• Anonym (Ledsen son)

    Ej bjuden på kalas

    Min son har en bsäta kompis, de leker jättemycket på fritiden men de går inte i samma klass. Nu har kompisen berättat för min son att han ska kalas, men min son är inte bjuden för han vill bara bjuda pojkar från sin klass. Sonen är jätteledsen och besviken. Jag tycker det är jättetaskigt att min son inte är bjuden, min son har alltid bjudit bästa kompisen på sina kalas. Min son har tyvärr varit utsatt för mobbing i skolan för ett par år sedan och är efter detta extremt känslig för uteslutning.
    Kan jag be kompisens föräldrar hantera min sons förtvivlan?
    Är det ok att säga till sonen att kompisen och hans föräldrar varit riktigt elaka och oschyssta som inte bjuder sonen?  

  • Svar på tråden Ej bjuden på kalas
  • Coruscant

    Om sonen inte går i samma klass kan han känna sug väldigt utanför på kalaset. Kan inte ni hitta på ett eget firande - bjuda kompisen på bio eller nåt för att fira. Du kan inte ringa och ifrågasätta deras inbjudan - så gör msn inte. Eller skulle du vilja att de ringde och ifrågasatte dina beslut? Eller ville komma på dina kalas och middagar när du bjudit, säg, arbetskollegor?

  • Lena

    Det var en rimlig avgränsning i vilka han bjöd, det var inte elakt. Förklara det för din son att även om det gjorde ont i honom var det inte fel av dem förutom att prata om kalaset.

  • Anonym (Ledsen son)
    Coruscant skrev 2014-10-20 07:26:22 följande:

    Om sonen inte går i samma klass kan han känna sug väldigt utanför på kalaset. Kan inte ni hitta på ett eget firande - bjuda kompisen på bio eller nåt för att fira. Du kan inte ringa och ifrågasätta deras inbjudan - så gör msn inte. Eller skulle du vilja att de ringde och ifrågasatte dina beslut? Eller ville komma på dina kalas och middagar när du bjudit, säg, arbetskollegor?


    Har redan bjudit med kompisen på tre olika aktiviteter efter sommaren. Har faktiskt inte lust att göra detta igen eftersom sonen ifrågasätter varför han aldrig blir medbjuden av kompisen.
    Meningen är inte att ifrågasätta att han inte blivit bjuden, jag ska bara berätta hur ledsen och förtvivlad sonen är.

  • Anonym (Wildrat)

    Sonens sorg är ditt ansvar, inte kompisens mammas. Kompisen fick bjuda sin klass, din son ingår inte där. Nu är det upp till dig att trösta och förklara att livet inte är rättvist.

  • VäldigtMycketTyckande

    Jäkla märklig inställning folk verkar ha här.

    Visst, han fick lov att bjuda sin klass, men ett slags "VIP-pass" anser jag bästis och eventuella halvsyskon (som inte bor med barnet), samt kusiner, ha.

    Jag bjöd också endast min klass. Men min bästa kompis var ett år äldre, och gick således i en klass högre, men hon var alltid självklar som gäst; likaså min granne, samt en kusin som jag vuxit upp tillsammans med.

    I detta fall handlar det liksom om BÄSTA KOMPISEN! Givetvis utesluter man inte sin BÄSTIS! Vad var slags bästis är man då egentligen!? Då har man nog missat vad en "bästis" är.

    Jag hade en bästis som barn, och även nu som vuxen (det är samma tjej).

  • Anonym (Ledsen son)
    Lena skrev 2014-10-20 07:37:04 följande:

    Det var en rimlig avgränsning i vilka han bjöd, det var inte elakt. Förklara det för din son att även om det gjorde ont i honom var det inte fel av dem förutom att prata om kalaset.


    Det hade underlättat väldigt mycket om det inte pratat om kalaset.
    Det är så svårt att hantera, mobbingen i skolan har tyvärr forfarande efterverkningar.
  • Anonym (Ledsen son)
    VäldigtMycketTyckande skrev 2014-10-20 08:19:31 följande:

    Jäkla märklig inställning folk verkar ha här.

    Visst, han fick lov att bjuda sin klass, men ett slags "VIP-pass" anser jag bästis och eventuella halvsyskon (som inte bor med barnet), samt kusiner, ha.

    Jag bjöd också endast min klass. Men min bästa kompis var ett år äldre, och gick således i en klass högre, men hon var alltid självklar som gäst; likaså min granne, samt en kusin som jag vuxit upp tillsammans med.

    I detta fall handlar det liksom om BÄSTA KOMPISEN! Givetvis utesluter man inte sin BÄSTIS! Vad var slags bästis är man då egentligen!? Då har man nog missat vad en "bästis" är.

    Jag hade en bästis som barn, och även nu som vuxen (det är samma tjej).


    Jag har också svårt att förstå att man utesluter bästisen, men det är väl bara att inse att det bästa är om sonen hittar nya kompisar och slutar vara med denna sk bästis.
  • Chrysabelle
    Anonym (Ledsen son) skrev 2014-10-20 08:54:19 följande:
    Jag har också svårt att förstå att man utesluter bästisen, men det är väl bara att inse att det bästa är om sonen hittar nya kompisar och slutar vara med denna sk bästis.
    Den här pojken kanske inte ser din son som en bästis?
  • enmamma

    Det är du och din son som måste acceptera att han inte blev bjuden.
    Kompisen kanske prioriterar på ett annat sätt.
    Min dotter kände sig tvungen att välja för ett par år sedan.
    Bästa kompisen i klassen eller grannflickan som hon lekte mycket med.
    Dessa skulle inte gå att ha på samma kalas, hon valde vi la oss inte i.

  • Olympia
    Anonym (Ledsen son) skrev 2014-10-20 07:22:33 följande:

    Är det ok att säga till sonen att kompisen och hans föräldrar varit riktigt elaka och oschyssta som inte bjuder sonen?  


    Nej, det är inte okej.


    Förklara för sonen att kompisen bara bjudit in barn från klassen.

Svar på tråden Ej bjuden på kalas