• Anonym (Vafan)

    planerar barn med en oengagerad sambo!

    Hej! Jag och min sambo har en son på snart 3 år, så jag började diskutera med min sambo om ett syskon till honom. Min sambo var väl inte "JAAA ÄNTLIGEN!!" direkt, men han höll med och vi kom fram till ett datum som vi skulle börja försöka. Vi har nu försökt att bli gravida i 4 månader utan att lyckas och jag tycker själv att det är extremt jobbigt eftersom att våran son inte var planerad och jag åt p-piller och ändå blev jag gravid den gången. Men det som är mest jobbigt är att när jag säger att "vi" planerar barn så är det i själva verket bara jag som lägger ner tanke och vilja i detta :( jag har sagt till honom att jag har läst att det bästa är att ha sex varannan dag, och han säger att han är med på det. Men sen får jag liksom kämpa med att få han i säng.... Han gör allt stelt och tråkigt, inte en min. Medans jag FÖRSÖKER se det som ett roligt tillfälle att bara köra 'all in' och ha kul! Ibland måste jag tillochmed bli sur på att för att få han i säng. Ibland säger jag bara " komigen! Nu känns det! Nu kör vi!!:) ) och får då till svar " jag måste äta först" och så ställer han sig och lagar mat och ligger en stund i soffan tills han är nära på att somna. Samtidigt sitter jag bredvid och känner hur jag nästan börjar gråta för att han är så j*vla oengagerad. Då tittar han upp på mig och ser att jag inte ser så glad ut och säger "jaha ja kom då, vi skulle ju knulla" . Han frågar aldrig om jag har tagit ett gravtest, och när jag väl får min mens så säger jag "jaha, mensen kom nu..) och hans svar är då "mhm"(som i "varför skulle jag vilja veta det?") . Jag har frågat honom om han verkligen vill ha barn, eftersom att han inte är intresserad för 5 öre. Han har ingen aning om när min ägglossning förväntas vara, eller min mens. Han "stoppar bara in den" när den behövs. Men jo, han vill ha barn säger han, han tycker bara att det är svårt allt det här, säger han. Vad hade ni gjort? Hur engagerade har era gubbar varit? Jag blir bara ledsen och känner att jag vill göra slut... :(

  • Svar på tråden planerar barn med en oengagerad sambo!
  • Anonym (----)

    han verkar varken intresserad av att få barn eller att ha sex med dig, tycker ni ska prata ut ordentligt om hur ni känner och hur ni vill ha det i förhållandet

  • Anonym (Vafan)
    Anonym (----) skrev 2014-10-20 14:36:40 följande:

    han verkar varken intresserad av att få barn eller att ha sex med dig, tycker ni ska prata ut ordentligt om hur ni känner och hur ni vill ha det i förhållandet


    Det är väl det som är det roliga i det hela.. När den perioden som vi "ska" ha sex är över så vill han ha sex..
  • Skumbollen

    Tråkigt det där, tycker också att jag kan känna varningsflagg i det du skriver. Någonting är ju fel, sen om han bara är trött och utarbetad eller om han inte vill ha barn egentligen kan ju bara ni två ta reda på. Men det känns som ni behöver reda ut ett och annat.

    Min man är alltid den som längtat först så vår situation går tyvärr inte riktigt att dra paralleller mellan.

  • Stårschan
    Anonym (Vafan) skrev 2014-10-20 14:41:25 följande:
    Det är väl det som är det roliga i det hela.. När den perioden som vi "ska" ha sex är över så vill han ha sex..
    Finns det inte en viss risk att han tappar sexlusten när han känner sig som ett avelsdjur? Jag tror att barnalstrandet är avtändande för honom, särskilt om han inte är sugen på att skaffa fler barn.
  • Anonym (Vafan)
    Stårschan skrev 2014-10-20 14:50:50 följande:
    Finns det inte en viss risk att han tappar sexlusten när han känner sig som ett avelsdjur? Jag tror att barnalstrandet är avtändande för honom, särskilt om han inte är sugen på att skaffa fler barn.
    Jo det har jag frågat honom också. Om inte annat så är det ju precis det det handlar om, men man kan ju försöka göra det till en rolig grej även fast man vet vad sexet går ut på vid dessa fall. För allvarligt, vi brukar inte ha såhär mycket sex annars.
  • Anonym (Min make)

    Min make var jätte engagerad. Nästan mer än mig ;) Han undrade alltid vad som händer, vad jag kände osv. Han läste böcker och räknade dagarna noga innan vi kunde testa. Om han inte visat sig intresserad så hade jag aldrig skaffat barn med honom.

    Han visade tydligt att han ville ha barn. Varje dag hade vi sex, roligt och romantiskt sex :) Vi behövde inte tvinga oss att ha sex då vi alltid haft sex varje dag innan.

