• Äldre 21 Oct 12:59
    230 visningar
    0 svar
    0
    230

    Ångest/Panikångest

    Hej. Jag har levt med Ångest i ett antal år nu. Min äldsta bror gick bort när jag var 13 år. Redan där började jag fly ifrån mina känslor och stängde av dom. Men som många vet så går det inte att stänga av känslorna. 2010 dog min pappa i cancer och jag gjorde samma sak då. Har aldrig sörjt eller bearbetat nånting i stort sett. Ett år efter min pappa dött så fick jag symtom som svårt att andas, hjärklappning och stark känsla av att jag skulle dö. Jag fick lära mig själv att hantera ångesten som tog mig ca 1 år innan jag helt blev av med den. Jag började sedan äta antidepressiv medicin (sertralin). Jag fick glädje och livsgnistan tillbaka. Efter en traumatisk händelse i febrauari 2014 och avslutat den antidepressiva medicinen så är det precis som Ångesten hittat en ny (rädsla) som numer yttrar sig i att jag får katastroftankar (overklighets tankar). Jag är inte rädd för att dö när jag får ångest numera, nu är jag rädd att bli knäpp. Detta tär på mig och min energi, jag kan inte fokusera på något annat än att försöka bli av med tankarna när dom kommer. (Som är rätt ofta) 

    Jag undrar om någon känner igen sig i detta och fått hjälp i tex kbt eller Psykoterapi? 

    Väldigt tacksam för svar! Med vänlig hälsning Simon 

Svar på tråden Ångest/Panikångest