• Webbredaktör

    Ska EU-migranternas barn få gå i svensk skola?


    De EU-migranter som sitter och tigger i Sverige för att försörja sig får inte ha sina barn i svenska skolor. Utbildning för barnen ingick inte i den lagändring som miljöpartiet och regeringen slöt förra mandatperioden. Men olika kommuner ger olika besked till tiggarna. I vissa kommuner får barnen gå i skola, i andra inte. I Göteborg går flera av barnen i skola, men i Uppsala gör man det inte, rapporterar Sveriges Radio.


    www.familjeliv.se/foralder/1.3519354

    Ska EU-migranternas barn få gå i svensk skola?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska EU-migranternas barn få gå i svensk skola?
  • kudden12

    Varför ska dom få det ?? Dom hör ju inte till Sverige, bara här för att tigga pengar!
    Våra barn behöver alla pengar dom kan få, till resurser mm. Så NEJ absolut inte!!!

  • forfucksake

    Jobbar man i ett annat EU-land måste man självklart ha rätt att sätta sina barn i skola där. Problemet är att tiggeri inte kan räknas som "jobb", och de har ju egentligen bara rätt att vistas här i tre månader eftersom de inte kan försörja sig. Skulle de få jobb är det en annan sak.

    Men ett klart nej, med tanke på hur situationen oftast ser ut för dem, olagliga bosättningar mm.

  • Anonym (mm)

    Tänk om det var jag som var tiggaren och hade barn, att jag inte kunde va kvar i mitt hemland pga olika omständigheter. Man måste tänka sig in i andras situationer, klart de ska få gå i skolan så att de kan få en ordentlig uppväxt & sedan arbeta eller liknande. Får de inte gå i skolan så kommer de ju aldrig kunna göra rätt för sig. 

    Tänk på hur mycket pengar alkoholkonsumtionen & dess följder i Sverige kostar, eller människor som röker super och äter på donken och blir sjuka för att de inte har vett att ta hand om sina kroppar... Tyst

  • forfucksake

    Å andra sidan får tiggarnas barn förmodligen bättre möjligheter i en svensk skola, än i en skola i Rumänien. Vilket skulle kunna bryta deras miserabla livssituation och ge dem bättre möjligheter i framtiden, vilket på sikt skulle minska tiggeriet och fattigdomen Europa.

    Frågan är bara vem som ska betala kalaset. Den svenska skolan har knappa resurser redan som det är. EU-migranter har bara rätt till andra länders socialförsäkringssystem om de arbetar och betalar skatt i det landet. Och så länge de inte gör det, har de givetvis inte heller rätt till skola här. Det Sverige kan ställa upp med är vissa akuta insatser och eventuellt en biljett hem. Vi kan inte försörja dessa människor.

  • forfucksake
    Anonym (mm) skrev 2014-10-21 14:51:20 följande:

    Tänk om det var jag som var tiggaren och hade barn, att jag inte kunde va kvar i mitt hemland pga olika omständigheter. Man måste tänka sig in i andras situationer, klart de ska få gå i skolan så att de kan få en ordentlig uppväxt & sedan arbeta eller liknande. Får de inte gå i skolan så kommer de ju aldrig kunna göra rätt för sig. 

    Tänk på hur mycket pengar alkoholkonsumtionen & dess följder i Sverige kostar, eller människor som röker super och äter på donken och blir sjuka för att de inte har vett att ta hand om sina kroppar... 


    Men vem ska betala deras skolgång här?

    Svenska medborgare har vi själva ansvar för. EU-samarbetet bygger på att varje EU-land har det yttersta ansvaret för sina egna medborgare. Annars skulle systemet snabbt haverera.

    Som sagt, man måste se helheten.
  • Anonym (xxx)

    Jag har inget emot att de går i skola här om hemländerna betalar. Men det lär aldrig hända.

  • Anonym (mm)
    forfucksake skrev 2014-10-21 14:56:09 följande:
    Men vem ska betala deras skolgång här?

    Svenska medborgare har vi själva ansvar för. EU-samarbetet bygger på att varje EU-land har det yttersta ansvaret för sina egna medborgare. Annars skulle systemet snabbt haverera.

    Som sagt, man måste se helheten.

    Det handlar om barn som behöver gå i skolan. Om jag ska betala för vapen, vägar jag inte åker på, soss pengar till knarkare och allt som våra skattepengar går till så betalar jag ju mer än gärna några kronor till så att barn ska kunna gå i skolan. Jag struntar i vems barn det är, alla människor borde ha samma rättigheter. Men nu är det inte så, då kan väl iallafall vi som är lite kloka visa hur man ska göra.

