• Anonym (Chef)

    Ska man behöva tjata på anställda varje månad?

    Har några anställda och vissa av dem är helt urdåliga på att lämna in sina tidsrapporter i tid för lön.
    De verkar tro att jag gillar att sitta kvällen innan den 25:e och greja med deras löner.

    Hur många gånger ska jag behöva tjata innan det är okej att sluta tjata?
    Ska jag då betala ut grundlön och sedan vänta med tillägg/avdrag till nästa månad eller ska jag bara strunta i att betala ut lön över huvud taget?
    Ett problem är bara att den ena killen jobbar på timmar så det är svårt att veta hur mycket han har jobbat...

  • Svar på tråden Ska man behöva tjata på anställda varje månad?
  • Kjell2
    Anonym (Chef) skrev 2014-10-21 08:14:36 följande:

    Har några anställda och vissa av dem är helt urdåliga på att lämna in sina tidsrapporter i tid för lön.
    De verkar tro att jag gillar att sitta kvällen innan den 25:e och greja med deras löner.

    Hur många gånger ska jag behöva tjata innan det är okej att sluta tjata?
    Ska jag då betala ut grundlön och sedan vänta med tillägg/avdrag till nästa månad eller ska jag bara strunta i att betala ut lön över huvud taget?
    Ett problem är bara att den ena killen jobbar på timmar så det är svårt att veta hur mycket han har jobbat...


    Så länge du är snäll och inte sätter hårt mot hårt kommer det fortsätta.

    Ge ett tydligt besked. För att något mer än grundlönen ska komma måste tidrapporten lämnas in för 20:e kl 12:00.

    Därefter får de som inte lämnat in innan 20:e kl 12:00 bara grundlönen.

    Månaden efter komma alla vara i tid.
  • dejan9209
    Anonym (Chef) skrev 2014-10-21 08:14:36 följande:

    Har några anställda och vissa av dem är helt urdåliga på att lämna in sina tidsrapporter i tid för lön.
    De verkar tro att jag gillar att sitta kvällen innan den 25:e och greja med deras löner.

    Hur många gånger ska jag behöva tjata innan det är okej att sluta tjata?
    Ska jag då betala ut grundlön och sedan vänta med tillägg/avdrag till nästa månad eller ska jag bara strunta i att betala ut lön över huvud taget?
    Ett problem är bara att den ena killen jobbar på timmar så det är svårt att veta hur mycket han har jobbat...


    Håller med kjell 2 det lät bra och proffsigt! 
    julenstid.blogg.se
  • Anonym (Erin)

    Bra förslag där!
    Och det är jätteviktigt med rutiner och fasta datum. Dels för att personalen ska få in rutinerna själva. Dels för din del, för då skapar du utrymme att göra det där lilla lilla extra någon gång när någon personal verkligen har giltigt skäl för att vara sen.

    Sen skulle jag lägga deadline ännu tidigare. Faktiskt.
    Har ni timlön/månadslön som beräknas för full månad, exempelvis för 1-30 september, så finns det ingen anledning i världshistorien att den personen ska lämna in rapporten den 20:e! Senast 3:e eller 5:e arbetsdagen i månaden bör väl han/hon veta hur september månad har sett ut och kunna avge en rapport??

  • Rainbow gg

    Hm, jag vet faktiskt inte ens själv vilka regler vi har på mitt jobb. 
    Vi har timlistor där vi fyller i månad/år och så är datum 1-31 listat så fyller man i det man jobbat, så får vi lönen den 27e månaden efter. Så det är ganska meningslöst för mig att vänta med att lämna in listan om min sista dag som jag jobbar är den 31a den månaden. Jag kan ju ändå inte fylla i mer på den listan.

    På sambons jobb ändrade de ganska nyligen om så att alla får grundlön för månaden och får OB månaden efter.

  • Anonym (Hopklipp)

    På alla mina jobb har man varit tvungen att rapportera varje fredag, plus att alla kompletteringar ska vara inne senast d. 8:e, eller nästföljande vardag om det är på en helg för att få in föregående månads timmar och avvikelser på innevarande månads lön. Man har kanske rapporterat semester i förväg, men blir sjuk och ändrar i efterhand, t.ex.

