• Anonym (mode)

    Vilken slags barnkläder gillar du?

    Bara för skojs skull.....

    Kollar jag till barn och föräldrar runt mig så är det oftast väldigt uppdelat vilka slags kläder familjens barn har. Föräldrarna, och då speciellt mammorna, verkar nästan se det som en identitetsgrej hur de klär sina barn.
    Hur klär ni era barn? Finns det någon speciell anledning till hur ni klär dem?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-21 10:29
    Skriv också gärna var ni handlar kläder

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken slags barnkläder gillar du?
  • fluu

    Färgglatt och mycket mönster stämmer överens på vårt barns garderob. Vi klär henne så helt enkelt för att det är den sortens kläder vi gillar. Jag gillar färg även på mig själv och tycker att barn ska ha glada kläder. I min dotters garderob finns nog alla färger utom vitt( så dum är jag inte ;P) och svart (snaaark!).  Detta gäller för kläderna vi själva köper. Vi har också mycket ärvda kläder och där är vi inte lika enspåriga även om det såklart finns vissa slags kläder som vi inte vill använda på vårt barn.
    Jag tycker inte riktigt att jag ser det som något identitetstjolahopp eller som ett statement eller så, men visst säger väl ändå klädvalet något om ens föräldrafilosofi. Min dotters klädstil avslöjar troligen att jag är genusmedveten, miljömuppig och tänker bekvämt främst.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Schna

    Funktionellt och hållbart. Annars är det en salig blandning bland alla tre alternativen. Ser jag fina färger och mönster som passar ihop, så köper jag gärna det hellre än tryck. Tonåringen väljer sina kläder själv.


    It takes a fool to remain sane
  • fluu

    Vilka slags kläder också ja... Vi handlar mest på villervalla. En del på nameit och oapip. Lite från kappahl och lindex(gillar det dock inte så mycket längre tyvärr). Har mycket ärvda kläder också som sagt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (pappa)

    Som det faller sig. Barnen är bra på att klä sig själva, så oftast får de göra det. 

  • Soltimman

    Oj, han hart alla möjliga kläder. Mycket färg och mönster, eller tryck (inte Disney, men annat) Köper kläder lite varsomhelst; Åhlens, Kappahl, Lindex, H&M, och andra småbutiker eller nätet har en del ärvda kläder och second hand också. Han passar i färg, och jag ser mig själv som genusmedveten och köper i hela färgskalan.
    Här är lite bodys som exempel:


     

  • elyse

    Färgglatt (men mycket rosa), jeans och matchande (tar fram kläder kvällen innan). Det blir mycket 2nd hand och annars från Lindex, HM och Åhléns och då från både flick- och pojkavdelningen.

  • Zuzanne

    Jag klär mitt barn i det som jag tycker är fint, alltifrån fina klänningar till mjukisbyxor och piké. Blandar nytt med ärvt och secondhand. Blandar hm/Linder/kappahl med märkeskläder tex Girandola (favoritmärket), FIXONI, Cadeau mfl. Hon har alla färger och ibland tryck på. Blandar "pojk" och "flick" friskt!

  • Anonym (mode)

    Intressant att ingen hittills röstat på sista alternativet, men flera ändå nämnt just HM.

  • fannybk

    Vi har mycket ärvda kläder så det är en salig blandning. Men köper jag något själv så blir det färgglatt! :)

  • Duckan

    Jag föredrar stilrent, vuxet (just det går ju att diskutera), matta färger.
    Det gillar inte min 7-åring såklart.. Vi handlar mycket på H&M, men köper inte de plaggen med hemska tryck på utan vi möts nånstans där mittemellan.

  • Anonym (Blandat)

    Mina barn har kläder från olika ställen, jag snöar inte in på ett enda märke eller en enda stil.

    De har en hel del danska kläder (Molo, Katvig osv) och en del från HM. Jag skulle dock ALDRIG i livet köpa något med Disneytryck, Angry birds etc så det blir svårt att rösta.

    * färgglatt - ja
    * barnsligt - tja, det är ju barnkläder? Men nej, inte för plottrigt, volangigt eller så
    * mönster - till viss del, vissa mönster är fina - andra inte

    * stilrent - ja gärna, men inte enbart. 
    * vuxet - nej inte utstuderat vuxet. Men jeans och t-shirt kan väl alla ha? Magkorta tröjor eller kortkorta kjolar, nej
    * matta färger - visst, om vi gillar färgen

    * tryck - nej
    * Disney - aldrig
    * könsuppdelat - inte för att det ÄR könsuppdelat men klänningar blir ju köpta från tjejavdelningen. Vi bryr oss annars inte vilken sida av butiken plagget kommer ifrån om det är snyggt, sitter bra och passar för ändamålet

    Så, en mix av det mesta.

  • Mrs Green

    Det var färgglatt och mönstrat så länge jag fick välja

    Nu har dottern (9 år) mest svart och någon gång möjligen grått... Fast hon överraskade med att välja en orange vinterjacka och det är ju väldigt trevligt med något som syns i vintermörkret

  • Mascaraklumpar

    Stilrent, vuxet. Handlar på allt ifrån Lindex till Hugo boss.

  • Wierdo

    Lantlig stil, gärna i gammelrosa och nedtonade färger (grå, brun, vit). Gillar även volanger och spets på kanterna :)
    Ej mönstrat med något tryck eller så, om det inte är blommigt.

    Så länge barnen är små och inte uttrycker sin egen vilja så kommer jag fortsätta klä henne så som jag tycker är snyggt! :)

  • Tow2Mater

    Gillar själv stilrena kläder i matta färger, men eftersom pojken gillar olika tryck med pojkmotiv; som Mario, Spindelmannen, Teenage Mutant Ninja Turtles, Plants vs Zombies, Batman, etc etc blir det att han får välja kläder med tryck. I princip alltid.

    Onskar jag kunde få honom att vilja ha jeans, men icke. De skulle hålla längre än mysbyxor och sportbyxor.

  • Harmagedon

    Vi kör hela skalan. Minsta ärver kartongvis från kusiner och får välja fritt där. Jag har köpt färgglatt och bekvämt ( tänk villervalla) i hela färgskalan till båda. Pojken (6 år) har snöat in på mörka stuprörsjeans och mönstrade långärmade t-shirt. Flickan (3 år) är glad bara det är något som klassas som katt på kläderna; leopardmönster, kattungetryck, tiger, Tom & Jerry... Inte så noga.

Svar på tråden Vilken slags barnkläder gillar du?