    Men för mig har det alltid varit självklart att mannen ska ha samma lust och längtan. Vår relation är alltid fantastiskt och han har varit precis lika engagerad och ansvarstagande på alla plan. Graviditeten har han skämt bort mig ordentligt och i barnuppfostran och hemmet tar han minst lika stort ansvar som mig.

    Tar din man halva ansvaret över hem och barn idag? Tror du att han verkligen orkar fler barn med tanke på hans låga energinivå redan nu?

    Jag tycker att du ska sluta försöka helt. Vill han verkligen ha barn så reagerar han. Vill han inte ha barn så kommer han bara tycka att det är skönt att du slutar tjata.

  • Anonym (Ehm...)

    Det låter ju verkligen som att du behandlar honom som ett avelsdjur här - och det är verkligen inte sexigt. Ha sex för att det är skönt och för att ni vill istället. Ni får inte fler barn för att ni har ett Syfte med sexet, däremot riskerar det ju uppenbarligen att sabba ert förhållande. 

  • Liten till

    Påminner lite om min sambo, men han vill inte alls veta när det är äl eller "bra" dagar att ha sex. För då blir haft helt avtänd. Vilket jag kan förstå. Han tycker lite blir det så blir det, vi har det bra ändå.

    Jag däremot VILL ha en till NU! Så just vissa dagar kanske jag råkar duscha med honom, eller råkar väcka honom på ett extra trevligt sätt

    På så sätt känner inte han press samtidigt som jag får till det när jag vet att det passar

    Lycka till!

  • Anonym (tappa lust)

    Jag hade också tappat lusten om jag märkte att min sambo bara ville ha sex för att bli gravid. 

  • MyRoundabout

    Jag köpte en sån klocka man ringer i när man vill kalla på nån, och så gav jag den till min sambo och sa att han skulle ringa när han ville ha sex, så skulle jag komma springandes! Efter det blev det mycket roligare att ligga, vi kunde som göra det till en rolig grej, inte bara ett måste för att avla barn. =)

  • Anonym (Vafan)

    Ni som säger att han behandlas som ett avelsdjur måste ju ha missuppfattat hela situationen. Det är ju HAN som beter sig som ett avelsdjur medans jag inte förstår varför han inte är intresserad av att ha sex för att vi älskar varandra och vill ha fler barn när vi både(tydligen inte) vill det. Därav att jag skriver här och ber om råd :/

  • Anonym (Vafan)
    Anonym (tappa lust) skrev 2014-10-20 15:11:15 följande:

    Jag hade också tappat lusten om jag märkte att min sambo bara ville ha sex för att bli gravid. 


    Varför det? Det är väl kärlek att försöka få barn ihop? Dessutom är det inte bara din sambo som blir gravid utan även du!
  • Anonym (Vafan)
    Liten till skrev 2014-10-20 15:08:52 följande:

    Påminner lite om min sambo, men han vill inte alls veta när det är äl eller "bra" dagar att ha sex. För då blir haft helt avtänd. Vilket jag kan förstå. Han tycker lite blir det så blir det, vi har det bra ändå.

    Jag däremot VILL ha en till NU! Så just vissa dagar kanske jag råkar duscha med honom, eller råkar väcka honom på ett extra trevligt sätt smile5.gif

    På så sätt känner inte han press samtidigt som jag får till det när jag vet att det passar smile1.gif

    Lycka till!


    Ja, lite sån är min sambo också. "Blir det så blir det". Men jag vill gärna att han är delaktig, vet när det är rätt tidpunkt osv. Eller ja, iallafall intresserad.. Om han vill slippa höra om äl och bra dagar så missar han ju den viktigaste delen i tillverkningsprocessen. Dessutom, hur gammal är man om man inte "klarar av" att höra om bra dagar...
  • Anonym (Öh.)

    Det ÄR sjukt avtändande med någon som tjatar om sex och bara vill ha sex "bara för att".

    Om du tjatar och dessutom tjurar eller tjuter om han inte vill "ställa upp NU" är det klart han inte vill ligga.

    Man har sex för att båda vill ligga, inte med enda syfte att föröka sig.

    Eller brukade du (INNAN du början försöka bli gravid) ALLTID ställa upp när han ville?

    Hade ni lika mycket sex innan och kommer ni ha lika mycket sex efter?!

    Sen är ju frågan hur mkt du jobbar i sänghalmen. Om han hellre tex äter än tar en snabbis i soffan med dig överst så är det nog rätt uppenbart att han inte alls vill föröka sig.

  • Anonym (Vafan)
    Anonym (Öh.) skrev 2014-10-21 10:16:22 följande:

    Det ÄR sjukt avtändande med någon som tjatar om sex och bara vill ha sex "bara för att".

    Om du tjatar och dessutom tjurar eller tjuter om han inte vill "ställa upp NU" är det klart han inte vill ligga.

