• Anonym (Ebba)

    Hjälp mig att förstå vad som hände..

    Jag har en killkompis sen många år tillbaka. En ömsesidig vänskap där vi pratade med varandra på telefon varje dag, om inte han ringde, ringde jag, vi sms jämt, gick på bio, ut och åt, han bjöd hem mig på middag åtskilliga gånger och vi kunde verkligen prata om allt som hände i våra liv, i samhället etc. För ett par dagar sen "försvann" han bara helt oväntat. Han pratade tidigare om att hans mamma började bli dålig (hon är gammal) så jag blev orolig när han bara försvann bort och trodde det hade hänt hans mamma eller honom någonting, så jag ringde och sms flera gånger, vi skulle också ha träffats dagen efter men han ställde in genom att hålla sig borta. Jag får ett sms ett par dagar senare där han är tvärilsken och ber mig i princip fara åt skogen. Jag blir chockad och undrar vad som hänt men han vill inte prata med mig eller ha kontakt mer. Jag har ingen aning om varför eller vad som har hänt. Jag har förstått att han blev arg när jag försökte nå honom då jag blev orolig när han bara försvann men kan det verkligen vara skälet till att han plötsligt från en dag till en annan inte vill ha med mig att göra?! Han sa altid att jag var hans bästa vän.

    Kan någon klok människa förklara för mig vad som gick fel? Jag begriper verkligen ingenting av hans beteende.

  • Svar på tråden Hjälp mig att förstå vad som hände..
  • Man 1973

    Det är ju omöjligt att säga vad som har hänt utan mer information, och det verkar du ju inte själv heller ha, så mitt råd är att du frågar honom rakt ut, och förklarar att du inte förstår varför han blivit som han har.

    En annan möjlighet är att någon har sagt något om dig som har gjort honom arg. Det kanske är en lögn, eller något du inte vill att han ska veta. Det är bara han som kan säga vad det är.

  • Anonym (!)

    Försök stöta in i honom när han är ute eller där du vet du kan få tag i honom så kanske du kan få reda på vad problemet är.

  • Anonym (Ebba)

    Vi har inga gemensamma vänner.. så han kan inte ha hört ngt ofördelaktigt om mig.. Jag har ringt ett par ggr för att fråga honom rakt ut men han svarar inte.

  • Tihi

    Har han en tjej som är sotis och vill skrämma bort dig som kan ha skrivit på hans telefon?

  • Anonym (Ebba)
    Tihi skrev 2014-10-21 16:12:05 följande:

    Har han en tjej som är sotis och vill skrämma bort dig som kan ha skrivit på hans telefon?


    Tanken slog mig om han har träffat någon men han sa så sent som förra veckan att han var singel när vi pratade om relationer...men ifall han skulle ha träffat någon borde han ändå ha ringt.. eller?
  • Anonym (!)

    låter konstigt om han skulle be dig flyga o fara bara för han träffat nån. Är no bästa kompisar så är de ju något man delar med sig av.

    men som sagt, försök dyka in i han, eller bara gå hem till honom å fråga face2face. då brukar man inte kunna ljuga/undvika problemet.

  • Anonym (Ebba)
    silhuett skrev 2014-10-21 16:27:15 följande:

    Och du har inte träffat någon kille precis?


    Jag har pojkvän sen många år tillbaka så det är inget nytt.
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (!) skrev 2014-10-21 16:27:01 följande:

    låter konstigt om han skulle be dig flyga o fara bara för han träffat nån. Är no bästa kompisar så är de ju något man delar med sig av.

    men som sagt, försök dyka in i han, eller bara gå hem till honom å fråga face2face. då brukar man inte kunna ljuga/undvika problemet.


    Vet inte om jag vågar... risken finns också att han inte öppnar. Jag vill prata med honom men inte vara efterhängsen vilket han anklagade mig för igår när jag försökte få ur honom vad som var fel. Ska jag släppa detta helt och riskera att vår vänskap upphör helt eller ska jag kämpa för att få svar och försöka bevara vänskapen?
  • Anonym (!)

