• Anonym (Millamy)

    Vad kan det vara för fel på min pappa

    Hej

    Vill för det första säga att självklart kan man inte diagnosticera över nätet. Men skulle behöva bolla lite kring min pappa och hans sätt att vara som person då det är något jag grubblar mycket på. Har ingen kontakt med honom alls längre dock för min egen skull men vill ändå ventilera lite.

    *Uppväxt: Väldigt hårt och konservativt men kärleksfullt. Dock var aga och mästrande inget ovanligt. Själv upplevde jag inget sådant av hans föräldrar men fått det förklarat för mig att stryk tex inte var något ovanligt, den kristna tron väldigt genomsyrande och mannen var familjens överhuvud.

    Min pappa som person

    * Skaffade en fru (min mamma) som var väldigt styrd av honom. Lovade hon en något som barn kunde det lätt ändras om han tyckte något annat. Då stöttade hon honom hur orimligt det än var.

    *Såg sig som familjens överhuvud, hans ord var lag. Den som inte följde hans regler kunde få stryk eller bli väldigt mobbad av honom tills han själv ansåg att straffet var avklarat, då skulle man ta emot hans ursäkt eller låtsas som att det regnade och genast bli glad igen. Annars började allt om

    *Svårt med vänskapsrelationer och att hålla sams med folk. Ofta fungerade det en kort tid sedan bröts relationerna såväl vänskapliga som yrkesmässiga. Han var dock duktig inom sitt yrke så att få nya jobb var inga problem.

    *Väldigt svårt för när saker inte gick hans väg eller precis som han planerat, det var hans väg eller ingen väg.

    *Plågade djur, vet inte om han njöt av det eller bara försökte "hålla ordning" och visa att han bestämde. Tex kunde han piska upp hästen om den inte lydde, tryckte ner valpen vi hade i sin avföring och duschade den i kallvatten (även om det inte går att ursäkta tror jag mer han själv såg det som uppfostran snarare än att han njöt av handlingen).

    *Hård mot barn, både oss i familjen min lillebror fick tex gaffeln upptryckt i gommen så det blödde om han inte ville äta, han var då 1 år ungefär. Mycket hot om stryk långt upp i ålder på ett för oss skrämmande sätt, ibland fick vi stryk. En gång blev han hårdhänt mot en bekants son på kanske 2-3 år när vi var där på middag såpass att deras vänskapsrelation bröts i många år (minns inte exakt men det handlade om att han stojade vid bordet). Slängde ut minh dåv 1 åring i armen ut i hallen när han inte satt still vid matbordet, enligt sig själv handlade det om att han behövde ro och att han hade tinniytus så han orkade inte höra barnskrik.

    *Väldigt nedlåtande kring andra människor, både hur de såg ut och hur de var. Han själv stod alltid lite högre än andra. SÅna saker fick vi höra från tidig ålder. De flesta av våra vänner dög inte i hans ögon.

    *Känslig i vissa sammanhang tex när vi tog bort våra kaniner och jag var ledsen. Hade dock inga problem när hunden gick bort utan konstaterade snabbt att "det är så skönt utan hund så om du det visste". Han sköt våra (mina) höns när jag var barn, jag hittade den döda när jag kom från skolan (de var mina älskade husdjur). Ingen förklaring mer än att han skulle prova geväret och att hönsen var gamla.

    *Ville gärna att både saker han pratade och att vi barn var fina utåt. Andra har berättat för mig om hur jag kläddes upp till tänderna på släktkalas och hur jag pratade mycket ändå tills min pappa kom, då var vi barn knäpptysta. Han hade inga problem med att försköna sanningen lite och gjorde ofta saker för oss barn kanske för att visa utåt hur snäll han var, inåt var det alltid hot med att det skulle tas i från oss om vi inte uppförde oss.

    *Mästrande i sitt sätt att vara, även sedan jag var vuxen, allt utgick från hans perspektiv och hans tyckande och hans livserfarenheter som man skulle beakta och följa.

    *Mycket martyrskap över sig själv, i synnerhet när min bror gick bort och han ylade "ååååh det är så synd om oss" och även funderade på att dra in någon formk av pik mot min bror på hans begravning (han hoppade dock det). Kunde dock få ångest när han druckit och skämdes över allt han gjort.

    *Har tydligen haft en del depressioner och ångest samt varit skjukskriven för det de senaste åren, även ringt sin bror och gråtit över allt han gjort och att han är rädd att få dö ensam och att ingen kommer att komma ihåg honom.

    Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Vad kan det vara för fel på min pappa
  • Pila

    Dålig uppväxt, dålig självkänsla, bristande social kompetens. Trampar på andra men psykopat. Psykopater är kalla (inte neurotiska /känslostyrda) och ofta charmiga utåt.

