• amorella86

    Hur mycket får tjejer bestämma?

    Hur mycket är det rimligt att tjejen brukar få bestämma själv när hon lever i ett äktenskap?

    Jag är en 28-årig tjej som har varit gift i 6 år och får inte bestämma så mycket själv. Jag får t.ex inte välja vilka kläder jag ska ha, utan min man lägger alltid fram det som jag ska sätta på mig.

    Jag har alltid varit hårt hållen hemifrån under min uppväxt, och blivit uppfostrad med att lyda och göra som jag blir tillsagd. Så för mig är det naturligt att någon annan bestämmer. Men jag undrar ändå ibland hur mycket en tjej brukar få bestämma själv när hon är gift.

    Är det vanligt att gifta tjejer får sköta sin ekonomi själva? För jag får inte göra det.

    Om jag kommer med invändningar någon gång, så säger min man att jag ska lyda och göra som jag blir tillsagd, eftersom det är hans ansvar att ta hand om familjen och att jag måste rätta mig efter det.

    Förlåt om jag kanske ställer dumma frågor, men jag vill veta hur det fungerar för andra tjejer, och vad man måste rätta sig efter när man är gift. Det här är ju ganska personliga saker, så jag vill inte prata med mina arbetskamrater eller vänninnor och fråga dem om hur mycket de får bestämma själva. Men jag känner att jag måste få veta...

  • Svar på tråden Hur mycket får tjejer bestämma?
  • Anonym (W)

    Ojj ts förlåt men det där låter inte normalt. Jag är oxå 28 år och vart gift i 7 år. Har oxå haft jobbig uppväxt och vart "låst i hemmet" osv men sedan jag gifte mig vände det. Jag lever fritt och gör allt jag vill, går ut vart jag vill, klär mig hur jag vill. Mina pengar spenderar jag även hur jag vill.

    Tycker det låter väldigt konstigt för din del, speciellt att han väljer dina kläder? Har han varit sådan sedan ni lärde känna varandra/gifte er eller blev han värre med tiden?

  • amorella86
    Anonym (W) skrev 2014-10-21 03:03:59 följande:

    Ojj ts förlåt men det där låter inte normalt. Jag är oxå 28 år och vart gift i 7 år. Har oxå haft jobbig uppväxt och vart "låst i hemmet" osv men sedan jag gifte mig vände det. Jag lever fritt och gör allt jag vill, går ut vart jag vill, klär mig hur jag vill. Mina pengar spenderar jag även hur jag vill.

    Tycker det låter väldigt konstigt för din del, speciellt att han väljer dina kläder? Har han varit sådan sedan ni lärde känna varandra/gifte er eller blev han värre med tiden?


    Tack för ditt svar, W.

    Min man har alltid varit väldigt omtänksam och omhändertagande hela tiden, ända sedan vi lärde känna varandra/gifte oss. Så det är inte något som har kommit mer och mer med tiden. När det gäller mina kläder, så väljer han vad jag ska ha på mig och ser till så att jag klär mig passande. Ofta kan det kännas skönt att slippa behöva tänka själv på vad jag ska sätta på mig. Men ibland så kan det ju hända att jag egentligen kanske skulle vilja ha på mig något annat än det han har bestämt.

    Du säger att du har haft en jobbig uppväxt och varit "låst i hemmet". Vad innebar det för dig? Själv hade jag stränga föräldrar, som var väldigt noga med att jag var en artig flicka och uppförde mig ordentligt. Tackade för maten och sådant. Jag fick inte heller vara ute länge på kvällarna, och var tvungen att lägg mig tidigt även när jag blev tonåring. Fick inte sitta uppe och se på TV sent på kvällen, för mina föräldrar ansåg att jag behövde lägga mig tidigt och få ordentligt med sömn för att orka med skolan.
  • Anonym (Helt rätt!)

