• eb93

    Är dom här tabletterna okej?

    Hej! Jag är gravid och har tydligen D-vitaminbrist så var idag på Ica maxis apotek Cura och köpte D-vitamin av deras egna märke. Frågade i kassan så det var okej att ta dom när man var gravid men fick inget bra svar, köpte tabletterna ändå dock då jag tänkte att det inte spelade någon roll. Nu när jag har kommit hem blev jag osäker för jag vill ju verkligen inte ta något som kan vara skadligt så tänkte testa höra här. 

    Någon som vet om det är okej att ta dom här d-vitaminerna under graviditeten?

  • Svar på tråden Är dom här tabletterna okej?
  • Långbenopluto

    Vad fick du svar på apoteket?

    Läs på förpackningen, jag har svårt att tro att dom inte skulle vara okay.

    Bättre är det dock om du köper burken som det står på att det är för just gravida, för det finns en sån burk.

  • eb93

    Hon lät osäker och sa ungefär "jaa det är väl bra med vitaminer när man är gravid, så länge du inte överskrider rekommenderad dos". Tror hon tog det som att jag frågade om det var bra att äta d-vitamin när man var gravid istället för ifall just dom tabletterna var okej.

    Det står ingenting på förpackningen och inte heller har jag hittat något när jag googlat :/

  • LaLola

    Men om vården sett att du har D-vitaminbrist, fick du inget tips av de vad du ska köpa? Dåligt isf.

  • manfrsthlm

    vrf inte fråga läkare än att vända dig hit och få massa random svar från nötter som bara gissar


    KIK: KRILLESTHLM1
  • eb93
    LaLola skrev 2014-10-21 18:12:28 följande:

    Men om vården sett att du har D-vitaminbrist, fick du inget tips av de vad du ska köpa? Dåligt isf.


    Jo det fick jag, men eftersom jag bor i Norge nu för tiden så var det något norskt märke som jag fick rekommenderat. Dock åkte jag till Sverige innan jag hann ta mig till något apotek i Norge för att köpa just dom.

    Tänkte först att det är väl d-vitamin som d-vitamin, men efter att jag tänkte efter lite så kom jag fram till att jag inte vågar chansa hehe.
  • Grynet2010

    .Hej, jag tar D-vitaminer från hälsokosten som är fri från e-ämnen och annan skit som heter holistisk D-vitamin i olivolja och den är väldigt bra. Tar även järn och B12 från hälsokost. Dom som du har på bild innehåller enorm mycket med socker och e-ämnen vilket jag tycker är bara skit och som inte har i en kropp att göra och framförallt när det finns BRA vitaminer utan, Min barnmorska och läkare tycker också att det är bra att det finns människor som tänker på allt detta och framförallt under en graviditet som fostret får det bästa tänkbara. Är i v30 och tar 6 droppar av D-vitaminet :)

  • eb93
    Grynet2010 skrev 2014-10-30 11:29:15 följande:

    .Hej, jag tar D-vitaminer från hälsokosten som är fri från e-ämnen och annan skit som heter holistisk D-vitamin i olivolja och den är väldigt bra. Tar även järn och B12 från hälsokost. Dom som du har på bild innehåller enorm mycket med socker och e-ämnen vilket jag tycker är bara skit och som inte har i en kropp att göra och framförallt när det finns BRA vitaminer utan, Min barnmorska och läkare tycker också att det är bra att det finns människor som tänker på allt detta och framförallt under en graviditet som fostret får det bästa tänkbara. Är i v30 och tar 6 droppar av D-vitaminet :)


    Okej, tack så mycket för svar! Har i stort sett inte tagit en tablett i hela mitt liv innan jag blev gravid så jag har verkligen ingen koll på vad som är bra och inte bra. D-vitaminen lät ju bra så får kolla upp det sen :)
Svar på tråden Är dom här tabletterna okej?