  • Anonym (Allvetande)

    Jag tror du är en väldigt bra person, och jag tror du fått en fullgod uppfostran. Jag är väldigt mycket emot dagens uppfostran där allt ska vara genustrams, där allt ska vara "fritt", där ungdomarna sparkar ner och hoppar på huvudet på pensionärer för att de har öronsnäcka i tron att de är civila poliser. Det är inget samhälle jag vill ha eller tänker befatta mig med. Jag tror kort och gott på en konservativ uppfostran. Och ja ogillar oftast vänsteridéer överlag.

    Familjer med starka män som överhuvud har visat sig historiskt vara det bästa för både landet och familjer i helhet.
    Sverige som nation håller sakta men väldigt säkert på att kapsejsa och mycket av det beror på den nya tidens liberala idéer som helt enkelt inte håller måttet, både i historien och gentemot konkurrerande nationer, samt att det skulle bli väldigt kostsamt att försöka gå tillbaka till tidigare läge, därför ogillas den strategin.

    Dock vet jag ju inte om din pappa den där starke ledaren. För det finns en del punkter du tar upp som talar för motsatsen. En stark ledare ser inte ner på andra, en stark människa har inget behov av att se ner på andra, vidare  behöver en stark ledare inte ge stryk för att få sin vilja igenom. Men någon gång kan det faktiskt vara motiverat med örfil tex. En stark ledare kan förhoppningsvis inse skillnaden mellan att uppfostra olydiga barn mot att fostra bebisar, fostra bebisar kan man göra men i så fall med silkesvantar på.

  • Anonym (Millamy)
    Anonym (Allvetande) skrev 2014-10-20 18:36:10 följande:

    Jag tror du är en väldigt bra person, och jag tror du fått en fullgod uppfostran. Jag är väldigt mycket emot dagens uppfostran där allt ska vara genustrams, där allt ska vara "fritt", där ungdomarna sparkar ner och hoppar på huvudet på pensionärer för att de har öronsnäcka i tron att de är civila poliser. Det är inget samhälle jag vill ha eller tänker befatta mig med. Jag tror kort och gott på en konservativ uppfostran. Och ja ogillar oftast vänsteridéer överlag.

    Familjer med starka män som överhuvud har visat sig historiskt vara det bästa för både landet och familjer i helhet.
    Sverige som nation håller sakta men väldigt säkert på att kapsejsa och mycket av det beror på den nya tidens liberala idéer som helt enkelt inte håller måttet, både i historien och gentemot konkurrerande nationer, samt att det skulle bli väldigt kostsamt att försöka gå tillbaka till tidigare läge, därför ogillas den strategin.

    Dock vet jag ju inte om din pappa den där starke ledaren. För det finns en del punkter du tar upp som talar för motsatsen. En stark ledare ser inte ner på andra, en stark människa har inget behov av att se ner på andra, vidare  behöver en stark ledare inte ge stryk för att få sin vilja igenom. Men någon gång kan det faktiskt vara motiverat med örfil tex. En stark ledare kan förhoppningsvis inse skillnaden mellan att uppfostra olydiga barn mot att fostra bebisar, fostra bebisar kan man göra men i så fall med silkesvantar på.


    Njae, min uppfostran var inget att hänga i granen.

    Jag tror förvisso på att vara en "stark ledare" som förälder men jag tror inte man uppnår det på det sättet min pappa gjorde. För mig innebär att vara en stark ledare lite som att vara en bra chef, dvs man är tydlig, lyhörd, kan säga ifrån men även vara mjuk och inkännande och få barnet/eller den anställde då med sig och vilja samarbeta men samtidigt kunna sätta gränser om du förstår hur jag menar.

    Att tex lyfta en ovillig 3-4 åring som inte vill upp ur badet i håret är en sådan sak, att själv vilja skapa konflikter och vara otydlig är en annan. Rätt som det var fick man något straff men man hade inte en aning om varför, vad man gjort eller vad som gällde, där handlade det om hans nyckfullhet. Han startade gärna konflikter och osämja tex genom att säga något som inte alls var sant eller något bara för att medvetet reta upp en för att sedan slå och hota sig ur situationen när det man egentligen eftersökte var ett tydligt svar. Lite som när min mamma lovade saker som ex "Ja du får sova över hos Emma inatt, vi köper med lite chips, ring och säg det till Emma" då blev man ju som barn jätteglad eftersom det var en stor sak, sedan kunde pappa bara ändra det men aldrig med en anledning varför mer än att han "sagt det och då är det så" när ett barn/tonåring åtminstone frågar efter ett svar. Och frågade man fick man en rak höger.