    Du lever i ett idealiskt förhållande i mina ögon. Tyvärr lever vi i ett feministiskt samhälle idag där kvinnan tillåts ta allt mer utrymme på mannens bekostnad. Var glad över att du lever i ett normalt traditionellt förhållande där mannen får vara överhuvudet, det är få kvinnor förunnat idag i Sverige. Gör bara som din man säger åt dig, så kommer det att gå bra för dig i livet Glad

  • amorella86

    Ja, det gör jag också. Jag lyder och gör som min man säger och accepterar att han tar hand om mig. Så jag försöker inte alls att ta mer utrymme på hans bekostnad. Men jag är ändå lite nyfiken på hur mycket andra gifta tjejer får bestämma själva. Som det här med kläder t.ex. Är det vanligt att gifta tjejer brukar få klä sig precis hur de vill, utan att behöva tänka på vad deras män tycker? För eftersom jag är gift så har jag ju inte bara mig själv att tänka på. Utan jag måste ju tänka på att inte klä mig så att jag skämmer ut min man, för inte vill han ha en slampigt klädd fru. Men han kanske inte heller vill att jag ska klä mig alldeles för tråkigt, utan jag måste ju se till att vara klädd så han tycker att jag är attraktiv. För alla tjejer vill ju vara attraktiva.

    Det där är en sak som jag ofta tänker på när jag ser en tjej med annorlunda kläder, som skiljer sig från mängden. Då brukar jag undra om hon har klätt sig på det sättet för att hon verkligen själv vill, eller om det är hennes man som har sagt till henne att hon ska ha de kläderna. Men det är ju ingenting som jag kan fråga, för det skulle vara oartigt att fråga någon om hon har valt kläderna själv. Sådana funderingar måste jag hålla för mig själv. Men det är därför som jag är lite nyfiken på att ställa frågan här; hur vanligt det egentligen är att gifta tjejer får klä sig precis hur de vill. För jag får i alla fall inte göra det.

  • Anonym (Nysvensk?)

    Det låter abnormt ovanligt att leva på det sättet inom svensk kultur.

    Inte ens min familj på 1800 talet levde så.

  • Twister
    Anonym (Helt rätt!) skrev 2014-10-21 03:25:56 följande:

    Du lever i ett idealiskt förhållande i mina ögon. Tyvärr lever vi i ett feministiskt samhälle idag där kvinnan tillåts ta allt mer utrymme på mannens bekostnad. Var glad över att du lever i ett normalt traditionellt förhållande där mannen får vara överhuvudet, det är få kvinnor förunnat idag i Sverige. Gör bara som din man säger åt dig, så kommer det att gå bra för dig i livet Glad


    Så män mår dåligt när kvinnan väljer kläder själv? Wow vilka sköra män det finns. Att säga att allt kommer att gå bra bara man gör som mannen säger är väldigt dumt. Tänk om mannen är en åsna som styr förhållandet som en blind som kör bil? Man är två i ett förhållande. Att skylla allt på ordet feminism är så himla tröttsamt. Du kanske vill även spy ur dig ord som könsmaktordningen, genus och patriarkatet? Så blir det ordentligt och rätt när man ändå ska skylla på det. För en kvinna som vill välja sina egna kläder är såklart hjärntvättad av alla rabiata feminister som försöker ta över världen och bestämma sina egna kläder själv. Och sin egen lön. Hur ska det sluta? 

    Till ts. Du är en 28-årig kvinna som har alltså lika mycket sjäkvbestämmanderätt över dina kläder som en 5-åring. Trivs du och mår bra är det bara att fortsätta. Har du nu plötsligt vaknat och insett att det skulle vara skitkul att använda blå strumpor istället för svarta som din man vill att du ska göra, är det dags för förändring. Du säger att han ber dig att lyda när du ifrågasätter. Vad skulle hända om du tvärt sa nej tydligt? Skulle han acceptera eller skulle han bli våldsam? Att han vill ta hand om familjen är bra, men där ingår inte att bestämma över den andra. Och det vet du själv också eftersom du undrar. 
  • Anonym (Helt rätt!)
    amorella86 skrev 2014-10-21 04:04:01 följande:

    Ja, det gör jag också. Jag lyder och gör som min man säger och accepterar att han tar hand om mig. Så jag försöker inte alls att ta mer utrymme på hans bekostnad. Men jag är ändå lite nyfiken på hur mycket andra gifta tjejer får bestämma själva. Som det här med kläder t.ex. Är det vanligt att gifta tjejer brukar få klä sig precis hur de vill, utan att behöva tänka på vad deras män tycker? För eftersom jag är gift så har jag ju inte bara mig själv att tänka på. Utan jag måste ju tänka på att inte klä mig så att jag skämmer ut min man, för inte vill han ha en slampigt klädd fru. Men han kanske inte heller vill att jag ska klä mig alldeles för tråkigt, utan jag måste ju se till att vara klädd så han tycker att jag är attraktiv. För alla tjejer vill ju vara attraktiva.