  • Maria 434
    Anonym (Chef) skrev 2014-10-21 08:14:36 följande:

    Har några anställda och vissa av dem är helt urdåliga på att lämna in sina tidsrapporter i tid för lön.
    De verkar tro att jag gillar att sitta kvällen innan den 25:e och greja med deras löner.

    Hur många gånger ska jag behöva tjata innan det är okej att sluta tjata?
    Ska jag då betala ut grundlön och sedan vänta med tillägg/avdrag till nästa månad eller ska jag bara strunta i att betala ut lön över huvud taget?
    Ett problem är bara att den ena killen jobbar på timmar så det är svårt att veta hur mycket han har jobbat...


    Sätt en deadline och gå ut med ett meddelande till alla, sen håller du fast vid den, inga undantag.
    Killen som jobbar timmar får ingen lön om han inte lämnar in tidrapporten i tid, var tydlig med honom att om han inte lämnar in rapporten i tid så får han inte sin lön förrän nästkommande månads utbetalning.
    Det borde ju verkligen ligga i de anställdas intresse att se till att de får sin lön-
  • SupersurasunkSara

    Före den 8:e gällde på mitt förra jobb om man ville ha ut ob eller andra ersättningar annars fick man bara grundlönen. På ett tidigare jobb fick man betalt from den 16 ena månaden tom 15 den andra. Så var det inte inlämnat den 16 fick man vänta någon v tills revisorn hann göra ens lön. INGEN var sen där kan jag säga

    Säger som Kjell; meddela alla att from denna månad gäller inlämning SENAST den 20:e (eller vilket datum du känner dig bekväm med)  eller så får man bara grundlönen. Jobbar man på timmar får man således inget alls.

  • Anonym (Tess)
    Anonym (Chef) skrev 2014-10-21 08:14:36 följande:

    Har några anställda och vissa av dem är helt urdåliga på att lämna in sina tidsrapporter i tid för lön.
    De verkar tro att jag gillar att sitta kvällen innan den 25:e och greja med deras löner.

    Hur många gånger ska jag behöva tjata innan det är okej att sluta tjata?
    Ska jag då betala ut grundlön och sedan vänta med tillägg/avdrag till nästa månad eller ska jag bara strunta i att betala ut lön över huvud taget?
    Ett problem är bara att den ena killen jobbar på timmar så det är svårt att veta hur mycket han har jobbat...



    Tyvärr är det inte så enkelt att bara låta bli att betala ut lönen. Det är inte tillåtet. Det jag gjorde när jag var i samma situation, var att jag förankrade problemet med facket så att jag hade dem med mig på min sida. Jag fick sedan göra en extra utbetalning efter lön på ett par personer då det inte var ok att inte ge dem lön alls och att de skulle få vänta till nästa månad. Det här skedde bara en gång kan jag säga...därefter skötte de sig. När det gäller tillägg så tror jag däremot att du kan få igenom så att de kan betalas ut kommande månad. Det är ett tråkigt problem för man kan ju tycka att det borde ligga i individens intresse att få ut sin lön...
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Tess) skrev 2014-10-21 09:04:38 följande:

    Tyvärr är det inte så enkelt att bara låta bli att betala ut lönen. Det är inte tillåtet. Det jag gjorde när jag var i samma situation, var att jag förankrade problemet med facket så att jag hade dem med mig på min sida. Jag fick sedan göra en extra utbetalning efter lön på ett par personer då det inte var ok att inte ge dem lön alls och att de skulle få vänta till nästa månad. Det här skedde bara en gång kan jag säga...därefter skötte de sig. När det gäller tillägg så tror jag däremot att du kan få igenom så att de kan betalas ut kommande månad. Det är ett tråkigt problem för man kan ju tycka att det borde ligga i individens intresse att få ut sin lön...
    Som ovanstående säger, man får göra en extra utbetalning men vad jag vet finns inget annat angivet än snarast (kan ha fel där) och får man vänta ett par dagar på lönen så skärper man sig om man inte vill att det ska upprepas.

