• Anonym (Förvi­rrad)
    Äldre 21 Oct 21:26
    664 visningar
    4 svar
    4
    664

    Skaffa barn med psykiskt sjuk person

    Första barnets födsel utlöste psykisk sjukdom hos hans pappa. Nu visar det sig att han troligen kommer att få en tung kronisk diagnos. Jag vill så gärna ha fler barn men samtidigt känns det oansvarigt att sätta fler barn till världen med denna underbara men psykiskt sjuka personen som pappa. Känns inte som att jag kan/vill lämna honom på grund av det men kommer nog aldrig bli helt nöjd/lycklig utan flera barn.


    Någon som varit/är i samma situation? Vill gärna dela erfarenheter och tankar.

  • Svar på tråden Skaffa barn med psykiskt sjuk person
  • Äldre 21 Oct 21:31
    #1

    Vilken psykisk sjukdom pratar vi om? Går det att medicinera? Är den ärftlig?

  • Äldre 21 Oct 21:32
    #2

    Det finns ju många grader av psykisk sjukdom.. Vad innebär det i praktiken för er? Hur påverkar sjukdomen ert nuvarande barn?

    Jag lider själv av psykisk sjukdom och känner att mina två barn och min sambos två barn (mina bonusar) är mer än nog. Ändå brinner ju den där längtan efter ett till, gemensamt, barn. Men jag avvaktar tills jag känner mig redo, tills jag känner att jag vet att jag kan klara av det.

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Äldre 21 Oct 21:39
    #3

    Troligen någon sorts schizofreni men utredningen är inte klar. Han är i upptrappningen av en ny medicin. Han är inte så dålig som många andra med den sortens diagnos (när han inte är psykotisk) och med rätt medicin kommer han troligen fungera som vem som helst nästan och slippa psykoserna. Tyvärr är det ju omöjligt att förutsäga exakt hur det kommer vara om några år. Har en förälder det är det ärftligt till 13%.

  • Äldre 21 Oct 21:45
    #4

    Det är ju jättesvårt att säga för någon annan hur ni ska göra. Men hade jag själv varit i den sitsen hade jag avvaktat några år för att se hur det fungerar med medicinerna, och hur vardagen fungerar när han har "landat" i sin sjukdom.

Svar på tråden Skaffa barn med psykiskt sjuk person