• Äldre 20 Oct 12:09
    1767 visningar
    3 svar
    3
    1767

    Överhoppningsbar tid - Bibehållen SGI

    Jag och min sambo väntar vårt första barn. Vi kommer båda att vara hemma utan plocka ut föräldrapenning det första året. Jag har här några funderingar hur det fungerar rent praktiskt om det är så att jag tex vill arbeta lite granna eller plocka ut de 10 dagar som är öronmärkta för mig som pappa.


     


    1. Hur mycket får man arbeta som anställd utan att det påverkar överhoppningsbar tid/SGI?


     


    2. Är det ok att ta ut de 10 öronmärkta föräldradagarna för mig som pappa utan att det stör överhoppningsbar tid/SGI??


     


    3. Är det överhoppningsbar tid/SGI för både mig och min sambo när vi båda är hemma samtidigt under det första året?

  • Svar på tråden Överhoppningsbar tid - Bibehållen SGI
  • Äldre 20 Oct 15:16
    #1

    Hej!

    Svaret på alla tre frågorna är att SGI är skyddad för båda föräldrarna från den dagen barnet föds fram tills barnet fyller 1 år, man får arbeta den tid som man inte ansöker om ersättning från Försäkringskassan för.

    Hälsningar
    Gerd, handläggare

  • Äldre 23 Oct 16:52
    #2
    Försäkringskassan skrev 2014-10-20 15:16:35 följande:

    Hej!

    Svaret på alla tre frågorna är att SGI är skyddad för båda föräldrarna från den dagen barnet föds fram tills barnet fyller 1 år, man får arbeta den tid som man inte ansöker om ersättning från Försäkringskassan för.

    Hälsningar
    Gerd, handläggare


    Tack för snabbt och enkelt svar Gerd. Vart kan jag läsa om dessa saker hos er på Försäkringskassan?
  • Äldre 23 Oct 19:08
    #3

    Hej igen!

    Jag länkar till vår webbplats där du kan läsa om detta:


    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar


    Hälsningar
    Gerd, handläggare 


     

Svar på tråden Överhoppningsbar tid - Bibehållen SGI