• Nerd
    Äldre 20 Oct 14:53
    735 visningar
    5 svar
    5
    735

    Vad har man på sig?

    På sjukhuset där jag ska föda får man tydligen låna någon form av lång skjorta att föda i. Vad har man mer på sig? Behöver man ha med trosor till förlossningen eller har man deras nätvariant? 
    Man måste väl bli kall om man bara går runt i en skjorta så många timmar? :P
    Om man badar under förlossningen, är man helt näck då?

  • Svar på tråden Vad har man på sig?
  • Äldre 20 Oct 15:02
    #1

    Under öppningsarbetet så brukar man ha på sig sina vanliga kläder tills man börjar öppna sig lite mer. Om du badar så är du helt näck, och de kommer även in ibland i badrummet och kollar hur det är med dig osv, men de är väldigt diskreta ändå och trevliga, man känner sig inte utstirrad. 


    Om du ska gå runt lite för att öppna dig snabbare så tror jag att du kommer ha på dig dina vanliga kläder när du promenerar runt, ha bekväma kläder. Sen så byter du till skjortan lite senare när du bara ska vara på rummet. Jag minns faktiskt inte men tror att jag inte hade några trosor på slutet eftersom det blev en hel del undersökningar, men jag minns inte riktigt. 


  • Äldre 20 Oct 15:04
    #2

    Jag fick gå runt i deras långa skjortor, inte roligt om jag får säga de själv. Jag fick en jättenöjd och då har man deras "bekväma" nät trosor.

    Rekommenderar att ta med dig sköna innerskor och en del brukar ta med sig eget toa papper t ex lambi för att deras känns som sandpapper efter förlossningen.

  • Nerd
    Äldre 20 Oct 15:27
    #3

    tack för svaren!

  • Äldre 20 Oct 15:28
    #4

    I badet var jag ensam med min man. De visade oss dit och sen fick vi lämna när det passade oss, bara vi sa till när vi var tillbaka på rummet, så att de kunde preppa för nästa. Efter badet tror jag att jag bytte från egna kläder till nättrosor och skjorta. Det hade vi mycket kul åt, fast det var ju inte bar rumpa på dem som i alla amerikanska sjukhusserier Mer städrock till knäna.

    Minns inte när trosorna rök, men innan vattnet gick, tror jag, för jag fick min första krystvärk samtidigt och sen skulle de koppla på den där mojen som ska sitta på bebisens huvud och mäta om bebisen mår bra.

    Skjortan rök någon gång på slutet, för man blir enormt varm och svettig och jag tyckte bara det var obehagligt att ha den på då. Vilka som fanns i rummet vid det laget vet jag inte, mer än min man och vår underbara BM, så jag brydde mig inte ett jota på vem som kunde se mig naken. De som jobbar där är ju vana och vem som helst släpps inte in på förlossningen. Det är ju bara de som är fullt upptagna med att föda/stödja som är där och ingen som har tid att gå och glo in i onödan hos en.

    Efter förlossningen fick jag på en ren särk och en filt över mig, samt dottern insvept i en filt i famnen.

    Så länge vi var på förlossningen därefter, vilket blev ett drygt dygn, hade jag särk och dottern landstingskläder. Minns inte om jag bytte till egna kläder precis innan, eller efter att vi skulle till BB för observation (hade havandeskapsförgiftning). Dottern fick egna kläder först när vi skulle hem iaf. Vi visste inte hur länge vi skulle bli tvungna att stanna och hade bara två ombyten vars. Jag blödde ner ett par särkar och ett par omgångar sängkläder själv och var glad att ha de egna kläderna kvar att åka hem i när blödningen lugnat sig lite efter ett par dygn.

  • Äldre 20 Oct 18:37
    #5

    Sjukhusets grejer naturligtvis. Inte vill jag söla ner mina egna kläder med blod och fostervatten heller. Jag använde deras grejer tills det var dax att åka hem. Blödde som en stucken gris efteråt, det ville jag inte heller ha på mina kläder.

Svar på tråden Vad har man på sig?