• Anonym (SGI o obetal­d semest­er)
    Äldre 20 Oct 08:10
    5521 visningar
    1 svar
    1
    5521

    SGI vid obetald semester

    Hej!

    Jag arbetar 75 procent och är föräldraledig 25. Jag jobbar sextimmarsdagar och är sedan föräldraledig två timmar per dag.

    Jag har förstått att vid semester (vilket i mitt fall innebär sex timmars semesteruttag per dag) så behöver jag inte täcka upp med två timmars föräldraledighet, utan då skyddas min SGI ändå.

    Men eftersom jag varit föräldraledig på heltid en stor del av semesteråret har jag inte så många dagars intjänad semester med ekonomisk ersättning. Däremot har jag rätt till övrig del av semestern utan ersättning.

    Vad gäller alltså om jag plockar ut semester utan ersättning (lön) ? Har jag ändå skyddat min SGI i och med att det är semester? Eller mister jag min SGI eftersom det är semester utan ekonomisk ersättning?

    Undrar

    Frågvis

  • Svar på tråden SGI vid obetald semester
  • Äldre 20 Oct 10:19
    #1

    Hej! 


    En del arbetstagare har rätt till 25 dagars semester. Antalet betalda och obetalda semesterdagar är bland annat beroende av om personen varit anställd under hela semesteråret. 


    Om du är ledig med obetald semester är SGI skyddad under semesterperioden. 

    Om du däremot är tjänstledig utan lön är SGI inte skyddad under den ledigheten. 

    Därför är det viktigt att veta att det är obetald semester och inte tjänstledighet.


    Hälsningar
    Vera, handläggare

Svar på tråden SGI vid obetald semester