    Fick dessa barn gå i skolan så är nog risken större att vi ser dem inne på ica sen och inte på gatan. Kanske skulle man då kunna vända detta, ge en tiggare ett jobb istället för en tia. 

    Plus att de får en värdig uppväxt som alla barn borde få. 

  • forfucksake
    Anonym (mm) skrev 2014-10-21 15:10:23 följande:

    Det handlar om barn som behöver gå i skolan. Om jag ska betala för vapen, vägar jag inte åker på, soss pengar till knarkare och allt som våra skattepengar går till så betalar jag ju mer än gärna några kronor till så att barn ska kunna gå i skolan. Jag struntar i vems barn det är, alla människor borde ha samma rättigheter. Men nu är det inte så, då kan väl iallafall vi som är lite kloka visa hur man ska göra.

    Fick dessa barn gå i skolan så är nog risken större att vi ser dem inne på ica sen och inte på gatan. Kanske skulle man då kunna vända detta, ge en tiggare ett jobb istället för en tia. 

    Plus att de får en värdig uppväxt som alla barn borde få. 


    Andra grupper yttrar du dig nedlåtande om, men andra EU-länders barn ska prompt få gå i skolan just här, trots att deras föräldrar inte kan försörja sig här?

    Har du totalt missat att den svenska skolan redan går på knäna?

    EU-migranternas barn har rätt till skola i sina hemländer. Att det inte alltid fungerar där är jättetragiskt, men det är inget Sverige kan göra mycket åt, det måste lösas på EU-nivå.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (mm) skrev 2014-10-21 15:10:23 följande:

    Det handlar om barn som behöver gå i skolan. Om jag ska betala för vapen, vägar jag inte åker på, soss pengar till knarkare och allt som våra skattepengar går till så betalar jag ju mer än gärna några kronor till så att barn ska kunna gå i skolan. Jag struntar i vems barn det är, alla människor borde ha samma rättigheter. Men nu är det inte så, då kan väl iallafall vi som är lite kloka visa hur man ska göra.

    Fick dessa barn gå i skolan så är nog risken större att vi ser dem inne på ica sen och inte på gatan. Kanske skulle man då kunna vända detta, ge en tiggare ett jobb istället för en tia. 

    Plus att de får en värdig uppväxt som alla barn borde få. 


    Man väljer inte vad skattepengarna ska gå till, men man får vara realistisk. Det är du inte just nu.
  • Anonym (mm)
    forfucksake skrev 2014-10-21 15:17:02 följande:
    Andra grupper yttrar du dig nedlåtande om, men andra EU-länders barn ska prompt få gå i skolan just här, trots att deras föräldrar inte kan försörja sig här?

    Har du totalt missat att den svenska skolan redan går på knäna?

    EU-migranternas barn har rätt till skola i sina hemländer. Att det inte alltid fungerar där är jättetragiskt, men det är inget Sverige kan göra mycket åt, det måste lösas på EU-nivå.

    Att den svenska skolan går på knäna är ju inte barnens fel så de borde inte straffas för det. 


    Jag tycker alla barn ska få gå i skolan vart de än är. Samma sak om jag skulle vara i ett annat land så kan ju jag önska att det var så där med. I hela världen liksom. Alla har rätt till skola. Sedan är ju skolan idag helt störd, alla elever ska ha ipads och datorer osv, inte konstigt att de inte har pengar. 

    Sen är det alltid ett jäkla knussel om vem som ska betala, men jag vet ju måååånga jag känner som inte ens vill gå i skolan, som bara går ibland för att få studiebidrag eller liknande. Så kanske det finns barn därute som bara drömmer om att få gå i skolan.

    Jag säger ju bara vad jag tycker. & jag tycker att de ska få gå i skolan :) Om det skulle innebära att jag var tvungen att betala några kronor i månaden så hade jag gärna gjort det. 

    Barn är ju barn, de är ju inte deras fel att föräldrarna är tiggare eller likande. De borde få hjälp, alla borde få hjälp. 

    Vi i Sverige har det ju väääldigt bra, men vi är inte så bra på att uppskatta det. OM de nu inte har de bra i sina länder (jag vet inte hur de har det) så delar jag ju gärna med mig av det vi har :)

Svar på tråden Ska EU-migranternas barn få gå i svensk skola?