• Äldre 20 Oct 23:10
    6189 visningar
    5 svar
    5
    6189

    Hur bemöter jag någon som är djupt deprimerad?

    Hur bemöter jag bäst någon som är djupt deprimerad?

  • Svar på tråden Hur bemöter jag någon som är djupt deprimerad?
  • Äldre 20 Oct 23:13
    #1

    Säg inte "jag förstår hur du mår" såvida du inte själv varit djupt deppad! Ge inte hurtfriska råd,det hjälper föga. Finns där,lyssna,försök stötta. Fråga om det finns nåt du kan göra för att hjälpa,kanske följa med nånstans där personen kan få hjälp?

  • Äldre 20 Oct 23:18
    #2

    Jag tror att det värsta är om personen blir låst hemma och inte gör nånting... Tror det viktigaste är att försöka få personen att göra saker; ta en promenad, fika, åka på nån biltur, vad som helst, egentligen. (Utom att dricka alkohol!)

    Och säg till personen att du finns där för denne (och VISA det). Säg det gång på gång på gång, för han/hon kanske inte tror dig.

  • Äldre 20 Oct 23:36
    #3

    Säg att du förstår att det inte är bra. Fråga om du kan hjälpa till med något, till exempel något praktiskt som att följa med till läkare, fixa mat. Fråga om det är ok att du håller sällskap.

  • Schna
    Äldre 20 Oct 23:39
    #4

    Jag tror att det viktigaste att veta vem vännen är och vad hen behöver normalt sett för att må bra. Det är ju olika från person till person. Personligen brukar jag tänka att en svårt deprimerad person för längesen förlorat översikten på sitt liv och sin tillvaro, så att fråga vad man kan göra för att hjälpa till är nog ingen lyckad strategi. Jag tror mer på att föreslå sånt du tror att personen behöver hjälp med, eller att bara göra det.

    Utöver det tror jag på att ta med ut för att bryta isolering och få frisk luft. Men som sagt, det är svårt att säga eftersom det beror på vem personen är och hur bra ni känner varandra.


    It takes a fool to remain sane
  • Äldre 21 Oct 16:33
    #5

    En sida med bra saker att säga till någon som är deprimerad. Finns även länkar till bl.a. sådant man bör undvika att säga.

    psychcentral.com/blog/archives/2014/01/30/6-things-to-say-to-someone-with-depression-or-whos-depressed/

Svar på tråden Hur bemöter jag någon som är djupt deprimerad?