• Anonym (trött på detta!­!)
    Äldre 22 Oct 08:18
    435 visningar
    10 svar
    10
    435

    nån kunnig/erfaren som kan hjälpa mig?!

    Har i 4 dagar haft ont i magen.. mår illa direkt efter måltid. 
    och illamåendet sitter i hela kvällen.. dom tre första kvällarna har det gjort ont men igår va förjäkligt! 
    Smärtan sitter ovanför naveln och upp mot höger revben.. det gör även ont i sidan av ryggen vid höger revben och är öm över höger revben.. det gör ont när jag hostar. 
    igår höll smärtan i sig i 5-6 timmar och kommer i intervaller med högre smärta.. känns som att ha extrem träningsvärk,mensvärk, förvärkar på samma gång.. gör fruktansvärt ont! 
    är jätte öm om jag trycker runt naveln och min puls slår hårt i magen.. 
    vad kan detta vara? och finns det nått jag kan gör? 
    Hoppas på svar!! 

  • Svar på tråden nån kunnig/erfaren som kan hjälpa mig?!
  • Anonym (Allst­ar)
    Äldre 22 Oct 08:26
    #1

    Skulle det kunna vara gallan? Magkatarr?

  • Äldre 22 Oct 08:28
    #2

    skulle tippa på magkatarr, men som sagt, gallan kan också vara ett alternativ. gå till läkaren. skulle jag göra.

  • Anonym (trött på detta!­!) Trådstartaren
    Äldre 22 Oct 08:31
    #3

    magkatarr har jag haft och detta liknar inte alls sån smärt och sitter i så högt upp heller.. 
    jag funderar lite på njursten`? men varför kommer smärtan bara på kvällen? och nu idag har jag även lite ont på morgnen?! 
    Jag kommer söka läkare om det inte blir bra snart! 

  • Anonym (trött på detta!­!) Trådstartaren
    Äldre 22 Oct 08:31
    #4

    gallsten kanske det också kan vara.. 

  • Äldre 22 Oct 09:03
    #5

    jag tycker inte du ska vänta. ring och fixa en läkartid så får du bli undersökt. har du haft det i flera dagar nu utan att det går över ska det nog kollas upp..

  • Anonym (trött på detta!­!) Trådstartaren
    Äldre 22 Oct 09:17
    #6

    men gör man nått åt det? får man inte bara smärtlindring? 
    Just nu är det ju under kontroll.. men blir det samma ikväll som igår så klarar jag nog inte av avv vänta mer! då åker jag in! 
    (jag åker gärna inte in till sjukhus i första taget.kanske dum dristigtmen svensk sjukvård är katastrof)

  • Äldre 22 Oct 09:22
    #7

    framförallt kanske läkare kan ge dig rätt diagnos istället för att vi ska sitta här och gissa, eller hur? ;)

    nej, åk inte till sjukhuset. ring din vårdcentral i första hand. eller ring 1177 och prata med en sjuksköterska där som kanske kan ge dig en hint om vad det kan tänkas vara?

  • Anonym (trött på detta!­!) Trådstartaren
    Äldre 22 Oct 09:29
    #8

    absolut!sitter i kö till 1177 nu tack!

  • Äldre 22 Oct 09:31
    #9

    lycka till! ;)

  • Anonym (trött på detta!­!) Trådstartaren
    Äldre 22 Oct 09:48
    #10

    hon jag pratade med trodde först att det var nått med tarmarna.. sen när jag förklarade mer ingående och hur smärtan var och hur det har känts och hur det känns just nu så var hon nästan helt säker på att det är njurgrus/njursten
    kommer det tillbaka som igår kväll(har dock ont redan nu vilket jag inte haft dom andra dagarna på morgonen utan bara kvällstid) så ska jag söka läkare! 
    Det konstiga är att jag tycker inte att urinen är nån annan färg? 

Svar på tråden nån kunnig/erfaren som kan hjälpa mig?!