    Varken jag eller min bror var några gangsters som var kriminella, sparkade ner folk eller ens snattade något. Jag vet inte ens om jag skall kalla hans sätt för uppfostran. Har själv egna barn och det kan bli både konsekvenser och diskussioner och ett fysiskt förflyttande eller ett tag i armen, däremot har de alltid chansen att medvetet kunnat valt att göra på ett annat sätt vilket de vet om. SÅ var det aldrig för oss utan straffen och påhoppen kom från klar himmel beroende på hans dagsform.

    Min pappa har en bror som inte alls är som min pappa, hans numera vuxna barn ser mycket upp till honom, men vad jag vet har deras barndom satt sina spår, skillnaden är att han haft en dominant fru som inte tolererat att man slår barnen tex och det är hon som styrt men jämfört med min pappa på ett sätt som gjort att både hennes barn, släkt och deras vänner sett henne som en stark men trygg klippa. Min mamma var/är mer vek och spelade snarare med på pappas nycker vilket som barn gjorde dem båda väldigt otrygga för man visste aldrig var man hade någon av dem. Sedan ville hon gärna släta över det pappa gjorde eller ljög (fast det genomskådade man ju).

    Det märkliga var som jag fått veta nu och till viss del då var att folk såg och folk tyckte illa om det han gjorde mot oss barn. Han försökte få oss fullständigt lydiga medan andra mer såg oss barn som förtryckta och ingen hade problem med oss på något sätt.

    SOm vuxen och med egna barn kan jag på ett helt annat sätt reflektera kring hur han var, det innebär inte att jag är en slapp förälder eller inte uppfostrar mina barn, jag vet flera som kan tycka jag är hård men samtidigt får de utrymme att prata, och de vet vad som gäller via att vi kommunicerar och det delas inte ut en smäll, ett lyft i öronen eller sådant (alls) utan får de en konsekvens (dock ej misshandel) vet de väldigt väl om varför och de har själva gjort valet och vetat klart och tydligt att det de gjort varit fel. För att förklara lite mer.
  • Dimisi

    Det är svårt att veta om någon bara är en skitstövel eller har ett psykiskt funktionshinder. Jag brukar tänka att jag av respekt mot människan låter hen själv bestämma. Om hen inte vill ha någon vård/hjälp, om hen tycker att hen fungerar som hen vill göra, då får man respektera det. (Om personen inte är så uppenbart störd att hen t ex inte har verklighetsuppfattning eller är en fara för sig själv och andra.)

    Om hen däremot erkänner att hen inte fungerar som hen skulle vilja, då är jag beredd att förlåta om och om igen, och stötta så gott jag kan. Min egen man har flera olika psykiska diagnoser och kan periodvis bete sig som...ja, faktiskt som en skitstövel. Men han har däremellan sjukdomsinsikt och jobbar stenhårt för att fungera bättre.

    Om jag hade varit du hade jag nog funderat minst lika mycket på varför mamman lät barn- och djurmisshandeln fortgå. Fick hon ekonomiska fördelar av det? Var hon så rädd för honom att hon fruktade för sitt och barnens liv? Hade hon utvecklingsstörning så att hon helt enkelt inte kunde förstå och agera?

    TS, varför undrar du över vilken eventuell diagnos han skulle kunna ha? Funderar du på ärftlighet? I så fall är det nog inte så viktigt exakt vilken diagnos, utan snarare att sårbarheten finna där. Min man har liknande diagnoser (affektiva) som sina syskon och ena förälder, men av våra barn har ett inga psykiska diagnoser alls, och det andra barnet har neuropsykiatriska funktionshinder. Alltså helt andra diagnoser än pappan, men ändå många liknande svårigheter.

    Jag beklagar verkligen vilka skitföräldrar du råkade få, och hoppas du kan bryta kedjan och hitta ett mer välfungerande liv för dig och dina närmaste!

  • Anonym (Millamy)
    Dimisi skrev 2014-10-21 01:23:25 följande:

    Det är svårt att veta om någon bara är en skitstövel eller har ett psykiskt funktionshinder. Jag brukar tänka att jag av respekt mot människan låter hen själv bestämma. Om hen inte vill ha någon vård/hjälp, om hen tycker att hen fungerar som hen vill göra, då får man respektera det. (Om personen inte är så uppenbart störd att hen t ex inte har verklighetsuppfattning eller är en fara för sig själv och andra.)

    Om hen däremot erkänner att hen inte fungerar som hen skulle vilja, då är jag beredd att förlåta om och om igen, och stötta så gott jag kan. Min egen man har flera olika psykiska diagnoser och kan periodvis bete sig som...ja, faktiskt som en skitstövel. Men han har däremellan sjukdomsinsikt och jobbar stenhårt för att fungera bättre.