    Man har sex för att båda vill ligga, inte med enda syfte att föröka sig.

    Eller brukade du (INNAN du början försöka bli gravid) ALLTID ställa upp när han ville?

    Hade ni lika mycket sex innan och kommer ni ha lika mycket sex efter?!

    Sen är ju frågan hur mkt du jobbar i sänghalmen. Om han hellre tex äter än tar en snabbis i soffan med dig överst så är det nog rätt uppenbart att han inte alls vill föröka sig.


    Men om båda har planerat att skaffa barn och vill skaffa fler barn så måste väl BÅDA lägga lika mycket energi eller? Tror du att jag vill tjata? Jag vill att det ska flyta på eftersom att vi båda vill detta. Och ja, vi har sex både före och efter dom "bra" dagarna. Och ja, jag ställer alltid upp när han känner sig sugen, även dom dagarna då jag kanske inte är som mest på hugget. Men det handlar ju om just dom dagarna som vi "ska" ha sex som det är en helt annan femma tydligen. Jag vet att man inte kan tvinga fram någon direkt lust, men om båda har gett sig fan på att skaffa fler barn så känns det ju helt jävla meningslöst om man inte vill just precis dom dagarna vaarje månad..
  • Anonym (anie)

    Hej!

    När vi började försöka få barn så var jag inne och läste massa på nätet osv medan sambon var mer "det blir när det blir". Det tog sju månader för oss att bli gravida, till stor del för att min kille var rätt oengagerad i att ha (rätt sorts) sex under ÄL. Så vi missade väl ägglossningen rätt ofta. Men det berodde inte på att han inte ville ha barn, jag tror bara att han inte ville fokusera så mycket på att "avla barn" för då skulle han kanske känna sig misslyckad om jag inte blev gravid direkt (egen teori).

    Jag berättade också för min sambo när jag fick mens osv, och han reagerade precis som din sambo TS. Han frågade heller aldrig om jag var gravid osv, vilket jag tyckte kändes konstigt eftersom han borde vara intresserad i att veta.. Det gjorde mig orolig eftersom det kändes som att han kanske inte ville ha barn trots allt.. Att prata om ägglossningar, graviditet osv blev nästan tabu.. För när jag tog upp det så bytte han ämne.

    Till slut så gjorde vi ett test (positivt) och han blev jätteglad. :) Han pratar om den kommande bebisen hela tiden och har aldrig varit så glad förut. :)

    Så min poäng är att din sambo kanske bara inte vill "förstora" det så mycket i förväg, med risk för att bli besviken månad efter månad. Tror det är rätt typiskt vissa killar att göra så..? Medan vi tjejer ofta är mer "wihoo nu ska här planeras"..

    Så var det för oss. :) Enda tipset jag har (jag är ingen expert) är att försöka släppa "besattheten" vid att göra barn (tro mig jag vet hur lätt man fastnar mer och mer i det). Och om ni är överens att ni vill ha barn till 100%, och du har någorlunda koll på din ÄL, se till att få honom i säng just den tiden men prata inte för mycket om ägglossningen. Tror att det är viktigt att båda slappnar av, kanske särskilt killen som ändå har varorna, hehe :) Det funkade i alla fall i VÅRT fall. Jag försökte att inte nämna ägglossningen så mycket utan lät bara sexlivet rulla på liksom. Och då gick det! :)

  • Anonym (Öh.)
    Anonym (Vafan) skrev 2014-10-21 11:33:51 följande:

    Men om båda har planerat att skaffa barn och vill skaffa fler barn så måste väl BÅDA lägga lika mycket energi eller? Tror du att jag vill tjata? Jag vill att det ska flyta på eftersom att vi båda vill detta. Och ja, vi har sex både före och efter dom "bra" dagarna. Och ja, jag ställer alltid upp när han känner sig sugen, även dom dagarna då jag kanske inte är som mest på hugget. Men det handlar ju om just dom dagarna som vi "ska" ha sex som det är en helt annan femma tydligen. Jag vet att man inte kan tvinga fram någon direkt lust, men om båda har gett sig fan på att skaffa fler barn så känns det ju helt jävla meningslöst om man inte vill just precis dom dagarna vaarje månad..


    Fast man måste ju inte från dag 1 bestämma och planera vilka dagar man ska ligga. Släpp kontrolle, ligg 3-4 dagar i veckan (utan att pusha om att det måste ske NUUU), njut av varandras kroppar och sen om ni efter 6-12 månader fortfarande inte plussat, DÅ kan ni börja prata om att ha planerat sex!

    Och sen syftade jag inte på om ni har mer sex nu utan om ni hade lika mycket sex med dig som initiativtagare innan ni slutade använda skydd och om ni kommer fortsätta efter att du plussat. Annars blir det ju liksom meningslöst för honom att ställa upp nu på det sättet.

