• Minchek

    ang mitt pojke 5år

    Hej! Jag är en två barns mamma och pojken har lite problem med att prata svenska språket ( vi är utländska ) och nu tycker dagisen att vi ska fylla i en resurs blankett och lämna in den till förskolan igen och välja med vem dom skulle ta kontakt för att hjälpa barnen lära sig svenska. Pojken är 5 år
    Vi hade 4 alternativ att välja på
    1: logoped
    2: bvc
    3: psykolog
    4: barn-ungdomsrehabilitering
    Vilken av dom ska vi välja så att vi gör rätt. Tack på förhand

  • Svar på tråden ang mitt pojke 5år
  • Anonym (Uäk!)

    Prata svenska hemma med barnet.
    Låt barnet komma ut och träffa svenska barn.
    Sluta isolera er. Idioter!

  • jenny7906

    Ok... Trevligt första svar du fick här TS :-/

    Jag har ingen erfarenhet av detta men tycker att BVC generellt är väldigt bra på att ge råd och jag tror ändå att dem är rätt opartiska och kan rekommendera andra instanser än just dem själva för detta.

    Lycka till!

  • Minchek

    VARFÖR kallar du någon annan för idioter om du är själv en sån kanske? För det är vi inte.

    Vi försöker prata svenska hemma för hans skull men om han inte förstår vad vi säger ska vi ändå fortsätta prata Då? Och förresten han har kontakt med svenska barn eftersom han är på dagis från 7 till 16:00

  • Minchek

    Tack för info iaf :)t


    jenny7906 skrev 2014-10-21 00:47:00 följande:

    Ok... Trevligt första svar du fick här TS :-/

    Jag har ingen erfarenhet av detta men tycker att BVC generellt är väldigt bra på att ge råd och jag tror ändå att dem är rätt opartiska och kan rekommendera andra instanser än just dem själva för detta.

    Lycka till!


  • Forgetit
    Minchek skrev 2014-10-21 00:53:59 följande:

    Kosovo (albaner)


    Okej. Helt annan språkstam.
    Talar han ert hemspråk flytande och utan problem?
  • Minchek

    Ja det gör han. Helt perfekt på albanska

    Kosovo (albaner)


    Forgetit skrev 2014-10-21 00:51:39 följande:

    Vilket land är ni ifrån?


    Forgetit skrev 2014-10-21 01:02:23 följande:

    Okej. Helt annan språkstam.

    Talar han ert hemspråk flytande och utan problem?


  • Forgetit
    Minchek skrev 2014-10-21 01:06:15 följande:

    Ja det gör han. Helt perfekt på albanska

    Kosovo (albaner)


    Forgetit skrev 2014-10-21 01:02:23 följande:

    Okej. Helt annan språkstam.

    Talar han ert hemspråk flytande och utan problem?


    Men då har han ju inga problem som behöver något av de alternativen som du nämnde.
    Han kanske känner sig osäker på svenskan? Något barn kanske sagt åt honom att han pratar konstigt och därför så låter han hellre bli att prata svenska?
    Sätt honom minst 1 timma om dagen framför film på svenska.
  • Minchek

    Det ä dagisen som har sagt att vi måste välja en av dom 4 alternativet som vi fick för att dom ska kunna lösa det på ett bra sätt. Ja han sitter varje dag med tv på svenska. Han känner nog inte säkert för han sa till mig en dag att man måste kunna hela språket för att kunna börja prata svenska. Tack så mkt


    Forgetit skrev 2014-10-21 01:08:36 följande:

    Men då har han ju inga problem som behöver något av de alternativen som du nämnde.

    Han kanske känner sig osäker på svenskan? Något barn kanske sagt åt honom att han pratar konstigt och därför så låter han hellre bli att prata svenska?

    Sätt honom minst 1 timma om dagen framför film på svenska.


  • Kabanga

    Jag skulle nog kört på logoped.

    Min son på 3 år går hos logoped då han inte pratar speciellt mycket alls ännu. Vi har fått mycket hjälp och övningar därifrån och vi har helt klart sett en förbättring.

    Går du till BVC tror jag även dem kommer att rekommendera logoped som därefter kan ta ställning till om någon utav de andra instanserna skulle behövas. Du kan ju alltid ringa och prata med BVC och höra vad de säger. Men det är nog viktigt att ta tag i det nu så att det inte blir ett problem för honom när han börjat skolan sen.

    Lycka till! :)

  • Ollibolli

    TS, är pojken född i Sverige eller i Kosovo?

    I så fall, hur gammal var han när ni flyttade hit?

    Jag tror inte att du behöver oroa dig, det kan ta lite längre tid för barn med två språk att lära sig prata. Men när de väl kommer i gång på riktigt så talar de två språk flytande! :)

    Min storebror var 5 år när han kom till Sverige. Började hos dagmamma och kunde inte svenska men det lossnade efter ett tag, pratade flytande svenska tills han började skolan.

    Jag föddes i Sverige och lärde mig både svenska och hemspråket på samma gång, flytande direkt men något senare än mina enspråkiga vänner.

    Oroa dig inte!

    Tycker du ska ta kontakt med BVC och se vad de rekommenderar.

  • CCA

    Av de alternativ du fått skulle jag välja logoped. Om BVC skulle göra något så skulle de förmodligen också hänvisa till logoped.


    Av vilken anledning anser förskolan/dagis att de behöver hjälp "utifrån" för att barnen ska lära sig svenska? Har barnet problem med språkljud/uttal? för då är logoped ett bra alternativ. Men handlar det mer om att barnet inte vill prat svenska så skulle jag fråga om det inte fanns möjlighet att få en specialpedagog istället. Dels kan ju specialpedagogen jobba med ditt barn men den kan också hjälpa personalen med hur de ska jobba med svenska språket i verksamheten för att underlätta för ditt barn

Svar på tråden ang mitt pojke 5år