    Om jag hade varit du hade jag nog funderat minst lika mycket på varför mamman lät barn- och djurmisshandeln fortgå. Fick hon ekonomiska fördelar av det? Var hon så rädd för honom att hon fruktade för sitt och barnens liv? Hade hon utvecklingsstörning så att hon helt enkelt inte kunde förstå och agera?

    TS, varför undrar du över vilken eventuell diagnos han skulle kunna ha? Funderar du på ärftlighet? I så fall är det nog inte så viktigt exakt vilken diagnos, utan snarare att sårbarheten finna där. Min man har liknande diagnoser (affektiva) som sina syskon och ena förälder, men av våra barn har ett inga psykiska diagnoser alls, och det andra barnet har neuropsykiatriska funktionshinder. Alltså helt andra diagnoser än pappan, men ändå många liknande svårigheter.

    Jag beklagar verkligen vilka skitföräldrar du råkade få, och hoppas du kan bryta kedjan och hitta ett mer välfungerande liv för dig och dina närmaste!


    Hej
    Jag är som sagt inte ute efter att sätta en diagnos, mer prata, ventilera och reflektera kring situationen och hans sätt att vara. Kontakten med honom är bruten helt sedan förra sommaren och innan dess har det varit väldigt sällan vi setts. Någon gång kring jul och kring mina barns födelsedagar. De fåtal gånger han ringt under de åren så har det börjat bra men alltid slutat i anklaganden, tex om han berättat något och jag svarat att "jaha, jag visste inte att du var intresserad av segelbåtar". Då har han dragit igång någon form av martyrprat om att "ja men du intresserar dig inte för oss, du har alltid tagit avstånd från oss, du har aldrig brytt dig vad jag tänker". Må så vara men någonstans får man nog. Jag är 30 plus och de kastade ut mig när jag var 16 år. Alltså har jag varit borta från dem i ganska många år och inte levt som en familj med dem utan som en egen individ först på internat och sedan i lägenheter många mil från dem.

    Jag vet inte om han har insikt i vad han gjort, ibland tror jag det i nästa stund inte. Jag har ju hört lite av släkt osv att han mår dåligt, att han brutit ihop och skämts över vad han gjort i sitt liv mot sina närmaste. Mina föräldrar skiljde sig för några år sedan efter flertal otroheter från hans sida där han svek flera gånger. Han har ingen vidare kontakt med sin bror, släkt eller vänner från förr inte heller de på min mammas sida.

    Vår kontakt bröts helt när hans betende eller mer "översittarprat" med förnedringar kring mig gick över till mina barn på ett sätt som gjorde dem ledsna och undrande. Jag är inte deras biologiska barn så jag är inte rädd för ärftligheten, däremot känner jag ju med mig att en del bitar av deras uppfostran "det sociala arvet" finns där. För visst har reflexen att bete mig som mina föräldrar gjort funnits, lusten att kränka verbalt, att slå istället för att resonera eller tänka till även om jag inte gjort det så finns det med i tanken. Något jag jobbar stenhårt med men det skrämmer mig när tanken kommer upp och det är nästan som jag ser dem framför mig samtidigt som känslan kommer över hur det egentligen kändes för det lilla barnet-jag att få höra det.

    Jag tänker mycket på varför min mamma agerade som hon gjorde, hon såg och visste men hon var aldrig någon trygghet eftersom hon alltid försvarade honom. Hon ville att alla skulle vara sams hela tiden samtidigt som hon aldrig stod upp för mig utan bortförklarade det. Tex när han släpade ut min 1 åring i armen för att han lät eller gick så hårt åt deras väns småbarn med att "men du vet ju om pappas tinnitus, du vet ju att han inte orkar med barn som låter", eller "är du så mycket bättre själv". Var man lovad något av henne som han sedan tog tillbaka och man var arg/besviken över det hette det mest "jaja, men nu sa pappa ifrån och så är det och nu håller jag med honom". Hon är dessutom den typen som gråter så fort något gick emot henne, det räckte att vi barn käbblade vid matbordet så kunde hon rusa upp och slänga sig på sängen och gråta över hur vi förstörde, ganska skärmande så man försökte verkligen att inte få henne ledsen. Med henne vet jag dock att hon inte har någon insikt alls i varför jag brutit kontakten. Hon har försökt på alla möjliga och omöjliga vis och jag vill verkligen inte. De jobbigaste känslorna finns kring henne men nu när jag fått lite sinnesfrid ett par månader har tanken även fallit åt honom. Jag tror inte hon vann något på att bara stå och se på utan ville undvika bråk och i det var det lättare att ställa sig på hans sida än barnens.

