• Äldre 19 Oct 14:41
    10414 visningar
    108 svar
    108
    10414

    Nu får de väl ändå ge sig! (sexualisering av barnkaraktärer!!)

    SE LÄNGST NER FÖR FRÅGAN

    Vet ni vad era barn spelar? Det som kan verka som ett oskyldigt barnspel med svampar och prinsessor kan i själva verket ha små men tydliga sexualiseringar - av karaktärer som är riktade mot barn!

    Och det är inte de mest uppenbara det handlar, utan kanske en av de mest oskuldsfulla karaktärer som finns: nämligen prinsessan i Mariospelen.

    I ett av de nya spelen som kom bara för ett litet tag sedan så dallrar henne bakdel. Visst är den första reaktionen man får när man hör det (hörde detta på ett spel forum) skratt, men vänta. Tänk efter.

    Finns det överhuvudtaget en anledning att hennes rumpa ska dallra? Det är ju en sexuell signal, samtidigt som hon som skickar den är en karaktär riktad mot barn. Så här ser det ut på en stillbild, även om rörelsen förstås går förlorad:



    När hon utför denna attack så dallrar rumpan. Alla som inte sovit under en sten vet att daller är sexualiserande, inte minst med tanke på Jennifer Lopez senaste video Booty där mycket av det sexuella fokuset ligger just på dallrandet.

    Jag vet vad jag kommer få för reaktioner nu. "Herregud, varför bryr du dig". "Hur kan du lägga så stor vikt vid en så liten detalj?"

    Men tänk så här istället: varför finns den här lilla detaljen med för från första början? Varför dallrar hennes bakdel? Starta från det utgångsläget istället så börjar man undra vad tillverkarna tänker med... för det kan väl inte vara med hjärnan? Varför försöker man göra en karaktär som riktas mot barn sexig?

    FRÅGA: Anser du att det är sexualiserande att hennes rumpa dallrar?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nu får de väl ändå ge sig! (sexualisering av barnkaraktärer!!)
  • Alexan­dre Nayle
    Äldre 19 Oct 14:50
    #1

    Meh. När jag var liten spelade jag spel som Battletoads & Double Dragon där sista bossen är en S&M kvinna med lädertrosor och nästan helt blottade bröst. OCH JAG RONKADE

  • Äldre 19 Oct 15:08
    #2
    Alexandre Nayle skrev 2014-10-19 14:50:52 följande:

    Meh. När jag var liten spelade jag spel som Battletoads & Double Dragon där sista bossen är en S&M kvinna med lädertrosor och nästan helt blottade bröst. OCH JAG RONKADE


    Det gör ju inte saken bättre på något sätt...
  • Gert
    Äldre 19 Oct 15:13
    #3

    Utan sex hade inte barnen kommit till. Jag antar att du är en tråkig feminist som ser sexualisering av kvinnokroppar överallt i samhället.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Alexan­dre Nayle
    Äldre 19 Oct 15:16
    #4
    dendärmary skrev 2014-10-19 15:08:54 följande:
    Det gör ju inte saken bättre på något sätt...
    Nej, påstod aldrig att det gör....
  • Äldre 19 Oct 15:16
    #5
    Gert skrev 2014-10-19 15:13:39 följande:

    Utan sex hade inte barnen kommit till. Jag antar att du är en tråkig feminist som ser sexualisering av kvinnokroppar överallt i samhället.


    Nej, absolut inte, men varför i hela friden måste de visa att hennes rumpan dallrar? Varför är det nödvändigt att animera något sådant om inte för att sexualisera?

    Skillnad om det var ett vuxenspel, men det här är ett barnspel. Det är som att försöka sälja smink till tioåringar.

    Wait...
  • Gert
    Äldre 19 Oct 15:19
    #6
    dendärmary skrev 2014-10-19 15:16:54 följande:
    Nej, absolut inte, men varför i hela friden måste de visa att hennes rumpan dallrar? Varför är det nödvändigt att animera något sådant om inte för att sexualisera?

    Skillnad om det var ett vuxenspel, men det här är ett barnspel. Det är som att försöka sälja smink till tioåringar.