    Jag brukar resonera som så när det är mina bästa kompisar - att dom känner jag såpass bra så jag bara skulle kunna tvinga mig på dem om dom skulle börja bete sig konstigt. Kanske är det precis vad dem behöver - kanske får jag klarhet i vad problemet är.

    Iallafall. Lämnar du bara det här å inte gör någonting åt saken så kan jag garantera dig att du fortfarande kommer fundera på vad det var som hände, om två år.

  • Anonym (Ebba)
    Anonym (!) skrev 2014-10-21 16:43:14 följande:

    Jag brukar resonera som så när det är mina bästa kompisar - att dom känner jag såpass bra så jag bara skulle kunna tvinga mig på dem om dom skulle börja bete sig konstigt. Kanske är det precis vad dem behöver - kanske får jag klarhet i vad problemet är.

    Iallafall. Lämnar du bara det här å inte gör någonting åt saken så kan jag garantera dig att du fortfarande kommer fundera på vad det var som hände, om två år.


    Du har förmodligen rätt, jag kommer att gå och grubbla på det här ett tag iallafall. Försökte ringa nu men han svarar inte. Jag begriper verkligen inte vad som gick fel, är också rädd för att vår vänskap upphör om jag inte får tag på honom. F-n, han är arg på mig och jag får inte veta varför. Uppenbarligen uppskattar han mig inte iaf.
  • Anonym (Ebba)

    Han erkände för nån vecka sen att han hade inlett en seriös relation med en tjej och därför vill han inte ha kontakt mer. Nu vet jag iaf.

  • Anonym (jordgubbar)

    Märkligt beteende av honom att bli så otrevlig mot dig när han har träffat en tjej. Varför inte säga som det är direkt, eftersom ni var så bra vänner! Fy vilken taskig "vän"....

  • Anonym (Ebba)

    En liten uppdatering. Jag sms honom ifall vi kan träffas och prata ut. Då har vi inte haft kontakt på närmare 1 månad. Han kom undanflykter, jag blev tvärarg och tyckte han beteende är dålig stil. Vi börjar bråka på sms och jag talar om för honom att jag tycker han beter sig som en skitstövel, vi fortsätter bråka och det blir bara värre, han är elak- jag är elak och jag skriver att han kan dra och att jag ska blockera honom. Detta var i förgår. Nu känner jag mig tom och ledsen, vill inte skiljas på det här sätter vi var ju ändå bästa vänner, försökte nyss att ringa upp men han har blockerat mig nu istället.

    Ska jag bara släppa det och låta det vara eller försöka få tag på honom om ett tag och reda ut detta? Avskyr konflikter och jag bryr mig alldeles för mycket om honom för att skiljas som ovänner. Vad göra?

  • Anonym (Ebba)

    Korrigering: han bröt för snart 1 månad sen men vi hade lite kontakt för ett par veckor sen då han var avvisande.

  • neeext

    Fyfan vilken skum typ... Jag hade varit sjukt irriterad! Snacka om personlighetsförändring..

  • Anonym (Skribenten)

    Min känsla är att det är hans flickvän som sätter press på honom att exkludera eventuella rivaler ur sitt liv.

    Du kan inte göra så mycket nu. För att bli av med dina eventuella skuldkänslor över de hårda orden ni bröt med så kan du maila/skriva till honom (inte sms, ta dig tid att lägga ut texten). Be om ursäkt för elakheterna, förklara tomheten över en saknad vän, förklara att det är ok om han vill gå sin egen väg men att du fortfarande finns där om han vill prata/fika någon gång, (om du nu fortfarande vill).

    Det kan ge dig lite sinnesfrid genom att veta att du bett om ursäkt och lämnat dörren på vid gavel om han vill återknyta kontakten.

Svar på tråden Hjälp mig att förstå vad som hände..