    Ang min pappa vet jag att han gått hos en del psykologer och terapeuter under flera år, min bror tog nämligen livet av sig för 10 år sedan och jag tror min pappa känner med sig att han varit en del i att det hände alt känner med sig att han inte var snäll mot honom vilket han inte var. Nu hade jag mer humör än min bror som aldrig sa flaska eller visade några känslor men att sitta och håna honom vid matbordet en hel söndagmiddag för att han stammade tex hörde till normaliteterna i familjen. Vet också att han varit utbränd periodvis vilket jag också tror att hans psykiska hälsa och hans ev samvete är en bidragande orsak.

    En annan sak kring min pappa har varit hans sätt att inte ta andras känslor på allvar, förra sommaren då jag via sms starkt ifrågasatte hans betende mot mina barn så tyckte han inte alls så som jag (barnet har dessutom högfungerande Autism med allt det innebär så att han skulle ha lyckats ljuga, hålla masken och spela så bra finns inte, han är för att vara ärlig helt värdelös på att ljuga/hitta på och skulle han prova så blir det bara pinsamt, för honom). Via sms fick hur som helst pappa det att låta som att allt var mitt fel och jag kunde inte veta vad han sagt och vi var riktiga ovänner. Ett par dagar senare kommer ett glatt sms "Hej, nu har jag hittat mitt drömhus här kommer jag att trivas, välkommen att hälsa på" vilket drog upp många känslor från förr då det kunde gälla att han slagit en eller varit elak mot djuren att det var pappa som bestämde när man skulle bli glad igen och gud nåde en om man inte var det. Den gången som vuxen gick jag emot, sedan hörde jag aldrig ifrån honom mer.

    Jag försöker bryta kedjan, samtidigt är det inte så lätt då saker hänger i bakhuvudet, trots allt lär vi ju mycket av våra föräldrar både hur vi är och hur vi tänker hur ogärna vi än vill. Därav mina funderingar kring egentligen hela situationen.
  • Dimisi

    Jag känner att jag hatar dina föräldrar bara av att läsa det du skriver. Jag bröt med mina egna föräldrar för många år sedan, och har nu en ytlig, fungerande kontakt. Jag tyckte att jag hade tillräckligt med skäl för att bryta och ändå var de nog inte hälften så hemska som dina.

    Den uppfostran man själv fått sitter i ryggmärgen. Har man blivit dåligt bemött som barn och vill bryta det, måste man använda hjärnan i alla situationer som uppstår med ens egna barn, och det är förstås mycket mer krävande än att bara gå på ryggmärgsinstinkt, som man kan göra om man hade goda föräldrar.

    Min man blev misshandlad av sin far (och hade en mamma liknande din) så han har verkligen haft det kämpigt med att hitta andra strategier när han blir trängd. Jag har ju oxå fått lära in ett annat bemötande än det mina föräldrar hade, men jag har haft många år att träna och reflektera innan jag fick egna barn, eftersom jag är lärare.

    Men det är ju, som du skriver, oxå en fördel att veta hur det känns att som barn vara utsatt för maktmissbruk och vara berövad alla flyktmöjligheter.

    När jag var barn brukade jag fantisera om att jag kränkte och hånade mina föräldrar likadant när de blev gamla och beroende av mig. Då skulle de vara i min makt. He, he. Nu är åtminstone en av dem nästan där, men jag tror jag skiter i det. De är inte viktiga längre för mig. Men visst märker jag att de är rädda för mig nu, och det känns ibland ganska skönt. Flört

  • Nomanisanisland
    Dimisi skrev 2014-10-21 01:23:25 följande:

    Det är svårt att veta om någon bara är en skitstövel eller har ett psykiskt funktionshinder. Jag brukar tänka att jag av respekt mot människan låter hen själv bestämma. Om hen inte vill ha någon vård/hjälp, om hen tycker att hen fungerar som hen vill göra, då får man respektera det. (Om personen inte är så uppenbart störd att hen t ex inte har verklighetsuppfattning eller är en fara för sig själv och andra.)

    Om hen däremot erkänner att hen inte fungerar som hen skulle vilja, då är jag beredd att förlåta om och om igen, och stötta så gott jag kan. Min egen man har flera olika psykiska diagnoser och kan periodvis bete sig som...ja, faktiskt som en skitstövel. Men han har däremellan sjukdomsinsikt och jobbar stenhårt för att fungera bättre.

    Om jag hade varit du hade jag nog funderat minst lika mycket på varför mamman lät barn- och djurmisshandeln fortgå. Fick hon ekonomiska fördelar av det? Var hon så rädd för honom att hon fruktade för sitt och barnens liv? Hade hon utvecklingsstörning så att hon helt enkelt inte kunde förstå och agera?

    TS, varför undrar du över vilken eventuell diagnos han skulle kunna ha? Funderar du på ärftlighet? I så fall är det nog inte så viktigt exakt vilken diagnos, utan snarare att sårbarheten finna där. Min man har liknande diagnoser (affektiva) som sina syskon och ena förälder, men av våra barn har ett inga psykiska diagnoser alls, och det andra barnet har neuropsykiatriska funktionshinder. Alltså helt andra diagnoser än pappan, men ändå många liknande svårigheter.

