• Äldre 21 Oct 21:24
    1288 visningar
    11 svar
    11
    1288

    Mitt misslyckade liv

    Hej jag är en vanlig kille på 19 år som bor i en små stad och känner mig allmänt utanför. jag är nästan som alla andra med en skillnad jag har svårt att ta kontakt med folk. i skolan är allt okej och jag umgås och är social med klass kompisar men efter det så gå jag hem till mig. jag kommer från en liten by några mil utanför civilisationen så alla mina kompisar har antigen flyttat långt bort eller så tycker jag typ att dom är helt ointressanta. det jobbiga är att alla nästan är med i ett kompis gäng och känt varandra väldigt länge så liksom väldigt svårt att komma in.

    : så min stora fråga är känner någon igen sig hur det är att leva i en små stad och känner sig utanför eller några sjysta tips :) 

  • Svar på tråden Mitt misslyckade liv
  • Äldre 21 Oct 21:27
    #1

    efter gymnasiet:  Lämna byn och börja plugga i Stockholm.

  • Äldre 21 Oct 21:34
    #2

    Har tänkt på det men är rädd att inte passa inte och typ försvinna i storstaden,
    men det är helt klart ett bra alternativ :)  

  • Äldre 21 Oct 21:40
    #3

    Mitt liv började vid 18 när jag flyttade och började plugga i Lund. Där fanns alla de intressanta personer som jag hade saknat under min barndom.

    Det tog mig ytterligare 18 år att få nog av den miljön men sen gick det bra att flytta till en mindre ort igen, och trivas.


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Äldre 21 Oct 21:42
    #4

    Tvärtom, till Stockholm flyttarmassa folk varje år för att plugga och de flesta
    lämnar sina gamla miljöer och vänner för några års studier.
    Man har behov av nya kompisar i samma situation för att hitta på saker för
    studentrummen är ju inte så kul,
    Jämför med tex Göteborg där de flesta som pluggar är från just Göteborg eller
    väskusten och pendlar till skolan. Dom bor ju kvar hemma och ha samma bekantskaper kvar.
    Jag pluggade i Stockholm med smålänningar, skåningar, värmlänningar,
    kineser och massan andra sköna människor.
    Uppsala är OK också.

  • Äldre 21 Oct 21:47
    #5

    Okej tack så jätte mycket dock så måste jag plugga upp betygen lite men det ska nog gå :) 

  • Äldre 21 Oct 23:06
    #6

    Hej,

    Jag tror nog att många känner igen sig i den ålder och äldre oavsett om man bor i liten stad eller större.

    Livet förändras ganska så drastiskt efter studenten, det skolsystem som vi har idag gör oss inte beredda på detta.

    Det handlar nog om att finns ro i dig själv eller ta dig ut till en större stad om du tror att det blir enklare för dig, av egen erfarenhet kan jag säga att, självklart kan det hjälpa och bo i en större stad då det finns fler folk och sannolikheten att man hittar likasinnade är större, men problemet försvinner inte.

    Jaq skulle nog vilja tipsa om att börja nätverka på internet, man kan skaffa sig riktigt bra med vänner på internet. Jag träffade min fru via facebook, genom gemensamma vänner och bara la till henne som vän och bara skrev till henne. Det är så mycket enklare över internet om man är lite blyg i verkligheten. Du får chansen till att lära känna via interneten och får någon slags trygghet i dig själv när ni väl ska träffas, samma gäller  vänner.

    Lycka till!
    M

  • Äldre 21 Oct 23:46
    #7

    Kul och höra om dina erfarenheter Manipura. jag ska ha det det i tanke när jag gör mitt val :)

  • Äldre 21 Oct 23:46
    #8

    Kul och höra om dina erfarenheter Manipura. jag ska ha det det i tanke när jag gör mitt val :)

  • Äldre 22 Oct 00:02
    #9

    Jag lämnade en håla för att flytta till Stockholm. Skulle säga vadå passa in? Här är folk allmänt konstiga så du måste vara riktigt knäpp för att inte hitta någonstans att passa in.

    Annars är London en bra stad att flytta till där är folk ännu knäppare och engelsmän har inte lika mycket fördomar som vi har i Sverige. Hade jag inte haft barn hade jag flyttat dit.

  • Äldre 22 Oct 00:26
    #10

    Tack för ditt råd. flytta utomlands har jag med tänkt på men min engelska är inte helt hundra men det lär man sig nog ganska fort skulle jag tro om man bor där :)

  • Äldre 23 Oct 23:37
    #11
    polle skrev 2014-10-22 00:26:27 följande:

    Tack för ditt råd. flytta utomlands har jag med tänkt på men min engelska är inte helt hundra men det lär man sig nog ganska fort skulle jag tro om man bor där :)


    Äsch språket är minsta problemet. Det lär man sig. Ibland behöver man en ny start i livet för att kunna fokusera på andra saker än de som man just nu fokuserar på.
Svar på tråden Mitt misslyckade liv