• Äldre 20 Oct 00:02
    2011 visningar
    7 svar
    7
    2011

    Han fick en stroke.

    (visste inte vart jag skulle lägga tråden)
    Pappas bästa vän fick en stroke i hjärnan igår och las akut in på intensiven och sedan hjärtstopp men opererades idag, hjärt operationen gick bra säger dom men dom vet inte om han vaknar och isåfall när. Den här mannen är 50 år och har barn på 16 och 21 år, han har funnits med mig hela livet och vi har firat högtid efter högtid tillsammans och han är den roligaste och snällaste jag vet, så omtänksam och stark på alla sätt då han gått igenom en otrohet av sin förra fru men har nu ny familj/fru och ett par "styvbarn" Har någon av era anhöriga eller någon annan fått en stroke, hur gick det till, klarade han eller hon det och hur blev det efter då? Jag är så rädd att han kommer få starka konsekvenser efter detta och bli en ny människa då så många sagt det, är livrädd och mitt hjärta värker!

  • Svar på tråden Han fick en stroke.
  • Anonym (dan)
    Äldre 20 Oct 00:17
    #1

    Hurdan var han i kondition innan han fick stroken? Motionerade? Rökte? Sprit? Stress? Vill inte skrämma upp dig mer men kan ha viss inverkan. Har känt ett flertal som fått stroke, i princip alla var över 70-80 så det blir nog en orättvis bedömning. Eftersom han är 50 borde ju chansen vara större att han klarar sig.

    Kan inte säga så mkt mer än hoppas att det går bra.

  • Anonym (27)
    Äldre 20 Oct 02:05
    #2

    Så himla svårt att svara på. Hur han kommer vara när han vaknar upp beror ju på var blodproppen satt och hur stort område som skadats i hjärnan. Läs på lite om stroke så du har lite basfakta, då är det lättare att ta till sig information från läkare och annan sjukvårdspersonal och det är också lättare att förstå och ställa följdfrågor.

    Det tar tid att återhämta sig men det går också alltid att bli bättre...nu syftar jag ju på stroke. Vet inte varför han genomgick hjärtoperation..ballongvidgning?

    Jag jobbade på en strokeavdelning i somras. Vissa som kommer in sluddrade lite och ambulans larmades men var återställda på akuten, andra kom in och kunde inte längre gå.. Vissa kan få bra bara dagen efter och för vissa kan käpp alltid behövas. Det är så olika. Men alla kan förbättras!!

  • Anonym (Ssk på stroke­avd)
    Äldre 20 Oct 04:13
    #3

    Jag jobbar som sjuksköterska på en strokeavdelning.


    Det finns olika typer av stroke: blödning eller propp. Hur stroken påverkar personen beror på vilken typ, hur stor den är och var i hjärnan den sitter. Olika områden i hjärnan styr olika funktioner i kroppen, som du säkert vet.


    Vilka chanser en strokedrabbad person har att överleva handlar egentligen bara om var i hjärnan, om det är en blödning eller en propp och hur utbredd den är. Samma gäller för rehabiliteringspotentialen och eventuell personlighetsförändring. Är det tex talcentrat som drabbats så kan personen få sluddrigt tal (dysartri) eller svårt att få fram orden och/eller svårt att förstå ord (afasi). Drabbas syncentrat kan personen få tex synfältsbortfall. Känseln kan också drabbas, och motoriken. Som sagt, det beror på vilket område som drabbats.


    Så, det jag vill säga med det här är: det går inte jämföra en strokedrabbad med en annan, då det kan vara totalt olika beroende på de ovan nämnda orsakerna; typ, var, storlek. Jag förstår att du söker svar, men det är rent omöjligt att säga om han klarar sig eller inte (är det en massiv blödning tex är risken större att han inte klarar sig), hur han kommer att "vara" om han klarar sig, vilken rehabiliteringspotential som finns mm.. Det är bara vänta och se, tyvärr.