    Jag beklagar verkligen vilka skitföräldrar du råkade få, och hoppas du kan bryta kedjan och hitta ett mer välfungerande liv för dig och dina närmaste!


    Det är väldigt lätt att veta om nån är en skitstövel: köra upp gafflar i gomen på ettåringar? Svar ja. Misshandla och hota sina barn med att mishandla dem? Svar ja Vara våldsam mot sina barnbarn? Svar ja. Psyskiskt kränka och mobba sina barn? Svar ja. Det TS beskriver är ett solklart praktarschle - sen kan han säkert ha haft andra svårigheter med.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Millamy) skrev 2014-10-20 01:35:21 följande:

    Hej

    Vill för det första säga att självklart kan man inte diagnosticera över nätet. Men skulle behöva bolla lite kring min pappa och hans sätt att vara som person då det är något jag grubblar mycket på. Har ingen kontakt med honom alls längre dock för min egen skull men vill ändå ventilera lite.

    *Uppväxt: Väldigt hårt och konservativt men kärleksfullt. Dock var aga och mästrande inget ovanligt. Själv upplevde jag inget sådant av hans föräldrar men fått det förklarat för mig att stryk tex inte var något ovanligt, den kristna tron väldigt genomsyrande och mannen var familjens överhuvud.

    Min pappa som person

    * Skaffade en fru (min mamma) som var väldigt styrd av honom. Lovade hon en något som barn kunde det lätt ändras om han tyckte något annat. Då stöttade hon honom hur orimligt det än var.

    *Såg sig som familjens överhuvud, hans ord var lag. Den som inte följde hans regler kunde få stryk eller bli väldigt mobbad av honom tills han själv ansåg att straffet var avklarat, då skulle man ta emot hans ursäkt eller låtsas som att det regnade och genast bli glad igen. Annars började allt om

    *Svårt med vänskapsrelationer och att hålla sams med folk. Ofta fungerade det en kort tid sedan bröts relationerna såväl vänskapliga som yrkesmässiga. Han var dock duktig inom sitt yrke så att få nya jobb var inga problem.

    *Väldigt svårt för när saker inte gick hans väg eller precis som han planerat, det var hans väg eller ingen väg.

    *Plågade djur, vet inte om han njöt av det eller bara försökte "hålla ordning" och visa att han bestämde. Tex kunde han piska upp hästen om den inte lydde, tryckte ner valpen vi hade i sin avföring och duschade den i kallvatten (även om det inte går att ursäkta tror jag mer han själv såg det som uppfostran snarare än att han njöt av handlingen).

    *Hård mot barn, både oss i familjen min lillebror fick tex gaffeln upptryckt i gommen så det blödde om han inte ville äta, han var då 1 år ungefär. Mycket hot om stryk långt upp i ålder på ett för oss skrämmande sätt, ibland fick vi stryk. En gång blev han hårdhänt mot en bekants son på kanske 2-3 år när vi var där på middag såpass att deras vänskapsrelation bröts i många år (minns inte exakt men det handlade om att han stojade vid bordet). Slängde ut minh dåv 1 åring i armen ut i hallen när han inte satt still vid matbordet, enligt sig själv handlade det om att han behövde ro och att han hade tinniytus så han orkade inte höra barnskrik.

    *Väldigt nedlåtande kring andra människor, både hur de såg ut och hur de var. Han själv stod alltid lite högre än andra. SÅna saker fick vi höra från tidig ålder. De flesta av våra vänner dög inte i hans ögon.

    *Känslig i vissa sammanhang tex när vi tog bort våra kaniner och jag var ledsen. Hade dock inga problem när hunden gick bort utan konstaterade snabbt att "det är så skönt utan hund så om du det visste". Han sköt våra (mina) höns när jag var barn, jag hittade den döda när jag kom från skolan (de var mina älskade husdjur). Ingen förklaring mer än att han skulle prova geväret och att hönsen var gamla.

    *Ville gärna att både saker han pratade och att vi barn var fina utåt. Andra har berättat för mig om hur jag kläddes upp till tänderna på släktkalas och hur jag pratade mycket ändå tills min pappa kom, då var vi barn knäpptysta. Han hade inga problem med att försköna sanningen lite och gjorde ofta saker för oss barn kanske för att visa utåt hur snäll han var, inåt var det alltid hot med att det skulle tas i från oss om vi inte uppförde oss.

    *Mästrande i sitt sätt att vara, även sedan jag var vuxen, allt utgick från hans perspektiv och hans tyckande och hans livserfarenheter som man skulle beakta och följa.