    Den som har timlön får alltså vänta tills denne lämnat in tidrapport. Övriga får grundlönen, för hur ska du kunna veta vad de jobbat över eller inte?
  • Anonym (Erin)

    Nej, inte betala ut lön alls är inte ok.
    OM man inte har satt policys och rutiner som gäller för löneutbetalning.
    Går man ut med klart och tydligt att tidrapport skall lämnas in senast den tredje arbetsdagen i månaden, och man inte gör det så kan man heller inte vänta sig någon lön. Det finns oftast inga problem alls med att införa en sådan regel, förutom för de individer som är allmänt slappa och segar med saker och ting. Men då lär det sig detta den hårda vägen och lita på att du får in rapporterna i tid nästa månad!

    Som någon annan skrev, när månaden är slut finns inte någon anledning att sitta och hålla på sin rapportering, det blir inte mer lön för det.

    Vill man vara snäll och tillmötesgående tar man upp den här typen av frågor på ett personalmöte, ger tips om egna rutiner för de anställda (typ skriva ner sina avvikelser varje fredag), kanske kan visa på någon självservice-modell där man kan rapportera löpande eller liknande. Så att man pushar folk lite extra.

  • cloudberry79

    De är troligen rätt intresserade av att få lön, så självklart måste de ta ansvar för den delen själva! Den som är timanställd går väl på nån sorts schema? Betala ut efter grundschemat, så kommer avdrag eller extra när han faktiskt lägger in sin timrapport. Övriga gäller samma sak, de måste lämna in sina timrapporter för att få något annat än grundlönen. Du är deras chef, inte deras mamma! 

    På mitt jobb är det stenhårt så att man ska ha gjort sina reseräkningar och tidrapporter senast den 6:e månaden efter. Vi har eftersläpning, så alla resor, utlägg och avdrag kommer månaden efter. Om jag inte lämnar in senast den 6:e så får jag vänta en månad extra helt enkelt. Jag gör alltid min tidrapport den sista vardagen i månaden, för jag vet att det annars blir att vänta helt enkelt.


    Just NO.
  • Fjärilslarv

    Jag håller med övriga, jag har själv jobbat på timmar och där fick man ingen lön alls om inte tidrapporten var i tid. Jag missade en gång på grund av att jag var sjuk, men jag sa då till chefen att inte göra undantag för mig. 

  • Waldo
    Kjell2 skrev 2014-10-21 08:20:26 följande:
    Så länge du är snäll och inte sätter hårt mot hårt kommer det fortsätta.

    Ge ett tydligt besked. För att något mer än grundlönen ska komma måste tidrapporten lämnas in för 20:e kl 12:00.

    Därefter får de som inte lämnat in innan 20:e kl 12:00 bara grundlönen.

    Månaden efter komma alla vara i tid.
    Precis såhär jobbar jag med mina arbetsledare, som i sin tur samlar in alla arbetsrapporter för attest varje vecka

    Det är grundlönen som kommer och inte ett öre mer om det är försenat.
    Jag håller inte på och skickar påminnelser
    Mina arbetsledare säger att det har skett en stor förändring sedan vi började blir mycket hårdare.
    Dom jobbar själva med en påminnelse ut till killarna.

    Men....där är ju alltid någon eftersläntare varje månad och konstigt nog är det alltid samma två personer.
    Och dom blir själva lika förvånade varje gång.... mycket märkligt....
  • CCA

    Sambon jobbar på timmar och har tyvärr en förmåga att emellanåt glömma att lämna rapporten i tid. När han ligger ute på jobb och glömt lämna rapporten så räcker det oftast med att han ringer in rätt timmar rätt dag för att få all ersättning. Däremot har de ju hänt några gånger att han bara fått grundlön motsvarande 40tim/v (han snittar normalt på 45-50tim/v) pga att han glömt lämna både rapport och ringt in timmar.


    Jag tycker många gånger att de är lite väl snälla mot han men å andra sidan har de ju oxå varit omvänt dvs chefen har kommit och frågat om sambon kan tänka sig att vänta en månad extra med ersättning och liknande (trots att han lämnat in i tid) för att företaget just då ligger ute med väldigt mycket pengar på andra saker. Så här hemma räknar vi aldrig med att han ska få ut mer än grundlön i a f.


