• Anonym (mm)

    Ni som samsovit, när lärde era barn att sova själva?

    Som rubriken lyder när sov era barn själva för natten och inte hos er.

  • Svar på tråden Ni som samsovit, när lärde era barn att sova själva?
  • lövet2

    Från ca 1-1½ år har de sovit åtminstone början av natten själva, och sedan har det varit lite olika hur lång tid det tagit innan de sovit hela nätterna i sina sängar.

  • LaLola

    Runt 5 år.
    Hedda (5½ år) väljer fortfarande gärna min säng men det gör inget för jag hatar att sova själv. Tids nog kommer hon välja sin säng.

  • Dr Mupp

    Mellan 3 och 4.5 år. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Kärleken!)

    Min son fyller fyra år nu i december.
    Jag är ensamstående och har sovit tillsammans med sonen sedan dag ett. Vi myser med lite sagor i sängen på kvällen, sedan släcker vi lampan och han somnar. När han somnat så smyger jag ut ur rummet för att fixa lite med disk och sådant, samt bara koppla av. Därefter går jag och lägger mig - i samma säng som sonen. Dock skulle jag kunna gå och lägga mig i min egen säng, i mitt eget rum, istället - men jag väljer att sova med sonen då det är så mysigt! :)
    I vårt fall så lär det inte bli några problem när jag börjar sova i min säng - av just den anledningen att det är jag som byter rum och säng, och inte sonen. Han har ju kvar sitt rum och sin säng, så för honom blir det ju ingen skillnad.

    Det jag funderar lite smått på, är på hur länge man brukar natta ett barn? -
    Med natta menar jag alltså läsa en saga i en kvart och sedan vara kvar i rummet tills dess att barnet har somnat. - Samt steget efter det; att bara läsa saga, sedan släcka lampan och gå ut (utan att invänta att barnet har somnat). - Samt även steget efter det; bara kramas och säga godnatt och stänga dörren.

  • fannybk

    Vår son var 6 månader när han sov en hel natt i sin egen säng. Det har han gjort sedan dess med undantag för när han varit sjuk, perioder med mycket mardrömmar och när han började förskolan. Nu är han 15 månader och tillbaka i sin egen säng hela natten.

  • Baktakt

    Vi räknar nattningen från när tv/iPad stängs av och det är kvällsmål (start mellan 19.15-19.30), via tandborstning och toabesök (+15 min), saga (+20 min), lite småprat om dagen, (+5 min) och tills dottern sover (+5-30 min). Oftast ca 1h.

  • Anonym (sömntutan)

    Våra barn sov med oss nån månad i början bara och sedan själva i spjälsäng brevid vår säng. Vid ca 6-7 månader flyttade äldsta till eget rum men har efter det sovit i vår säng hela nätter vid mardrömsperioder eller perioder då hon har behövt det. Vaknar hon på natten kan hon också komma in men just nu vid 3 års ålder händer det väldigt sällan.

    Lillen på 5 månader sover hela natten i spjälsäng brevid mig. När han var 0-1 månader sov han hela natten i vår säng och gärna på oss. Sen började han sova själv mellan oss i typ en månad och sen gick vi över till att han sov början av natten i egen säng och i vår säng efter han hade ätit. Nu sover han hela natten i sin säng och äter 0-1 gång per natt.

    Tycker det är viktigt att få bra sömn själv så har helt enkelt provat mig fram och våra barn har sovit bättre eller lika bra i egen säng/ eget rum så då har de fått göra det.

  • Anonym (10)

    Min pojke började somna i egen säng ganska tidigt och i eget rum från ca 4 års ålder. Han kom in till oss varje natt tills han var kanske 8 år. därefter började det bli mer oregelbundet och nu när han är 11 händer det sällan - bara om han haft nån mardröm.

  • Anonym (samsovare)

    Min femåring har gjort det periodvis. Senast var i våras, då sov hon i egen säng i vårt rum under en månad eller så. I höstas sov hon i egen säng i eget rum i ett par veckor (eller somnade i alla fall där - kom upp till oss kanske varannan natt). När hon inte vill längre börjar hon sova hos oss igen.

    Just nu sover hon hos oss och verkar vara nöjd med det.

  • fluu

    Lärde sig och lärde sig... När hon var sju månader började hon bli så störd av oss att vi fick träna ner henne i egen säng(som stod i vårt rum) där hon sov första halvan av natten( i bästa fall). Vid ett år och sju månader återkom hon till vår(läs min säng så jag fick sova i soffan :P). Strax innan två och ett halvt provade vi egen säng igen då jag ville ha tillbaka min och det funkade.
    Nu när hon snart blir tre år sover hon i egen säng i eget rum och kommer till vår säng en sväng på morgonen bara.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Heranell

    Började somna själv i egen säng vid 7 år, tidigare hade vi legat och läst för henne tills hon somnade, kom fortfarande till mig på nätterna fram till dryga 8 år. Hos pappa samsover hon fortfarande vad jag vet.

    Längtade väldigt efter att själv få sova själv och ostört för hon är en propeller i sängen, men när hon slutade komma på nätterna kändes det väldigt konstigt först.

Svar på tråden Ni som samsovit, när lärde era barn att sova själva?