    *Mycket martyrskap över sig själv, i synnerhet när min bror gick bort och han ylade "ååååh det är så synd om oss" och även funderade på att dra in någon formk av pik mot min bror på hans begravning (han hoppade dock det). Kunde dock få ångest när han druckit och skämdes över allt han gjort.

    *Har tydligen haft en del depressioner och ångest samt varit skjukskriven för det de senaste åren, även ringt sin bror och gråtit över allt han gjort och att han är rädd att få dö ensam och att ingen kommer att komma ihåg honom.

    Hur tänker ni?


    Jag kan tyvärr bara instämma med den som skrev att det du skrev fick mig hen att hata dina föräldrar - vilket fullständigt vidrigt jävla as.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Allvetande) skrev 2014-10-20 18:36:10 följande:

    Jag tror du är en väldigt bra person, och jag tror du fått en fullgod uppfostran. Jag är väldigt mycket emot dagens uppfostran där allt ska vara genustrams, där allt ska vara "fritt", där ungdomarna sparkar ner och hoppar på huvudet på pensionärer för att de har öronsnäcka i tron att de är civila poliser. Det är inget samhälle jag vill ha eller tänker befatta mig med. Jag tror kort och gott på en konservativ uppfostran. Och ja ogillar oftast vänsteridéer överlag.

    Familjer med starka män som överhuvud har visat sig historiskt vara det bästa för både landet och familjer i helhet.
    Sverige som nation håller sakta men väldigt säkert på att kapsejsa och mycket av det beror på den nya tidens liberala idéer som helt enkelt inte håller måttet, både i historien och gentemot konkurrerande nationer, samt att det skulle bli väldigt kostsamt att försöka gå tillbaka till tidigare läge, därför ogillas den strategin.

    Dock vet jag ju inte om din pappa den där starke ledaren. För det finns en del punkter du tar upp som talar för motsatsen. En stark ledare ser inte ner på andra, en stark människa har inget behov av att se ner på andra, vidare  behöver en stark ledare inte ge stryk för att få sin vilja igenom. Men någon gång kan det faktiskt vara motiverat med örfil tex. En stark ledare kan förhoppningsvis inse skillnaden mellan att uppfostra olydiga barn mot att fostra bebisar, fostra bebisar kan man göra men i så fall med silkesvantar på.


    Fullkomligt struntprat. Det TS beskriver är inte en stark man utan ett vidrigt lågtstående kräk som misshandlar och plågar barn och djur. Och dessutom det finns inget som heter att förtjäna en örfil, det är bara hitte-på från våldsromantiker.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Millamy) skrev 2014-10-20 01:35:21 följande:

    Hej

    Vill för det första säga att självklart kan man inte diagnosticera över nätet. Men skulle behöva bolla lite kring min pappa och hans sätt att vara som person då det är något jag grubblar mycket på. Har ingen kontakt med honom alls längre dock för min egen skull men vill ändå ventilera lite.

    *Uppväxt: Väldigt hårt och konservativt men kärleksfullt. Dock var aga och mästrande inget ovanligt. Själv upplevde jag inget sådant av hans föräldrar men fått det förklarat för mig att stryk tex inte var något ovanligt, den kristna tron väldigt genomsyrande och mannen var familjens överhuvud.

    Min pappa som person

    * Skaffade en fru (min mamma) som var väldigt styrd av honom. Lovade hon en något som barn kunde det lätt ändras om han tyckte något annat. Då stöttade hon honom hur orimligt det än var.

    *Såg sig som familjens överhuvud, hans ord var lag. Den som inte följde hans regler kunde få stryk eller bli väldigt mobbad av honom tills han själv ansåg att straffet var avklarat, då skulle man ta emot hans ursäkt eller låtsas som att det regnade och genast bli glad igen. Annars började allt om

    *Svårt med vänskapsrelationer och att hålla sams med folk. Ofta fungerade det en kort tid sedan bröts relationerna såväl vänskapliga som yrkesmässiga. Han var dock duktig inom sitt yrke så att få nya jobb var inga problem.

    *Väldigt svårt för när saker inte gick hans väg eller precis som han planerat, det var hans väg eller ingen väg.

    *Plågade djur, vet inte om han njöt av det eller bara försökte "hålla ordning" och visa att han bestämde. Tex kunde han piska upp hästen om den inte lydde, tryckte ner valpen vi hade i sin avföring och duschade den i kallvatten (även om det inte går att ursäkta tror jag mer han själv såg det som uppfostran snarare än att han njöt av handlingen).

