mig nu så att jag kan underlätta det för mig och barnen både ekonomiskt och för deras välmående.... jag vet att han inte är uppmärksam på sina flickor och jag har många många ggr fått berätta för honom att "du måste tvätta håret ordentligt, du måste torka din dotter ordentligt mellan benen annars får hon svamp" osv osv... Men han tar det bara som ren negativ kritik och vägrar att säga "tack för rådet" typ... det är så mkt mer bakomliggande så jag blir tokig... Vad sjutton ska jag göra?


    Jag vill att mina barn ska träffa sin pappa, så jag är inte ute efter ensam vårdnad, dock hade det varit skönt...Men för barnens skull så vill jag att han för EN gångs skull ska vara medgörlig, nu ska jag VÄNTA i 2 månader bara för att han ska ha sina pengar?!

  • sextiotalist

    det ska väl fungera med dagisplats etc, eftersom ni har barnen halva tiden var, så har du ju rätt till barnomsorg dina veckor. 
    Jag är ganska säker på att de inte kan neka barnomsorg när du har barnen. Någonstans måste barnen vara skrivna och det fungerar ju för de andra separerade föräldrarna.

  • Anonym (SåTröttPåHansAttityd)

    Det är inte bara ang förskoleplatsen utan så mkt annat som bvc, allmänvård, hälsa, intimhygien osv...Nu kan jag inte ta tag i någonting utan att behöva hans underskrift för att dom är skrivna där...

  • Anonym (SåTröttPåHansAttityd)

    Tillägg: Han säger "äsch" det är nog inte något... o så skiter han i saker för att det är "jobbigt"... Jag vill inte ha det så, vill jag ta mitt barn till vc eller bvc så vill jag kunna göra det direkt.

  • Anonym (bara far)
    Anonym (SåTröttPåHansAttityd) skrev 2014-10-19 14:35:38 följande:

    Det är inte bara ang förskoleplatsen utan så mkt annat som bvc, allmänvård, hälsa, intimhygien osv...Nu kan jag inte ta tag i någonting utan att behöva hans underskrift för att dom är skrivna där...


    Jag förstår inte problemet? Om två månader skrivs barnen hos dig? Så i två månader till är det ju bara att fara till vc/bvc på orten där de är skrivna nu. Inte kan det väl röra sig om speciellt många vc/bvc besök på de här två månaderna att det skulle vara något hinder? Inte behöver du hans underskrift för att fara med ditt barn till vc/bvc.
  • Dr Mupp
    Anonym (SåTröttPåHansAttityd) skrev 2014-10-19 14:35:38 följande:

    Det är inte bara ang förskoleplatsen utan så mkt annat som bvc, allmänvård, hälsa, intimhygien osv...Nu kan jag inte ta tag i någonting utan att behöva hans underskrift för att dom är skrivna där...


    Det har inget med boendet att göra utan vårdnaden. Vid gemensam vårdnad ska båda skriv under i sådanna lägen.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (SåTröttPåHansAttityd)
    Dr Mupp skrev 2014-10-19 15:10:58 följande:
    Det har inget med boendet att göra utan vårdnaden. Vid gemensam vårdnad ska båda skriv under i sådanna lägen.
    Det är inte så bara när man inte har körkort, men det handlar inte bara om det... 4 årskontrollen ska göras nu, den är på deras hemort, jag kan inte medverka och vill att den flyttas till nästa termin, men pappan vägrar att skriva på detta eller ändra datum... som jag sa innan, allt hade förenklats om deras folkbokföring ändrades snarast... det är så mkt mer än vad som skrivs här...
    och angående bådas signatur så funkar det inte i detta fall då han aldrig kan hålla med om något...
  • Anonym (Rådgivning)
    Anonym (SåTröttPåHansAttityd) skrev 2014-10-19 15:14:28 följande:

    Det är inte så bara när man inte har körkort, men det handlar inte bara om det... 4 årskontrollen ska göras nu, den är på deras hemort, jag kan inte medverka och vill att den flyttas till nästa termin, men pappan vägrar att skriva på detta eller ändra datum... som jag sa innan, allt hade förenklats om deras folkbokföring ändrades snarast... det är så mkt mer än vad som skrivs här...

    och angående bådas signatur så funkar det inte i detta fall då han aldrig kan hålla med om något...


    Vårdnaden styr att han kan "stoppa" det du vill, det har ingenting med var dom är skrivna att göra. Han kan vägra flytta kontrollen även om de är skrivna hos dig för du kommer behöva hans underskrift till allting precis lika mycket eftersom VÅRDNADEN är delad. Jag tror du skulle behöva lite rådgivning så du får förklarat för dig skillnaden mellan vårdnad, umgänge och boende för de påverkar inte alls varann på det sätt du verkar tro.
Svar på tråden Han vill bara ha pengarna