    Det där är en sak som jag ofta tänker på när jag ser en tjej med annorlunda kläder, som skiljer sig från mängden. Då brukar jag undra om hon har klätt sig på det sättet för att hon verkligen själv vill, eller om det är hennes man som har sagt till henne att hon ska ha de kläderna. Men det är ju ingenting som jag kan fråga, för det skulle vara oartigt att fråga någon om hon har valt kläderna själv. Sådana funderingar måste jag hålla för mig själv. Men det är därför som jag är lite nyfiken på att ställa frågan här; hur vanligt det egentligen är att gifta tjejer får klä sig precis hur de vill. För jag får i alla fall inte göra det.


    Tror inte det finns många män som accepterar att deras fruar går slampigt klädda, om de inte lever i s.k. fria förhållanden och har accepterat detta inbördes. Man kan väl klä sig "normalt" utan överdrifter åt vare sig det ena eller det andra hållet. Måste bara få fråga: Han slår dig väl inte eller så?

  • Anonym (Helt rätt!)
    Twister skrev 2014-10-21 04:32:24 följande:
    Så män mår dåligt när kvinnan väljer kläder själv? Wow vilka sköra män det finns. Att säga att allt kommer att gå bra bara man gör som mannen säger är väldigt dumt. Tänk om mannen är en åsna som styr förhållandet som en blind som kör bil? Man är två i ett förhållande. Att skylla allt på ordet feminism är så himla tröttsamt. Du kanske vill även spy ur dig ord som könsmaktordningen, genus och patriarkatet? Så blir det ordentligt och rätt när man ändå ska skylla på det. För en kvinna som vill välja sina egna kläder är såklart hjärntvättad av alla rabiata feminister som försöker ta över världen och bestämma sina egna kläder själv. Och sin egen lön. Hur ska det sluta? 

    Till ts. Du är en 28-årig kvinna som har alltså lika mycket sjäkvbestämmanderätt över dina kläder som en 5-åring. Trivs du och mår bra är det bara att fortsätta. Har du nu plötsligt vaknat och insett att det skulle vara skitkul att använda blå strumpor istället för svarta som din man vill att du ska göra, är det dags för förändring. Du säger att han ber dig att lyda när du ifrågasätter. Vad skulle hända om du tvärt sa nej tydligt? Skulle han acceptera eller skulle han bli våldsam? Att han vill ta hand om familjen är bra, men där ingår inte att bestämma över den andra. Och det vet du själv också eftersom du undrar. 
    Är man gifta har man gett varandra trohetslöfte (att älska i nöd och lust) och även sambos som inte har något annat avtalat än att leva med varandra har ansvaret att se till att vara trogna. Både män och kvinnor som klär sig utmanande lockar andra kvinnor och män till sig och eggar dem sexuellt, och det är lätt att bli attraherad av och kåt på någon annan för stunden, även om man ångrar det efteråt. Så man bör, om man lever i ett sådant monogamt förhållande, klä sig något sånär anständigt för att inte locka andra till sig. Logiskt, eller hur?

    I Sverige idag existerar för övrigt inget patriarkat utan snarare ett matriarkat. Genusforskning skiter jag fullständigt i eftersom det är rent och skärt trams som tyvärr tillochmed är finansierat av regeringen. Jag är en normal människa och ingen modern degenererad parasit. Lika lön för lika arbete kan vi dock vara fullt överens om!

  • forfucksake

    Vilken störd jävla tråd. "Låt mannen vara överhuvud", my ass. Antar att detta är ännu en trolltråd. För TS, även om du tycker att ditt sjuka förhållande är "normalt", måste du ju ha haft vänner under uppväxten - eller har nu - som tycker att det är naturligt med självständiga kvinnor och att man själv bestämmer över sin ekonomi? Eller har du bara umgåtts med människor som är lika hjärntvättade som du?

  • sextiotalist

    Ingen bestämmer över varandra. Varken män eller kvinnor. Jag är över 50, lever med samma man sedan 20 år. Har aldrig varit otrogen, jag han klä mig i korta kjolar och har nästan alltid höga klackar

    Jag tar mina egna beslut.

    Nej, din man har ingen rätt att bestämma över dina kläder, dina pengar eller över dig.

    När det gäller de män som,klagar på att kvinnan bestämmer för mycket och tror att det var så förr, har väldigt fel. Många gånger hade kvinnan förr en betydligt större makt i hemmet än nu.

    Det gäller även länder med stark patriarkisk kultur. Där är hemmet kvinnans revir.

Svar på tråden Hur mycket får tjejer bestämma?