• EmBer

    Är det rätt eller fel med en till pappamånad?

    Regeringen har lagt förslag i budgeten om en till pappamånad från och med 2016. Vad tycker ni? Ska man få välja själv eller är det bra att det regleras?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-20 08:38
    Frågan är alltså: Är det rätt eller fel med en till pappamånad?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt eller fel med en till pappamånad?
  • Maddi

    Majoriteten av befolkningen tycker att de inte är jämställt och kvinnor är i regel hemma längre. Så mer realistiskt borde vara att man delar 50/50 på dagarna. Det är ju de svenska folket vill ha och då borde dom absolut inte se fel med att de blir en tredje pappamånad, ännu mer borde dom tycka att de ska bli lag att dela lika.

  • ebe91
    EmBer skrev 2014-10-20 08:08:57 följande:

    Regeringen har lagt förslag i budgeten om en till pappamånad från och med 2016. Vad tycker ni? Ska man få välja själv eller är det bra att det regleras?


    Du kan ju inte ha en fråga med dubbla svar... Ska man få välja själv - ja. Är det bra att det regleras - nej.
  • Anonym (Grrr)

    Vill inte ha en extra pappa månad. Vi kommer få sätta lillen på dagis när han är ca 15 månader ist för 18 månader för att vi inte har råd att låta gubben vara hemma. Spelar ingen roll om det finns jämställdhetsbonus eller inte. 

  • EmBer
    ebe91 skrev 2014-10-20 08:29:21 följande:
    Du kan ju inte ha en fråga med dubbla svar... Ska man få välja själv - ja. Är det bra att det regleras - nej.
    Frågan är rubriken, det andra är en kommentar, när man fyller i innan. Har inte gjort omröstning förut, så visste inte att det skulle se ut som det ser ut när man publicerar.
  • Flickan och kråkan

    Tja. Personligen är jag för både jämställdhet och valfrihet. En tredje öronmärkt månad kommer inte spela någon som helst roll för jämställdheten på arbetsmarknad och liknande, så ur det perspektivet tycker jag det känns aningens..... patetiskt. Får det pappor att vara mer med sina barn rent tidsmässigt så är det bra.....så länge resultatet inte blir att en hel del barn istället tappar tid med föräldrarna som helhet.

    Antar att det är som med de två redan existerande öronmärkta dagarna att det kommer att bli ytterligare en öronmärkt månad för båda föräldrarna. Att därför prata om en tredje "pappamånad", tycker jag säger rätt mycket om jämställdheten/jämställdhetsperspektivet i Sverige

  • Ishari

    Tycker det är fel att låsa dagar till någon av föräldrarna. Man ska få välja själva hur man gör.

    Vi förlorar mkt mer pengsr om maken är hemma än om jag är det. Trots jämnställdhetsbonus!

    Och med dottern ammade jag fritt fram till 11 månader, de hade inte funkat om j as g jobbat och bara tagit halva.

  • Ejin

    Tycker det är 100% rätt. Har själv delat lika med båda mina barns pappor och tycker det borde vara ännu mer uppdelat. En tredjedel till varje förälder samt en tredjedel fri vore de bästa.

  • vampyria2

    Heter det verkligen pappamånad? Jag tänker på att det finns ju faktiskt de som låter pappan vara hemma mer och då är det konstigt att binda en månad till just pappan kan man tycka?

  • isabelless

    Jag tycker det är så fel! Det är något man ska få välja själv och borde vara helt upp till var och en.

  • TheaN

    För min del spelar det inte roll. Jag kommer ändå att vara hemma med vårt barn 1,5 år men för många som tvingas gå till jobbet tidigare är detta absolut inte någon lösning. Förstår inte riktigt hur detta ska göra kvinnor och män mer jämlika. Jag ser mer att det kommer skapa mer oro över ekonomin, kvinnor kommer tvingas till arbetet tidigare även om de kanske vill stanna hemma längre och barn ska in på dagis tidigare.
    Visst, det finns de som vill att det ska delas lika men NU finns ju den möjligheten, vi kan dela lika, pappa kan stanna hemma mer än mamma om han vill om familjen bestämmer det, så varför tvinga, det förstår jag inte. 

Svar på tråden Är det rätt eller fel med en till pappamånad?