• Anonym (Blivande mamma)

    Ångest vid graviditet

    Jag är gravid med första barnet i vecka 24 och har drabbats av ångest för första gången i mitt liv. Det debuterade för några veckor sedan, kanske i v 16-17 någonting och då var det extremt. Närmare panikångest med känsla av att jag var tvungen att fly. Kunde inte sitta still utan sprang bara rundor fram och tillbaka utan att göra något vettigt alternativt låg i sängen och försökte sova bort det. Jag fick träffa en kurator på mvc som sa att det är väldigt väldigt vanligt (speciellt när man har mått så dåligt som jag gjort) men att det aldrig är något man pratar om. För tillfället är det mycket bättre men jag lever med rädslan varje dag att det ska komma tillbaka. Är det någon mer med ångest under graviditet här? Hur hanterade/hanterar du det i så fall?

    Givetvis kan jag inte låta bli att tänka på hur f'n jag ska kunna ta hand om ett barn vilket bara gör det hela värre.

    Jag vet att det finns hjälp och medicin att få osv när bebis är ute om det skulle behövas vilket gör det hela lite lättare men är intresserad av att komma i kontakt med någon som har eller haft samma problem!

  • Svar på tråden Ångest vid graviditet
  • Anonym (Första barnet)

    Väntar också första barnet, är i v 32 och har haft mkt panikångest under graviditeten.. Vet inte vart i landet du bor men i Sthlm blev vi erbjudna kontakt med förlossningsläkare, möjlighet att stanna längre på bb för att övervaka en ev. Förlossningsdepression och självklart en samtalskontakt via psykiatrin...

    Prata med din bm och se om du kanske kan få ett möte på det sjukhus du valt, är alltid lättare att känna sig trygg om man har en kontakt sen tidigare och våga prata om att du oroar dig för förlossningsdepression! Vården idag tar det väldigt seriöst och vill gärna förebygga så mycket som möjligt..

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Första barnet) skrev 2014-10-21 06:38:59 följande:

    Väntar också första barnet, är i v 32 och har haft mkt panikångest under graviditeten.. Vet inte vart i landet du bor men i Sthlm blev vi erbjudna kontakt med förlossningsläkare, möjlighet att stanna längre på bb för att övervaka en ev. Förlossningsdepression och självklart en samtalskontakt via psykiatrin...

    Prata med din bm och se om du kanske kan få ett möte på det sjukhus du valt, är alltid lättare att känna sig trygg om man har en kontakt sen tidigare och våga prata om att du oroar dig för förlossningsdepression! Vården idag tar det väldigt seriöst och vill gärna förebygga så mycket som möjligt..


    Tack för ditt svar! Har du haft några som helst problem med ångest innan graviditeten också?

    Jag ska absolut höra med min BM om jag kan få någon extra uppföljning eller något "skyddsnät" efteråt. Du nämner ju förlossningsdepression och det är jag rädd för. Har försökt förbereda min sambo och bett honom läsa på då anhöriga ofta ser det först men han fnyser bara till och viftar bort det vilket gör mig ledsen.
  • Anonym (Första barnet)

    Jo jag har haft ångestproblematik tidigare men inte på 1-2år innan graviditeten..

    Var tydlig med att du känner dig osäker och att få lite extra stöd skulle vara det som gör att du kan slappna av...

Svar på tråden Ångest vid graviditet