• Anonym (Singelman)

    Unga som "måste" hitta kärleken

    Jag stör mig på unga tjejer och killar, säg i 20-årsåldern, som känner att de "måste" träffa någon omgående. "Bara att vänta" - säger man till dem, men de hävdar att klockan tickar och att de inte vill dö ensamma. Alltså kärleken kommer! Varför måste man förblindas av sin ringa ålder, ingen stress.

    Vet att jag generaliserar väldeliga, men vad har ni för erfarenheter av detta?

  • Svar på tråden Unga som "måste" hitta kärleken
  • Stardust88

    Jag kände samma sak redan när jag var 14-15, (är 26 idag och lever ett bra liv). Det kommer nog av samhällets press att man ska prestera hela tiden. Att man ska bli vuxen tidigare och tidigare, jag jobbar som lärare och märker detta hos mina elever. De tar på sig allt större ansvar och i ett samhälle där folk blir tillsammans och skiljer sig hela tiden blir de själva rädda att inte få någon.

    Sen kan jag väl tänka mig att det är en fas i livet när man är så ung, (beroende på uppväxt och tidigare erfarenheter så klart), att vilja ha någon som man kan vara nära med, på ett annat sätt än ens bästa vän.

    Unga och erfarna människor har inget begrepp om tiden, de tror att livet är kort och att det kommer ta slut om en vecka, därav stressen. Det bästa är nog att stötta dem när de behöver stöd, annars bara försöka ignorera deras stress, de kommer med tiden lära sig att kärleken kommer när den kommer. Ibland när man minst anar det. Det är iallafall min erfarenhet.

  • Anonym (Singelman)

    Ligger mycket i det! Delar din analys.

  • Litet My

    Tänker som stardust, är man 20 så är ju bara 5 år fram i tiden dessutom himla långt fram och 25 ses som ganska gammalt. Jämfört med hur man tänker några år fram i tiden då mer ro och realism finns med i tänket.

  • Anonym (Ellie)

    När jag var 14 - 15år hade jag redan satt upp mål för hur jag ville att mitt liv skulle bli.

    2 barn (1 kille och 1 tjej) innan 30år, gift, hus alt det vanliga som samhället förväntar sig.

    Den stora frågan är ju hur blev det?

    Jag är idag 28år så nära min gräns på 30år. Jag träffade en kille när jag var 15år som jag blev ihop med när jag var 19år. Vi fick vårt första barn när jag var 22år, gifte oss samma år. Barn nummer 2 kom när jag var 24år.

    Vi flyttade till hus i somras och väntar vårt tredje barn.

    Så många av mina mål är nu uppnådda. Det enda är att jag aldrig fick en tjej, men det är ju å andra sidan en av de saker jag inte kan påverka.

    Dags att sätta upp nya mål :)

Svar på tråden Unga som "måste" hitta kärleken