• nozpa
    Äldre 20 Oct 11:24
    1861 visningar
    19 svar
    19
    1861

    Hinnsvepning. Och nu då?

    Jahopp. Då har jag gjort en hinnsvepning idag. Läkaren sa ungefär "förvänta dig inget resultat, det finns ingen forskning som stödjer att det fungerar". Okej tänkte jag.
    Har dock börjat få lite mensvärk nu efter ca 2 timmar. Är i vecka 39 så det är klart att det kan dröja ett tag till.

    Hur har det gått för er? Har det hänt något eller? Var öppen 2 cm bara och hörde det mumlas något om att det var mjukt. Ehrm. Det var väl det ungefär. Hon kände även huvudet.

  • Svar på tråden Hinnsvepning. Och nu då?
  • Äldre 20 Oct 13:14
    #1

    Fick en hinnsvepning söndag em. Var då öppen 3-4cm och tappen var ca 8mm... Hade haft pinvärkar i 4 dagar... Efter hinnsvepningen blödde jag lite och fick mer molande värkar.

    Kl 21 måndag kväll gick vattnet och förlossningen startade på riktigt.

    Det handlar tyvärr om att vänta och se.

    Lycka till och grattis till kommande barnet :)

  • Äldre 20 Oct 13:52
    #2

    Är i exakt samma läge. Är öppen 3cm har 2cm mjuk tapp kvar. Bebisen väl fixerad och hon kunde känna hinnan. Vet inte om hon gjorde hinnsvepning men hon sa typ "nu rör jag runt lite" sen om hon bara undersökte eller inte vet jag inte. Har 2v kvar till bf.

  • nozpa
    Äldre 20 Oct 16:46
    #3
    Dr to be skrev 2014-10-20 13:14:36 följande:

    Fick en hinnsvepning söndag em. Var då öppen 3-4cm och tappen var ca 8mm... Hade haft pinvärkar i 4 dagar... Efter hinnsvepningen blödde jag lite och fick mer molande värkar.

    Kl 21 måndag kväll gick vattnet och förlossningen startade på riktigt.

    Det handlar tyvärr om att vänta och se.

    Lycka till och grattis till kommande barnet :)


    Ja, det är ju så. :) Här händer det inte mycket mer. Hade inte förväntat mig det heller iofs. Men alltid kul o läsa och hoppas lite.

    Tack. :)
  • nozpa
    Äldre 20 Oct 16:47
    #4
    Elmiina skrev 2014-10-20 13:52:32 följande:

    Är i exakt samma läge. Är öppen 3cm har 2cm mjuk tapp kvar. Bebisen väl fixerad och hon kunde känna hinnan. Vet inte om hon gjorde hinnsvepning men hon sa typ "nu rör jag runt lite" sen om hon bara undersökte eller inte vet jag inte. Har 2v kvar till bf.


    Jo men det låter det ju som att hon gjorde då. Har ju också 2 veckor kvar, 2:a november är beräknat här.
  • Äldre 20 Oct 16:49
    #5

    Har du några känningar då? Jag känner absolut ingenting så här dröjer det nog ett tag till..

  • nozpa
    Äldre 20 Oct 16:53
    #6
    Elmiina skrev 2014-10-20 16:49:42 följande:

    Har du några känningar då? Jag känner absolut ingenting så här dröjer det nog ett tag till..


    Ytterst lite mensvärk. Inget annat. Har 2 barn sedan tidigare, och har gått över tiden med dom så räknar inte med något annat nu heller. Men hade varit skönt om det ville starta lite tidigare! :)
  • nozpa
    Äldre 21 Oct 14:51
    #7

    Ingen annan som vill dela sin/sina erfarenheter av hinnsvepningen?

  • Äldre 21 Oct 15:07
    #8

    Jag gjorde 4st varannan dag med dottern utan resultat.

    Idag har jag haft en del värkar och slemproppen har lossnat.

  • nozpa
    Äldre 21 Oct 15:13
    #9
    Elmiina skrev 2014-10-21 15:07:44 följande:

    Jag gjorde 4st varannan dag med dottern utan resultat.

    Idag har jag haft en del värkar och slemproppen har lossnat.


    Då låter det ju som att något händer. Slemproppen kan ju gå när som, men värkar är ju alltid positivt. :) Sålänge man inte behöver dras med dom i veckor.
    Hoppas det startar på riktigt snart för dig.
  • nozpa
    Äldre 22 Oct 13:11
    #10

    Idag har min äckliga slempropp också bestämt sig för att börja lossna. Lite blodblandat. Men min mensvärk är puts väck.
    Ska på ny hinnsvepning imorgon. Hoppas på bättre resultat. Skönt o föda över helgen, mycket lugnare då. :)

  • Äldre 22 Oct 13:43
    #11
    nozpa skrev 2014-10-22 13:11:16 följande:

    Idag har min äckliga slempropp också bestämt sig för att börja lossna. Lite blodblandat. Men min mensvärk är puts väck.

    Ska på ny hinnsvepning imorgon. Hoppas på bättre resultat. Skönt o föda över helgen, mycket lugnare då. :)


    Jag håller tummarna att bebis kommer i helgen :)
  • nozpa
    Äldre 22 Oct 16:13
    #12

    Åh, nu har vattnet börjat sippra ut också!! :)) Så nu väntar jag bara på värkarna. Wiihooo! Vad jag ser fram emot detta.
    Ska packa bb-väska och maken får skruva spjälsäng nu. Hej o hå.

  • Äldre 22 Oct 16:49
    #13

    Nej men åh vad kul :)
    Här händer tyvärr ingenting, hade regelbundna värkar igår som har avtagit.

  • Äldre 22 Oct 17:15
    #14
    nozpa skrev 2014-10-22 16:13:35 följande:

    Åh, nu har vattnet börjat sippra ut också!! :)) Så nu väntar jag bara på värkarna. Wiihooo! Vad jag ser fram emot detta.

    Ska packa bb-väska och maken får skruva spjälsäng nu. Hej o hå.


    Åh vad spännande ????

    Stort lycka Till!
  • Äldre 23 Oct 16:58
    #15

    Nopza- hur har det gått?

  • nozpa
    Äldre 25 Oct 00:05
    #16

    Det har gått bra! Fick åka in på koll pga vattenavgång. Inte en enda värk. Hann bara hem så fick vi vända i princip. Var tbx på förlossningen 1 timma efter vi åkte därifrån. Öppen 2 cm, men 3 timmar senare var han ute. :)
    Inga komplikationer, och vi är hemma och har det gott. Så ja, bästa tänkbara förlossning, och finaste lilla killen. :)

  • Äldre 25 Oct 04:04
    #17

    Åh grattis! :)

  • Äldre 25 Oct 07:53
    #18
    nozpa skrev 2014-10-25 00:05:41 följande:

    Det har gått bra! Fick åka in på koll pga vattenavgång. Inte en enda värk. Hann bara hem så fick vi vända i princip. Var tbx på förlossningen 1 timma efter vi åkte därifrån. Öppen 2 cm, men 3 timmar senare var han ute. :)

    Inga komplikationer, och vi är hemma och har det gott. Så ja, bästa tänkbara förlossning, och finaste lilla killen. :)


    Stort grattis!
  • nozpa
    Äldre 25 Oct 12:43
    #19

    Tack. :)Hjärta

Svar på tråden Hinnsvepning. Och nu då?