• Anonym (S)
    Äldre 20 Oct 12:18
    4174 visningar
    1 svar
    1
    4174

    Sjukskrivning vid visstidsanställning?

    Hej!

    Jag har en visstidsantsällning (månadslön, jobbar 90%) som förlängs ungefär var 3:e månad. Nu har jag kontrakt fram till 2 februari 2015, och efter det bli jag lasad (varit där 2 år då) om han vill förlänga.

    Hur som helst så ser det ut som att jag kommer bli sjukskriven, och då undrar jag vad som gäller?

    Om jag blir sjukskriven idag t.ex, vad gäller efter anställningsavtalet gått ut? Får jag fortf min SGI eller upphör sjukskrivningen då bara för att jag blir arbetslös? (tror inte min chef skulle vilja lasa in mig/förlänga om jag är sjukskriven)

    MVH
    S

  • Svar på tråden Sjukskrivning vid visstidsanställning?
  • Äldre 20 Oct 13:05
    #1

    Hej!

    Om man har en arbetsgivare som betalar sjuklön, gör de det de första 14 dagarna. Är man sjuk mer än 14 dagar anmäler arbetsgivaren till oss från och med dag 15.
    Blir man arbetslös under sin sjukperiod ska man kontakta oss den första arbetslösa dagen och meddela detta. Sjukskrivningen upphör inte bara för att man blir arbetslös men ersättningen kan bli annorlunda beroende på vad din inkomst skulle ge i A-kassa.

    Kontakta vårt kundcenter om du har fler frågor. Vi kan bara svara generellt på denna sida.

    Hälsningar
    Lotta, handläggare

Svar på tråden Sjukskrivning vid visstidsanställning?