• Johannajohanna

    Att anordna evenemang!

    Hejsan! Jag sitter och funderar på om jag ska anordna en nyårsfest i år igen, jag har haft det några tidigare år. Den största nyårsfesten jag anordnade så var vi 180 personer på plats.

    Det är så kul att ordna fester och vara med alla sina nära, men det var några saker som jag tyckte var jobbiga kommer jag ihåg. Dels det att få in betalningar för alla, vissa betalade in sent, vissa betalade för lite, vissa för mycket osv. Sen att få till en bra gästlista var också väldigt svårt, fick göra den i excel och där skriva in vilka som betalat och vilka som skulle betala i dörren. Det blev lite meckigt. 

    På middagen så var det också svårt för oss att veta vilka som var allergiker då vi inte hade någon bordsplacering, det var väl lite osmart av oss. 

    Ni som har haft någon form av event innan, hur har ni gjort med dessa frågor? Finns det något program man kan ladda ner som har koppling till en bank?

  • Svar på tråden Att anordna evenemang!
  • bibo

    Jag skulle börja med att vara väldigt tydlig i inbjudan.

    Välkomna bla bla

    Förklara läget att det blev rörigt med betalningar och att i år vill ni att alla är i tid. Ha en bestämd summa och skriv att inbetalning är lika med anmälan har man betalat för lite eller inget alls är man inte anmäld. Sätt en senast tid på inbetalning som är tidigare än ni tänk och alltid precis efter lön, sista datum t ex 27 november. Be alla märka betalningen med Förnamn samt sista bokstaven i efternamn.

    Gå sedan in och kolla 1 december och för in alla i ett excell dokument. Här gör man det väldigt lätt för sig om man gör en lista i excell så att man kan sortera på de som inte betalat, har allergier osv. (under fliken infoga sedan tabell, ja tabellen har rubriker)

    Senast datum då allergier/special kost skall anmälas. Säg också att specialkost hämtas i köket eller annan bestämd plats. Skall ni ha tre rätters eller annat så får ni helt enkelt göra bordsplacering och tydligt ha den med markerat vart de sitter.

  • bibo

    Just de glömde skriva att jag skulle ha öppnat upp ett nytt konto för detta så att jag lätt kan se vilka som betalat in utan en massa annat som kommer i vägen.

  • Johannajohanna
    bibo skrev 2014-10-20 14:44:49 följande:

    Just de glömde skriva att jag skulle ha öppnat upp ett nytt konto för detta så att jag lätt kan se vilka som betalat in utan en massa annat som kommer i vägen.


    Tusen tack för dina tips! Mycket bra, mycket av detta var det vi hade problem med sist vet jag dock. Det här med att folk ska skriva in sina namn på överföringen var väldigt svårt tydligen. Haha. 

    Men väldigt smart att lägga inbet. datum precis efter lön, att man inte tänkte på det känns dumt. Excel är jag inte så bra i alls, så listorna brukar bli lite knepiga, dubbelbokningar och sånt brukar förekomma när jag leker i excel. :)

    Ska se över lite vad för hjälpmedel som finns, just betalningsbiten är alltid svårast tycker jag. 

    Tack Bibo!
  • sportpappa

    Ett sätt att få betalt samtidigt som anmälningen är att sätta upp en webbutik där man "köper" evenemanget.
    Jag testade att sätta upp en Tictail-butik för just det. Paypal är betalningsmetoden och de tar en liten avgift för att hantera transaktionen.

  • Bellissa
    bibo skrev 2014-10-20 15:20:04 följande:

    Åh jag älskar ju excell och tycker att det är det absolut bästa hjälpmedlet.

    När du har gjort en tabell så får varje rubrik en flik som gör att du kan sortera på namn/inbetalning osv.

    office.microsoft.com/sv-se/excel-help/snabbstart-skapa-en-excel-tabell-HA010359200.aspx

    Älskar också att planera fester och har tur som får jobba med det varje dag :)


    Låter som att du har ett roligt jobb, det vill jag också jobba med =) Får man fråga vad det är du jobbar med exakt och vart?