    Han verkar ju inte ha "gett sig fan på" att få barn utan det verkar ju mera som att han tycker "varför inte".

    Eller så går han bara med på det för att du vill det.
  • Anonym (J)

    Låter lite som att han känner det hela som lite påtvingat...att han måste ha sex när han inte vill:-/ Kan förstå bådas frustration lite grann.

    Det behöver inte handla om att han inte vill, för har han sagt att han vill samma som du så får man ju hoppas det stämmer. Det kan ju vara att han känner sig pressad och blir grinig för det. Bästa är nog att ni får pratat ut, så du kan få förklarat för dig hur han känner ordentligt.

    Det är nåt både jag och min man har fått lära oss genom åren, att kommunicera. Blivit mycket tjafs bara för att man inte vågar vara ärlig eller man håller saker för varann och inte berättar hur man verkligen känner.

    Hoppas ni kan lösa det och att du verkligen får veta om ni är på samma sida.

  • Anonym (Vafan)
    Anonym (anie) skrev 2014-10-21 12:02:17 följande:

    Hej!

    När vi började försöka få barn så var jag inne och läste massa på nätet osv medan sambon var mer "det blir när det blir". Det tog sju månader för oss att bli gravida, till stor del för att min kille var rätt oengagerad i att ha (rätt sorts) sex under ÄL. Så vi missade väl ägglossningen rätt ofta. Men det berodde inte på att han inte ville ha barn, jag tror bara att han inte ville fokusera så mycket på att "avla barn" för då skulle han kanske känna sig misslyckad om jag inte blev gravid direkt (egen teori).

    Jag berättade också för min sambo när jag fick mens osv, och han reagerade precis som din sambo TS. Han frågade heller aldrig om jag var gravid osv, vilket jag tyckte kändes konstigt eftersom han borde vara intresserad i att veta.. Det gjorde mig orolig eftersom det kändes som att han kanske inte ville ha barn trots allt.. Att prata om ägglossningar, graviditet osv blev nästan tabu.. För när jag tog upp det så bytte han ämne.

    Till slut så gjorde vi ett test (positivt) och han blev jätteglad. :) Han pratar om den kommande bebisen hela tiden och har aldrig varit så glad förut. :)

    Så min poäng är att din sambo kanske bara inte vill "förstora" det så mycket i förväg, med risk för att bli besviken månad efter månad. Tror det är rätt typiskt vissa killar att göra så..? Medan vi tjejer ofta är mer "wihoo nu ska här planeras"..

    Så var det för oss. :) Enda tipset jag har (jag är ingen expert) är att försöka släppa "besattheten" vid att göra barn (tro mig jag vet hur lätt man fastnar mer och mer i det). Och om ni är överens att ni vill ha barn till 100%, och du har någorlunda koll på din ÄL, se till att få honom i säng just den tiden men prata inte för mycket om ägglossningen. Tror att det är viktigt att båda slappnar av, kanske särskilt killen som ändå har varorna, hehe :) Det funkade i alla fall i VÅRT fall. Jag försökte att inte nämna ägglossningen så mycket utan lät bara sexlivet rulla på liksom. Och då gick det! :)


    Tack för ditt svar! Det här var ett svar som jag väntade på känner jag. Dock så vill jag ju inte smyga med att ligga med honom på "rätta dagarna", jag vill att han är med från början och vet vad vi håller på med. Det handlar väl ganska mycket om att jag blev anklagad för att ha lurat honom när jag emot alla odds blev gravid första gången(ja, vi var inte helt eniga vid beslutet att behålla). Därav att jag känner att jag vill att han är med på samma tåg och vet vad som händer. Jag har talat med honom, och han vill ha barn säger han.. Sen säger han inte så mycket mer.. Han har läst om ägglossningstest säger han nu. Tyvärr är jag lite förvirrad över det hela nu och har lagt det på is... :( jag litar inte på att han är helt ärlig faktiskt.
  • NenaShebelle

    När vi valde att "försöka" skaffa barn så pratade vi om detta innan vi slutade att skydda oss. Jag tyckte att det var väldigt viktigt att sexet inte blev forcerat och att vi skulle ha sex när vi ville ha sex. Jag tror att det annars blir en mental stress och prestationsångest (har en vän som bekräftat detta i deras barnförsök)... Tydligen så fungerade detta för oss i alla fall och vi blev gravida på första "försöket". Jag hade inte alls känt mig lika avslappnad eller tyckt att sexet var roligt om vi var "tvungen" till att ha sex..

    Vet inte om du skrev det, men hur länge har ni försökt? Som någon annan skrev. Måste du prata om ägglossning och "bra" dagar?? Kan du inte överraska honom när du vet om det själv isådana fall?? Som man hade jag känt en väldig press med detta i bakhuvudet.

Svar på tråden planerar barn med en oengagerad sambo!