• Anonym (Ghostwriter)

    Skriver du till döda?

    Hej. En liten personlig undran:

    När en vän till mig dog så kändes det naturligt att skicka ett avskedsmeddelande på facebook till honom, alltså efter att han dött. Det kändes ju lite knäppt men på något vis ändå rimligt. Sen dess har jag märkt att fler gör liknande saker. Skickar SMS eller mailar. Eller skriver brev till någon som dött.

    Jag tänkte utforska detta lite mer för jag tycker det är ett intressant område. Jag skulle därför jättegärna vilja veta om ni andra skriver eller pratar med någon död, (utan att förvänta er svar) och hur ni gör?

  • Svar på tråden Skriver du till döda?
  • Anonym (Ja)

    Jag smsar min döda mormor ibland. Skulle kunna skriva ett långt brev och lägga på graven. Är ett bra sätt att få ur sig sorg & saknad tycker jag...

  • Anonym (L)

    Jag har inte gjort något sånt men jag tror att det kan kännas skönt för en att få ut sina känslor. Att säga allt man inte kunnat/vågat säga innan, lättare att ta förväl då. Dock skulle jag inte ställa en massa frågor i brevet, känns liksom konstigt att skriva "tjena, läget?" till en död person. Skulle mer skrivit hur tomt det känns och saknaden..

  • Anonym (musslan)

    När min partner dog skrev jag ett brev till honom som följde med i kistan. När jag går och lägger mig berättar jag t ex något jag gjort under dagen, eller hur mycket jag saknar honom och så säger jag förstås "God natt..........".

    För mig känns det som en tröst och jag känner mig inte lika ensam.

  • Anonym (Ghostwriter)

    Tack för att ni berättar.

    Hur skulle det kännas tror ni att skriva ett brev till någon och bränna det, eller kasta i havet? Eller gräva ner vid graven? Jag funderar på vilka sätt som "känns" mest rimliga för att meddela sig.

  • Anonym (Ghostwriter)

    Tack för att ni berättar.

    Hur skulle det kännas tror ni att skriva ett brev till någon och bränna det, eller kasta i havet? Eller gräva ner vid graven? Jag funderar på vilka sätt som "känns" mest rimliga för att meddela sig.

  • Anonym (musslan)

    OM jag skrev ett brev idag så skulle det naturligaste för mig vara att bränna det, för min uppfattning är att OM hans ande finns, så finns den i luften jag andas.

  • vampyria2

    Jag pratar med min pappa ibland, oftast om det är nått som mina barn har gjort eller så efter som jag vet att han verkligen älskad sina barnbarn mest i hela världen och hade så gärna velat vara kvar här och få se dem växa upp.
    Jag gör det för att på nått sätt göra honom delaktig, även om jag förstår att det inte gör det på riktigt så känns det ändå skönt att ha fått skryta eller be honom om hjälp med dem....jag vet ju att jag hade fått höra en massa fina ord om mina ungar och om hur allt kommer att lösa sig så det känns på nått sätt som att han ändå är här då Hjärta

Svar på tråden Skriver du till döda?