• Äldre 20 Oct 12:15
    403 visningar
    2 svar
    2
    403

    Mens efter p-stav

    Jag är en tjej på 26 år. Jag och min sambo har varit tillsammans i ca 8 år och längtar nu efter att bli föräldrar. Då vi träffades åt jag p-piller men ändrade sedan till p-stav. 21 aug -14 tog jag ut p-staven (har bytt 1 gång dvs p-stav nr 2 togs ut då) och undrar nu när jag kan förvänta mig att bli gravid?
    Under mina år med p-stav har jag inte haft mens alls och den har ännu inte kommit igång trots 60 dagar sedan uttag. Vi har haft oskyddat sex flera gånger så pga det kan jag vara gravid, men graviditetstester visar negativt.
    Allt jag önskar är ett tecken på mens eller ett + på stickan.

  • Svar på tråden Mens efter p-stav
  • KC
    Äldre 20 Oct 13:17
    #1

    Jag hade också p-stav i många år. Men de senare åren hade jag mens som vanligt trots P-stav. Jag tog ut mig augusti 2013 och blev gravid februari 2014. Nu var det dock inte planerat. Men självklart blev jag otroligt lycklig. Men då hade jag som sagt haft mens som vanligt 2-3 år kanske. Och efter uttag av P-staven så hade jag fortfarande mens som vanligt varje månad. Kolla med din bm hur lång tid det kan ta innan mensen är tillbaka. Under mina år med P-stav ca 8 år så hörde jag att det kunde ta ca 6 månader att bli gravid efter uttag av staven. Nu vet jag dock inte om detta stämmer. Men lycka till

  • Äldre 20 Oct 20:02
    #2

    vänta någon månad innn du blir gravid efter uttag av p-stav, jag blev gravid nästan på en gång efter jag tog ut min p-stav so jag hade haft i 3 år. och jag fck höra av läkaren att jag skulle vänta några månader innan vi försökte bli gravida för det är väldigt stor risk för missfall precis efter man tagit ut pstaven. jag och min kille blev gravida ca 2 månader efter och mensen hann inte komma igång, och jag blev så glad över att jag blev gravid så fort, men väl på RUL så var barnet sjukt och fick avbryta graviditeten i vecka 20, för min kropp hade inte fattat att barnet vart sjukt, (missbildning i huvudet) och barnmorskan sa att det kunde bero på att pstavens hormoner fortfarande fanns i kroppen, det var något sånt och vill bara dela med av det jag varit med om efter jag tog ut min pstav,  för att få missfall är inte alls kul ! och speciellt inte så sent... så jag rekomenderar att vänta lite och låta mensen komma igång :) nu är jag gravid igen 1 år senare och bebisen är frisk och sprallig i magen :)

Svar på tråden Mens efter p-stav