• Anonym (Någon som fått vårdnad?)

    umgängessabotage

    Någon här som vet hur stor vikt umgängessabotage har vid en vårdnadstvist?
    Någon som blivit utsatt för ungängessabotage och vad hände sen?

    Menar med detta att ena föräldern inte lämnar bort barnet vid bestämda tillfällen, ställer in, åker bort just då eller glömmer bort.

    Hur stor vikt har detta i en tvist?

  • Svar på tråden umgängessabotage
  • Anonym (Tess)

    Om man gör det för att jäklas och barnet drabbas av det ses det inte som nåt positivt. Men om den andra förhindrar att barnet ska få följa med på saker som gynnar barnet och den andra föräldern vägrar att vara flexibel, så ser man att den som brutit gjort det bästa för barnet. Dvs Man kan genomskåda om någon sätter saker i system för att jäklas.

  • Anonym (Någon som fått vårdnad?)

    Okej men då säger vi att föräldern gör det pga att den helt enkelt inte vill lämna ifrån sig barnet och i och med detta en dom om umgänge ej följs lär det väl få några slags konsekvenser?

    Tycker föräldern som vägrar borde tänka till barnets bästa? Har jag fel :P

  • Anonym (Tess)

    Nej du har inte fel. Föräldrar ska alltid tänka på barnets bästa.

  • Anonym (Tess)

    Och om du inte tycker att den andra föräldern gör det bästa måste du ju agera. Om någon utan anledning sätter i system att sabotera så är det inte ok. Det bästa är om vuxna kan komma överens och inte bråka utan inse att man inte kan ha sina barn hela tiden om man har separerat.

  • Brumma
    Anonym (Någon som fått vårdnad?) skrev 2014-10-19 23:22:23 följande:

    Okej men då säger vi att föräldern gör det pga att den helt enkelt inte vill lämna ifrån sig barnet och i och med detta en dom om umgänge ej följs lär det väl få några slags konsekvenser?

    Tycker föräldern som vägrar borde tänka till barnets bästa? Har jag fel :P


    Det finns ett antal domar där umgängessabotage lett till att föräldern som hindrar umgänge förlorat både boende och vårdnad..

    Klipper in från ett inlägg jag skrev igår i en annan tråd.

    Flera av dessa domar finns att läsa om i länken nedan. I ett fall fick pappan vårdnad och boende då det"framgick att mamman hindrat pappan från att träffa barnen och att starka skäl talade för att mamman påverkat barnen till att ha en negativ inställning till honom. Hovrätten befarade att barnen helt skulle komma att förlora kontakten med sin pappa om de även i fortsättningen skulle bo med sin mamma. Domstolen bedömde att det var till barnens bästa att de bodde med pappan eftersom de då fick tillgång till två föräldrar. I realiteten riskerade de annars att inte få behålla sin pappa."

    I ytterligare ett fall så hade modern boendet, och pappan skulle ha umgänge. Mamman hindrade umgänget vilket ledde till: "Dottern hade en god relation med mamman men då det var mera troligt att pappan skulle se till att barnet fick nära och goda kontakter med båda föräldrarna - modern hade en historia av umgängessabotage - gav domstolen ensam vårdnad åt pappan."

    www.humanjurister.se/Vaardnadstvist-NYA-DOMAR-Umgaengessabotage.html
  • Anonym (Någon som fått vårdnad?)

    Skulle vara intressant att hitta några fler fall, känner några som går igenom detta och tycker det är jätte jobbigt, de vill bara få de att funka men motparten gör lite som den vill. Lång och jobbig process enligt den

  • Brumma
    Anonym (Någon som fått vårdnad?) skrev 2014-10-27 06:44:45 följande:

    Skulle vara intressant att hitta några fler fall, känner några som går igenom detta och tycker det är jätte jobbigt, de vill bara få de att funka men motparten gör lite som den vill. Lång och jobbig process enligt den


    www.dagensjuridik.se/2012/02/polisanmald-pappa-far-ensam-vardnad-om-femaring

    www.dagensjuridik.se/2014/01/hovratt-ger-pappa-ensam-vardnad-om-dotter-efter-atta-ar-mamman-har-saboterat-umganget

    advokatsjoqvist.se/blogg/2014/05/23/mamma-forlorar-vardnaden-pga-negativ-attityd-till-pappan/

    advokatsjoqvist.se/blogg/2014/09/21/mamma-far-ensam-vardnad-om-atta-barn/

    advokatsjoqvist.se/blogg/2014/06/16/pappa-far-vardnaden-om-5-arig-pojke-pga-att-mamman-motsatter-sig-umgange/

    advokatsjoqvist.se/blogg/2013/07/22/annu-en-mamma-forlorar-vardnaden-da-hon-inte-lamnar-ut-barnet-for-umgange/
  • Kjell2
    Anonym (Någon som fått vårdnad?) skrev 2014-10-19 22:41:12 följande:

    Någon här som vet hur stor vikt umgängessabotage har vid en vårdnadstvist?
    Någon som blivit utsatt för ungängessabotage och vad hände sen?

    Menar med detta att ena föräldern inte lämnar bort barnet vid bestämda tillfällen, ställer in, åker bort just då eller glömmer bort.

    Hur stor vikt har detta i en tvist?


    Om en förälder bryter mot ett fastställt umgängesavtal finns möjlighet att vända sig till domstol som kan beorda mot vite att umgängesavtalet ska följas, i extremfall polishämtning.

    Vad som kan hända om en part förbli passiv och låter den andra under lång tid ha allt umgänge är att vid en ny tvist anses barnet förankrat i den nya miljön och huvudelen av umgänget hamnar där. Det finns alltså all anledning att agera snabbt.
  • Anonym (Någon som fått vårdnad?)

    Tack så mycket. Det är så tragiskt när barnen hamnar i kläm och någon av föräldrarna användrr dem för att slippa umgänge utan någon riktig grund.

  • Anonym (Någon som fått vårdnad?)

    Det tragiska i min bekantas pågående tvist att den inte vill ta över vårdnaden utan få ett fungerande umgänge, verkar som det kanske lär krävas flytt för att få igenom umgänge med båda föräldrarna i det här fallet, men den vill ej riva upp och flytta på barnet om umgänge kan fungera.

  • oroad far

    Om modern inte lät mig vara med vare sig vid födseln, namngivning eller dop, hotat med både självmord och dylika hot som till och med sträckte sig till att påstå att jag hade våldtagit hon. Hotet kom in sent och polisen blev inte ens inkallad, annars skulle jag åkt in på förhör.

    Även fast jag gått med på en flyttanmälan och boende hos henne till en början så bestrider hon interimistiskt delad vårdnad

Svar på tråden umgängessabotage