• julila92

    Facebook - nyfiken om någon vet svaret på det här!

    Jag har bara märkt att när man kollar på olika evenemang på Facebook så finns det ju oftast listor där man kan se personer som "kommer", "kanske kommer" "inbjudna" osv. Klickar man exempelvis på "kommer" så visar det ju först alla ens vänner som har klickat i att de ska komma, men sen ser man ju även alla andra som man inte känner. Något som jag märkt är att om jag exempelvis har gått in på någon persons profil (som jag inte är vän med på facebook) så kommer den personen oftast under alla mina vänner som har klickat i att de "kommer", alltså kommer den personen högt upp på listan. Sen har jag även personer som jag tagit bort som vänner som oxå dyker upp högt upp på de där listorna. Tänkte bara om något visste varför det kommer sig att det blir så? Kan personer som brukar klicka in på min profil även synas högre upp på den där listan för mig?

    Lite nyfiken bara! Skrattande{#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Facebook - nyfiken om någon vet svaret på det här!
  • masshysteri

    Yes. Facebooks främsta syfte är att kartlägga dig: 
    de vet vad du googlar, vilka hemsidor du oftast besöker, vad/vem du söker efter på facebook, vilka typer av saker du gillar/kommenterar osv osv osv. Allt för att kunna ge dig personligt anpassade annonser och en personlig användarupplevelse (exempelvis genom att bete sig såsom du beskriver). 

Svar på tråden Facebook - nyfiken om någon vet svaret på det här!