• Eriiica1

    Försöker bli gravid

    Hejsan. Jag är 22 år och försöker bli gravid med min pojkvän. Nu i december är det 1års sen jag drog ut min p-stav och vi har försökt skapa barn. Men det går inte så bra visa varje månad negativt eller att jag får mensen. Har ett barn sen tidigare men min nyvarande pojkvän är INTE mitt barns pappa. Har oregelbunden mens men vet på ett ungefär varje månad när den ska komma. Försökt med ägglossningstest men gav upp för fort och förstog mig inte riktigt på det. Börjar ge upp och känns som antagligen är det nåt fel på mig eller min kille :( Vill så gärna ha ett barn till men ja jag vet inte vad vi ska försöka göra. Nån som har tips osv?

  • Svar på tråden Försöker bli gravid
  • BabyJia

    Jobbigt när det inte tar sig när man verkligen vill:( Kan inte föreställa mig dock hur det känns, då jag hittills inte haft problem med att bli gravid. Men kan tänka mig att det måste vara kämpigt:(

    Har läst att efter 1 år med försök utan resultat, så kan man få hjälp och det görs en utredning. Ett tips kan ju vara att du tar kontakt med en bm och be om råd därifrån.


  • Axeladra

    Hej

    Jag och min man har försökt sedan juli förra året och lyckad inte heller få till ett plus på Stickan. Jag har regelbunden mens och också ett barn utanför äktenskapet sen tidigare.

    Juste ålder på mig är 24

    Har inte heller provat ägglossningstester men äter folsyra och har provat EPA-glandin

  • Yonndax

    Har man försökt aktivt i ett kan man kontakta gyn för att få en utredning kring det hela. Även få hjälp om man har oregelbunden mens. Man ska alltid äta folsyra om man vill bli gravid. Det tar nån månad att bygga upp det och kroppen behöver det som mest de 3-4 första månaderna av graviditeten. Jag och min man försökte i nästan 2 år innan vi blev gravida med sonen. Har försökt i nästan 2½ år innan vi nu äntligen blev gravida med ett syskon. Vi har kört med äl tester i omgångar och de gånger vi har lyckats bli gravid har vi använt Clear blues äl tester som känner av din 4 mest fertila dagar. Vi har även kört med kopp och spruta för att maxa våra chanser. 

    Lycka till och hoppas ni lyckas snart Glad

  • Diche79

    Hej,
    har en son på 1år, han blev till på andra försöket (dvs andra månaden vi försökte).

    Vi gjorde som så att från cykeldag nr 10 så hade vi sex varannan dag, och så körde vi i ca 10-12dgr.
    Viktigt att det finns simmare i äggledarna redan innan ägglossningen, det tar nån dag för de att simma dit. Och ägget ligger inte direkt och väntar på de..

    Sen gjorde vi så att jag kom först och sambon direkt efter. Sen låg jag kvar med en kudde under rumpan och benen upp i luften i ca 5-10min.
    De sista två sakerna var väl mest för att det kändes bättre, att på nåt sätt ge simmarna lite extra skjuts.

    Annars tycker jag ni ska vända er till Gyn och be om hjälp!
    De kommer nog bla ställa frågor om rökning och vikt, det har jag hört är de
    två största bovarna till att man inte blir gravid.

    Lycka till!

  • Eriiica1

    Tack så jätte mycket för alla svar????

    Så dom kan inte neka en utredning pågrund på oss pågrund av att vi är unga?

    Skulle va skönt och få en utredning och se vad det är som kan va fel????

  • Yonndax

    Nä de kan inte neka bara för att ni är unga. Har ni försökt aktivt i ett år och vill ha barn har ni rätt till en utredning. Sen kan det vara så att det tar tid innan ni får komma dit. För oss tog det nästan 3½ månad från att vi ringde tills att vi fick en tid.

  • whynot

    Hej Eriiic­a1, vi befinner oss i en liknande situation (förutom att vi har aldrig haft barn). Försöker ganska länge utan resultat och fattar inte vad det är för fel.. Känns höpplöst..
    Men iaf.. vi bokade tid för utredningen och lämnade redan proverna, träffar läkaren om en vecka för att få resultat. Vi gör det på en privat klinik, där fick man tid direkt, annars kan man vänta hur länge som helst. Kostar 4 000.

  • nikols

    Hej allihopa, jag är 21 år och jag och min sambo försöker nu få vårt första barn tillsammans. :)

    Därför har jag har en fråga till er alla där ute.. Jag vet att jag antagligen inbillar mig och är aningen skengravid men måste fråga er vad ni tror.

    Vi lyckades lokalisera ÄL runt 12/10 och verkligen mös på, nu har jag senaste veckan mått så illa, precis som det står mig upp i halsen hela tiden. Haft halsbränna, tydligare blodkärl på brösten, kissar hela tiden jämnfört med innan, andfådd för ingenting och ökade flytningar. Igår när jag stod i affären så.högg det till kraftigt nere vid äggstockarna, fick ta tag i min sambo.och huka mig något en stund, har även haft några sådana små hugg idag under dagen. Vad kan detta vara?

    Jag har BIM 27/10. Kan detta vara graviditetssymptom redan nu eller är jag helt knäpp bara?

    Jag tror jag håller på att bli lite galen här.. Haha :)

  • Axeladra

    Grejen är att dom kan inte neka men är man under trettio så ser dom gärna att man provat längre.. Vi har bestämt att söka hjälp efter års skiftet för då har de gått 17 månader. Och detta är efter kontakt med barnmorska hon tyckte att lät mycket bra att vänta lite inte bara stressa.

    Många gånger är de tyvärr därför de inget blir.

    Svar till nikols så ja antigen så är du skenis eller. Så är du en av få som lyckas på först försöket. Detta är vanliga symptom och de låter så kul.. Så kanske får man gratulera.

Svar på tråden Försöker bli gravid