• Svar på tråden Folsyra..
  • Dr to be

    Folsyra ökar inte chans till graviditet. Punkt. Folsyra är viktigt för embryots utveckling - mer specifikt för att undvika ryggmärgsbråck.

  • De5pojkarna
    Dr to be skrev 2014-10-21 15:27:45 följande:

    Folsyra ökar inte chans till graviditet. Punkt. Folsyra är viktigt för embryots utveckling - mer specifikt för att undvika ryggmärgsbråck.


    Ok.. Jag läste att man hade större chans/risk att få tvillingar om man åt mycket folsyra och innan graviditeten.. 
  • Dr to be
    Liam05Milton08 skrev 2014-10-21 15:39:52 följande:

    Ok.. Jag läste att man hade större chans/risk att få tvillingar om man åt mycket folsyra och innan graviditeten.. 


    Okej. 5.5 år på läkarprogrammet utan att ha hört/läst det. Folsyra skadar iaf inte.

    Lycka till!
  • Jag är bara jag

    Påverkar inte fertiliteten ett enda dugg,men behövs som ovanstående sa för att minska risken för fosterskador. Alla som planerar barn bör äta det.

  • De5pojkarna
    Ta folsyra: Några studier har visat ett samband mellan intagande av folsyra och tvillingfödslar. En Australiensk studie visade att kvinnor som tog folsyra innan de blev gravida blev lättare gravida med tvillingar. Enligt den här studien har du 40% eller högre chans att bli gravid med tvillingar om du tar folsyra medans du försöker bli gravid.
  • Jag är bara jag
    Liam05Milton08 skrev 2014-10-21 16:31:02 följande:
    Ta folsyra: Några studier har visat ett samband mellan intagande av folsyra och tvillingfödslar. En Australiensk studie visade att kvinnor som tog folsyra innan de blev gravida blev lättare gravida med tvillingar. Enligt den här studien har du 40% eller högre chans att bli gravid med tvillingar om du tar folsyra medans du försöker bli gravid.

    Tror jag inte ett dugg på! Alla äter folsyra via maten dessutom och de allra flesta som planerar barn tar extra. Inte föds det fler tvillingar nu än förr för att kvinnor börjat äta extra heller. Tvillingar beror på 2 saker-antingen släpper två ägg samtidigt eller också delar sig ett ägg i 2.
Svar på tråden Folsyra..