     

  • sextiotalist

    Åh dessa tidrapporter, vi ska fylla i dom så att de ska attesteras av chefen på måndag morgon, glömmer man det så får man ett argt mail.

    ibland har man missat att klarmarkera den, ofta när man är osäker på något uppdragsnummer, eller så har man inte skapat ett uppdrag ännu, eller så är det en ÄTA som inte är godkänd ännu, eller har man arbetat upp alla timmar så man inte kan fylla i.

    Jodå, chefer och uppdragskedarna gör så gott de kan, men vår uppdragsgivare är sega.

    Under en period så hade jag tre tidrapporter samtliga olika uppdragsnummer för samma uppdrag

    Är det någon som anar att jag tycker det är pest att tidrapportera ????

  • sportpappa

    Att tidsrapportera är en "hygienfaktor" som bara ska fungera. Om en anställd inte klarar av det så bör det avspeglas på löneutvecklingen. Meddela dem att från och med nu ger sena tidsrapporter sämre löneutveckling. Jag tycker att det borde ha gjort det hela tiden.

    Andra hygienfaktorer är att lämna in sin semesteransökning i tid, hantera VAB-anmälningar och sjukanmälningar korrekt, komma i tid till jobbet etc. Det är sånt som aldrig egentligen ska bli fel (sen händer det så klart att det blir fel ibland, men det ska vara undantagsfall och finnas bra förklaringar till det).

  • sextiotalist
    sportpappa skrev 2014-10-21 20:59:15 följande:

    Att tidsrapportera är en "hygienfaktor" som bara ska fungera. Om en anställd inte klarar av det så bör det avspeglas på löneutvecklingen. Meddela dem att från och med nu ger sena tidsrapporter sämre löneutveckling. Jag tycker att det borde ha gjort det hela tiden.

    Andra hygienfaktorer är att lämna in sin semesteransökning i tid, hantera VAB-anmälningar och sjukanmälningar korrekt, komma i tid till jobbet etc. Det är sånt som aldrig egentligen ska bli fel (sen händer det så klart att det blir fel ibland, men det ska vara undantagsfall och finnas bra förklaringar till det).


    de som är slarvigast hos oss är de som drar in mest pengar, som har en debiteringsgrad på närmare 90 %, jag garanterar att de inte kommer att "straffas" med sämre löneökning. Då försvinner den medarbetaren till en konkurrent.
  • sportpappa
    sextiotalist skrev 2014-10-21 21:25:21 följande:
    de som är slarvigast hos oss är de som drar in mest pengar, som har en debiteringsgrad på närmare 90 %, jag garanterar att de inte kommer att "straffas" med sämre löneökning. Då försvinner den medarbetaren till en konkurrent.
    Om de går för att de får något sämre löneökning så undrar jag vad ni har för andra incitament än lön för att era anställda ska arbeta.
    Lön ska självklart vara marknadsmässig (om den inte är det så förstår jag varför man går), men det bör vara andra saker som gör att man trivs på en arbetsplats och stannar kvar, ex. arbetsuppgifter, kollegor, företagskultur, förmåner, arbetsmiljö, utvecklingsmöjligheter etc.
  • sextiotalist
    sportpappa skrev 2014-10-21 21:44:15 följande:

    Om de går för att de får något sämre löneökning så undrar jag vad ni har för andra incitament än lön för att era anställda ska arbeta.

    Lön ska självklart vara marknadsmässig (om den inte är det så förstår jag varför man går), men det bör vara andra saker som gör att man trivs på en arbetsplats och stannar kvar, ex. arbetsuppgifter, kollegor, företagskultur, förmåner, arbetsmiljö, utvecklingsmöjligheter etc.


    absolut, men jag har en känsla av att börjar man använda tidrapporten som en löneincitament, så försvinner en del av det du skriver. Nu hade ledningen klara direktiv vad som skulle vara grund för lönesättningen och tidrapporten ingick inte
Svar på tråden Ska man behöva tjata på anställda varje månad?