• Anonym (mrsX)

    Ta studenten med klassen om man måste läsa om kurser eller va? Förvirrad :(

    Har en fråga angående gymnasiet. Går tredje året men har haft mycket problem med skolan. Det har resulterat i att jag är underkänd i matte och har streck i 2 ämnen. Om jag förstått det rätt får man inte ta studenten med så många streck och om man inte är godkänd i matte? Planen var att jag skulle fixa det till våren men jag kommer antagligen inte ha tid med det/mina lärare glömmer bort det.
    Hur går det till när man ska läsa ämnen ett extra år? Man får betala för det va? Tar man ändå studenten med sin klass eller får man vänta ett år och ta med en annan klass istället? Nu är det ju dags att skaffa sig studentmössa och om jag känner mina lärare rätt så får jag inte veta ett skit förrän på studentdagen. Jag MÅSTE nu veta så att jag inte slösar en förmögenhet på en jävla mössa med fel årtal på! Jag har verkligen inte råd med det. Snälla är det nån som har en aning? :(

  • Svar på tråden Ta studenten med klassen om man måste läsa om kurser eller va? Förvirrad :(
  • Archandra

    Du får visst ta studenten. Det får alla göra idag oavsett om man klarat sina studier eller inte. Däremot är det så att om man har streck får man inget slutbetyg, utan ett samlat betygsdokument. Har man F i matte kan man få ett slutbetyg förutsatt att man inte har några streck och förutsatt att man har max 250 poäng med F. F i matte innebär dock att man inte kan söka högskolestudier.

    Du har alltid rätt att pröva kurser där du fått F eller streck, men då bör du kontakta skolans syv så att han/hon kan berätta hur du ska gå till väga. Olika skolor har olika rutiner för det.

    Vad gäller möjligheteen att få studera ett fjärde år har olika skolor olika rutiner kring beviljande av det. Prata med skolans syv.

Svar på tråden Ta studenten med klassen om man måste läsa om kurser eller va? Förvirrad :(