    *Hård mot barn, både oss i familjen min lillebror fick tex gaffeln upptryckt i gommen så det blödde om han inte ville äta, han var då 1 år ungefär. Mycket hot om stryk långt upp i ålder på ett för oss skrämmande sätt, ibland fick vi stryk. En gång blev han hårdhänt mot en bekants son på kanske 2-3 år när vi var där på middag såpass att deras vänskapsrelation bröts i många år (minns inte exakt men det handlade om att han stojade vid bordet). Slängde ut minh dåv 1 åring i armen ut i hallen när han inte satt still vid matbordet, enligt sig själv handlade det om att han behövde ro och att han hade tinniytus så han orkade inte höra barnskrik.

    *Väldigt nedlåtande kring andra människor, både hur de såg ut och hur de var. Han själv stod alltid lite högre än andra. SÅna saker fick vi höra från tidig ålder. De flesta av våra vänner dög inte i hans ögon.

    *Känslig i vissa sammanhang tex när vi tog bort våra kaniner och jag var ledsen. Hade dock inga problem när hunden gick bort utan konstaterade snabbt att "det är så skönt utan hund så om du det visste". Han sköt våra (mina) höns när jag var barn, jag hittade den döda när jag kom från skolan (de var mina älskade husdjur). Ingen förklaring mer än att han skulle prova geväret och att hönsen var gamla.

    *Ville gärna att både saker han pratade och att vi barn var fina utåt. Andra har berättat för mig om hur jag kläddes upp till tänderna på släktkalas och hur jag pratade mycket ändå tills min pappa kom, då var vi barn knäpptysta. Han hade inga problem med att försköna sanningen lite och gjorde ofta saker för oss barn kanske för att visa utåt hur snäll han var, inåt var det alltid hot med att det skulle tas i från oss om vi inte uppförde oss.

    *Mästrande i sitt sätt att vara, även sedan jag var vuxen, allt utgick från hans perspektiv och hans tyckande och hans livserfarenheter som man skulle beakta och följa.

    *Mycket martyrskap över sig själv, i synnerhet när min bror gick bort och han ylade "ååååh det är så synd om oss" och även funderade på att dra in någon formk av pik mot min bror på hans begravning (han hoppade dock det). Kunde dock få ångest när han druckit och skämdes över allt han gjort.

    *Har tydligen haft en del depressioner och ångest samt varit skjukskriven för det de senaste åren, även ringt sin bror och gråtit över allt han gjort och att han är rädd att få dö ensam och att ingen kommer att komma ihåg honom.

    Hur tänker ni?


    Blir ledsen av att läsa kan bara beklaga vidrigheterna du blivit utsattt för. Sådana där borde inte få gå lösa.
  • Anonym (Alloftheabove)

    Det låter som om han klickar i alla kategorier för narcissism, psykopati, och borderline. Och en hel del sadism. Han är inte bara obehaglig, han är direkt farlig. Att du inte har klippt all kontakt för länge sen övergår mitt förstånd. Du har ingenting att hämta hos honom, och ju snabbare du springer därifrån desto bättre. Det är såna där typer dom skriver skräckfilmer om...

  • Anonym (du med...)
    Anonym (Millamy) skrev 2014-10-21 00:49:43 följande:
     Har själv egna barn och det kan bli både konsekvenser och diskussioner och ett fysiskt förflyttande eller ett tag i armen, däremot har de alltid chansen att medvetet kunnat valt att göra på ett annat sätt vilket de vet om. 

    SOm vuxen och med egna barn kan jag på ett helt annat sätt reflektera kring hur han var, det innebär inte att jag är en slapp förälder eller inte uppfostrar mina barn, jag vet flera som kan tycka jag är hård men samtidigt får de utrymme att prata, och de vet vad som gäller via att vi kommunicerar och det delas inte ut en smäll, ett lyft i öronen eller sådant (alls) utan får de en konsekvens (dock ej misshandel) vet de väldigt väl om varför och de har själva gjort valet och vetat klart och tydligt att det de gjort varit fel. 

    Är du säker på att dina barn uppfattar det som du gör? Jag ser oroande mönster mellan din egen uppväxt och hur du beskriver att du behandlar dina barn.
    Din fars agerande var säkerligen fullt logiska för honom och han ansåg säkert också att ni barn visste var hans gränser gick och att ni valde att bete er illa, trots konsekvenser.

    Om andra har kommenterat att du ärhård tycker jag att du ska ta det på allvar. Folk är försiktiga i sina kommentarer, och om någon sagt att du är hård kan du nog vara förvissad om att personen tycker att du är alldeles för hård. Precis om din far var.

    Jag rekommenderar dig att gå till en psykolog och använda dig av som bollplank. Jag är inte säker på att du ser dina handlingar ur ett barns perspektiv,eller minns hur beroende de är av en vuxen och därför uppfattar alla hårda ord, konsekvenser, fysiska bortlyftningar och hårda tag i armen, som värre än de avsetts.
Svar på tråden Vad kan det vara för fel på min pappa