    Wait...
    Så hur ska barnspel se ut? Vad är det för åldersgräns på spelet?

    I Sverige kanske en skakande rumpa är någonting vuxet och fy fy. I Brasilien däremot lär sig barnen skaka på rumpan och dansa samba i tidig ålder.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Äldre 19 Oct 15:28
    #7
    Alexandre Nayle skrev 2014-10-19 15:16:12 följande:
    Nej, påstod aldrig att det gör....
    Så vad är då din poäng?
    Gert skrev 2014-10-19 15:19:41 följande:
    Så hur ska barnspel se ut? Vad är det för åldersgräns på spelet?

    I Sverige kanske en skakande rumpa är någonting vuxet och fy fy. I Brasilien däremot lär sig barnen skaka på rumpan och dansa samba i tidig ålder.
    De ska vara tillverkade med tanke på just barn och vara befriade från sexuella inslag. Åldersgräns har jag ingen aning om, men alla vet att prinsessan är en barnkaraktär.

    Fast nu bor vi i Sverige och det är våra regler och uppfattningar som gäller här. En dallrande rumpa i samband med en rumpattack (man kan även diskutera hur lämpligt det är, att hon slåss med baken, men det tycker inte jag är sexualiserande dock) hör inte hemma på en barnkaraktär.
  • Alexan­dre Nayle
    Äldre 19 Oct 15:35
    #8
    dendärmary skrev 2014-10-19 15:28:06 följande:
    Så vad är då din poäng?
    Gert skrev 2014-10-19 15:19:41 följande:
    Så hur ska barnspel se ut? Vad är det för åldersgräns på spelet?

    I Sverige kanske en skakande rumpa är någonting vuxet och fy fy. I Brasilien däremot lär sig barnen skaka på rumpan och dansa samba i tidig ålder.
    De ska vara tillverkade med tanke på just barn och vara befriade från sexuella inslag. Åldersgräns har jag ingen aning om, men alla vet att prinsessan är en barnkaraktär.

    Fast nu bor vi i Sverige och det är våra regler och uppfattningar som gäller här. En dallrande rumpa i samband med en rumpattack (man kan även diskutera hur lämpligt det är, att hon slåss med baken, men det tycker inte jag är sexualiserande dock) hör inte hemma på en barnkaraktär.
    Nej, ingen poäng alls mer än att jag ville berätta att jag älskade översexualiserade spel som liten pojke.
  • Äldre 19 Oct 15:39
    #9
    Alexandre Nayle skrev 2014-10-19 15:35:32 följande:
    Nej, ingen poäng alls mer än att jag ville berätta att jag älskade översexualiserade spel som liten pojke.
    Hur gammal var du, och visste du ens vad det var du såg?
  • Gert
    Äldre 19 Oct 15:41
    #10
    dendärmary skrev 2014-10-19 15:28:06 följande:
    Så vad är då din poäng?
    Gert skrev 2014-10-19 15:19:41 följande:
    Så hur ska barnspel se ut? Vad är det för åldersgräns på spelet?

    I Sverige kanske en skakande rumpa är någonting vuxet och fy fy. I Brasilien däremot lär sig barnen skaka på rumpan och dansa samba i tidig ålder.
    De ska vara tillverkade med tanke på just barn och vara befriade från sexuella inslag. Åldersgräns har jag ingen aning om, men alla vet att prinsessan är en barnkaraktär.

    Fast nu bor vi i Sverige och det är våra regler och uppfattningar som gäller här. En dallrande rumpa i samband med en rumpattack (man kan även diskutera hur lämpligt det är, att hon slåss med baken, men det tycker inte jag är sexualiserande dock) hör inte hemma på en barnkaraktär.
    Så enligt dig är det värre att skaka på rumpan än att slåss med den samma?

    Varför ska barn vara befriande från sexuella inslag? Det är bra med lite smyg sexualisering i tidig ålder, så slipper det bli skämmigt i vuxen ålder. Indianstammarna i Amazonas går helt nakna och barnen tar inte illa upp där.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
Svar på tråden Nu får de väl ändå ge sig! (sexualisering av barnkaraktärer!!)