    Det Anonym (27) säger ang att det alltid går att bli bättre och att alla förbättras stämmer inte riktigt. Det kan vara så att personen som drabbats inte alls förbättras, kanske blir sängliggandes resten av livet med stora och krävande omvårdnadsbehov och medicinska behov. Det beror som sagt på typen, var och hur utbredd. Vissa kanske inte alls kan rehabiliteras efter en stroke (ofta vid större utbredning av denne) och blir tyvärr "vårdpaket", sängliggandes och i behov av rullstol och andra hjälpmedel (lift bl.a), och nån som kanske matar eller behöver sond/PEG för näring för att hen inte kan svälja och därmed heller inte kan försörja sig med mat via munnen. Men majoriteten av patienterna blir bättre och kanske tom går från att vara ett "vårdpaket" till att kunna ta sig fram själv med rullstol/rollator, äta själv mm. Jag har sett patienter som vi inte trodde skulle klara sig förbättras enormt mycket, det behöver inte "vara kört" bara för att prognosen inte är den bästa.

    Som sagt, alla drabbas olika så det är svårt att jämföra en strokedrabbad med en annan. Om du har fler frågor om stroke i allmänhet eller sånt du får reda på om din anhörig (krångliga ord, behandling, mm) så är det bara fråga på, så ska jag försöka svara så gott det går.

  • Anonym (Kärle­k)
    Äldre 20 Oct 04:51
    #4

    Ville bara skriva att det är så fint när andra bryr sig om sina medmänniskor! Hoppas din fars vän blir bra igen! Kram

  • Äldre 20 Oct 21:20
    #5
    Anonym (dan) skrev 2014-10-20 00:17:57 följande:

    Hurdan var han i kondition innan han fick stroken? Motionerade? Rökte? Sprit? Stress? Vill inte skrämma upp dig mer men kan ha viss inverkan. Har känt ett flertal som fått stroke, i princip alla var över 70-80 så det blir nog en orättvis bedömning. Eftersom han är 50 borde ju chansen vara större att han klarar sig.

    Kan inte säga så mkt mer än hoppas att det går bra.


    Ej rökare, drack alkohol på fester, promenerade och sprang ibland samt har tränat karate hela livet.
  • Anonym (27)
    Äldre 21 Oct 01:43
    #6

    Har han vaknat? Hur mår han? Fortfarande på intensiven?

  • Äldre 21 Oct 02:28
    #7

    Min mamma fick en hjärnblödning för ett år sedan och min styvsvärfar för ett halvår sedan.

    Min mamma är hemma sitter i rullstol, halvsidesförlamad. Men klarar sig istort sett själv utom med handlandet vilket hennes särbo sköteråt henne.

    Min svärfar som innan stroken var friskare än mamma ligger på intensiven igen efter ytterligare komplikationer. Och det ser inte ljust ut.

    Om jag skulle ha gissat något innan de blev sjuka hade jag trott att min mamma inte skulle ha klarat sig och styvsvärfar skulle varit hemma nu.

    Mamma låg i ett dygn innan hon fick hjälp men fick en relativt liten stroke.

    Styvsvärfar fick hjälp direkt men en större stroke plus att han åt varan. Och hans satt värre till än mammas.

    Så man kan aldrig förutse något.

    Angående hjärtat. Min styvmor föll i hop och skadade sig bröt åtta revben på ryggen. Och på sjukhuset dagen efter fick hon hjärtstillestånd i åtta minuter. Efter att ha fått en pacemaker och läkt ihop är den 75 åriga damen åter på fötter och ostoppbar som vanligt. Inga men alls. Antagligen ramlade hon ihop pga av hjärtstopp men föll så kraftigt på en sten att hjärtat kom igång igen. Snacka om tur i oturen.

    Det var i början på sommaren.

    Min familj har nu fått stränga order om att vara rädda om sig. Jag orkar snart inte mer

Svar på tråden Han fick en stroke.