    Excel är ett superbra hjälpmedel om man kan bemästra det, kan tipsa trådstartaren att söka efter excelskola eller liknande på google för att lära sig mer. Man kan lära sig mycket på nätet själv =)

    Sen vill jag rekommendera en toppenapp/tjänst som jag har använt mig utav som heter Tickville! Lite konstigt att ingen har nämnt den än! Den använde vi när jag fyllde år och hade fest! Här kan ni kolla: www.tickville.com

     
  • amandam
    Bellissa skrev 2014-10-21 16:24:22 följande:
    Låter som att du har ett roligt jobb, det vill jag också jobba med =) Får man fråga vad det är du jobbar med exakt och vart?

    Excel är ett superbra hjälpmedel om man kan bemästra det, kan tipsa trådstartaren att söka efter excelskola eller liknande på google för att lära sig mer. Man kan lära sig mycket på nätet själv =)

    Sen vill jag rekommendera en toppenapp/tjänst som jag har använt mig utav som heter Tickville! Lite konstigt att ingen har nämnt den än! Den använde vi när jag fyllde år och hade fest! Här kan ni kolla: www.tickville.com

     
    Hade aldrig hört talas om den appen!! Herregud vad jag har letat efter en sån. Vad kostar det att använda den? 
  • bibo

    Lät som en sjukt bra tjänst. Man får ju räkna med ett viss tapp av intäkter men det kan de ju va värt om man inte är excel proffs ;)

  • Vickslick

    Grymt bra tjänst! Rekommenderas, jag använde det för en spelning jag hade. Det var en gratisspelning så det var bara för att göra en bra gästlista och så var det sjukt enkelt när alla kom och checkade in via telefonerna!

  • amandam
    bibo skrev 2014-10-22 22:35:48 följande:

    Lät som en sjukt bra tjänst. Man får ju räkna med ett viss tapp av intäkter men det kan de ju va värt om man inte är excel proffs ;)


    Ja sant, men ett excelprogram löser inte en egen eventsida eller incheckning med mobilerna :P Så det lilla varje biljett kostar är ju värt det. Sen så såg jag att om man gör ett gratisevent så tar de ingenting, så det är ju helt klart värt att testa!
  • johannasvensson93

    Verkar redan ha blivit hett det här med tickville!


    Hahaha, min tjejkompis använde det bara för att styra ihop en tjejmiddag förra helgen...
    Det är det som verkar vara grejen, att vem som helst kan använda det till vad som helst..
    Allt ifrån en fotbollsmatch i Korpen till typ större evenemang som konserter, fester etc..
    Kan av erfarenhet säga att det var mycket smidigt!
    Mycket lättare än att hålla på med olika banker, swish etc. 
    Kan varmt rekommenderas!
    /Jojjo

  • amandam
    johannasvensson93 skrev 2014-10-28 09:59:40 följande:

    Verkar redan ha blivit hett det här med tickville!


    Hahaha, min tjejkompis använde det bara för att styra ihop en tjejmiddag förra helgen...
    Det är det som verkar vara grejen, att vem som helst kan använda det till vad som helst..
    Allt ifrån en fotbollsmatch i Korpen till typ större evenemang som konserter, fester etc..
    Kan av erfarenhet säga att det var mycket smidigt!
    Mycket lättare än att hålla på med olika banker, swish etc. 
    Kan varmt rekommenderas!
    /Jojjo


    Vad kul! Var ni många som var på tjejmiddagen? 
  • TobiasOskarsson
    Bellissa skrev 2014-10-21 16:24:22 följande:
    Låter som att du har ett roligt jobb, det vill jag också jobba med =) Får man fråga vad det är du jobbar med exakt och vart?

    Excel är ett superbra hjälpmedel om man kan bemästra det, kan tipsa trådstartaren att söka efter excelskola eller liknande på google för att lära sig mer. Man kan lära sig mycket på nätet själv =)

    Sen vill jag rekommendera en toppenapp/tjänst som jag har använt mig utav som heter Tickville! Lite konstigt att ingen har nämnt den än! Den använde vi när jag fyllde år och hade fest! Här kan ni kolla: www.tickville.com

     
    Den där hade inte jag heller hört talats om innan, verkar vara en smidig grej om man ska ha någon konsert också! 
  • Peters

    Tickville är löjligt smidigt att använda, vi har kört det några gånger på jobbet. Min syster som tar studenten i år använder det också, så ni som ska ta studenten kan ju kolla in. tickville.com/student

Svar på tråden Att anordna evenemang!