• Dgbg

    Äter mitt barn för mycket?

    Hej jag har försökt få grepp om hur mycket mat som är lagom för en niomånaders bebis. Förstår att det är olika för olika barn. Men jag är orolig att jag matar mitt barn för mycket. Tänkte spalta upp vad hon äter. Önskar inga pekpinnar och moralpredikningar - vill mitt barns bästa och jag tror att det är en jämn, lagom, varierad kost. Hur ser ett upplägg ut? Någon som tvingats begränsa bebisens intag då bebisen inte följer sin graf?

    Vårt upplägg:

    07:00 1/2 macka med leverpastej + 1 dl yoghurt med sylt

    09:30 200 ml välling

    10:30 1/4 banan

    11:30 1/2 burk barnmat, 2-3 majskokar, 1/2 påse med fruktpure

    14:00 1/2 macka med ost, eller pannkaka, 1/2 fruktpure

    16:00 1/2 burk mat, 1/4 macka, någon grönsak

    18:00 1 dl hemmagjord smoothie, 1/3 macka utan pålägg

    19:00 250 ml välling

    Ammar sedan 23, 2, 4, 6.

  • Svar på tråden Äter mitt barn för mycket?
  • Maddi

    Jag tycker inte att de är mycket för min spontana tanke är att han inte äter mycket vid varje mål, utan de är mer utspritt under dagen. 

    Min åt vid den åldern ca

    frukost 1 portion gröt och 1 macka
    lunch 1 burk mat eller ca 2 dl lagad mat
    mellanmål 1 fruktburk eller någon annan frukt
    middag samma som lunch
    kvällsfika liknande frukost

    Och ibland kan de ha blivit en macka eller så mellan frukost och lunch beroende på när han vaknade. 

  • Duckan

    Jag tycker nog att ditt barn äter för många gånger. Ge hellre mera mat vid lunch och middag än att fylla på med smörgås och smoothie hela tiden. Det blir som att hen småäter dagen lång.

  • Dr to be

    Håller med ovanstående om att barnet äter för ofta. Ge hellre en hel burk mat vid lunch och middag.

    Sen reagerar jag på att en niomånaders ammas 4 ggr mellan 23-06. En niomånaders behöver inte äta så ofta. Försök fasa ut åtminstone målen vid 02 och 04. Natt/sömn ska inte förknippas med mat vid den åldern.

  • Flickan och kråkan
    Dr to be skrev 2014-10-22 10:33:01 följande:

    Håller med ovanstående om att barnet äter för ofta. Ge hellre en hel burk mat vid lunch och middag.

    Sen reagerar jag på att en niomånaders ammas 4 ggr mellan 23-06. En niomånaders behöver inte äta så ofta. Försök fasa ut åtminstone målen vid 02 och 04. Natt/sömn ska inte förknippas med mat vid den åldern.


    Fast det är ju mitt i separationsfasen och troligtvis inte kopplat till näringsintag. Nattamningen alltså. Alla mina tre har nattammat bra mycket oftare och mer än så i den åldern på nätterna. Brukar inte vara särskilt svårt att fasa ut när de kommit ur separationsfasen. 
  • Dr to be
    Flickan och kråkan skrev 2014-10-22 10:36:11 följande:

    Fast det är ju mitt i separationsfasen och troligtvis inte kopplat till näringsintag. Nattamningen alltså. Alla mina tre har nattammat bra mycket oftare och mer än så i den åldern på nätterna. Brukar inte vara särskilt svårt att fasa ut när de kommit ur separationsfasen. 


    Okej. Ja ur näringssynpunkt behöver bebisar inte längre äta på natten runt 4-5 månader. Du skriver ju ingenting viktmässigt om dit barn med om det är lite tungt för åldern så kan det vara en idé att byta ut brösten mot en skvätt vatten i kopp eller flaska. Närhwt kan ni ju fortfarande ha utan amning.
  • Maddi
    Dr to be skrev 2014-10-22 10:33:01 följande:

    Håller med ovanstående om att barnet äter för ofta. Ge hellre en hel burk mat vid lunch och middag.

    Sen reagerar jag på att en niomånaders ammas 4 ggr mellan 23-06. En niomånaders behöver inte äta så ofta. Försök fasa ut åtminstone målen vid 02 och 04. Natt/sömn ska inte förknippas med mat vid den åldern.


    Alla gör olika, de är väl ändå upp till var och en. Mitt barn slutade självmant på natten utan att behöva fasa ut de. Han bestämde själv och de kanske TS också väntar på?
  • Natulcien

    Jag tänker spontant att hon får väldigt mycket spannmålsbaserad mat, d.v.s. mackor, välling, pannkaka. Det är nog klokt att minska ner på detta och istället ge mer riktig mat, samt mer frukt och grönsaker.
    Sen äter hon ju inga mängder per mål, men väldigt många mål. När hon börjar få tänder är det ju vettigt att minska ner på småätandet och satsa på frukost, lunch, middag och två mellanmål däremellan, d.v.s. fem mål istället för åtta.
    Så det är mina tips: färre mål och mindre spannmål. Glad

  • Dgbg

    Tack för alla svar! Jag tycker också att hon äter ofta. Hon äter ungefär som när hon ammade var eller varann timme. Hon signalerar att det är dags för mat så ofta. Får bara i henne 1/2 burk mat vid lunch/middag. Borde jag lägga in lite burkmat som mellis kanske? Tips på mellis som inte är spannmål? (Frukt på påse blir svårt att ha råd med i längden) har försökt minska ner något mål genom att ge henne ljummet vatten i flaska vilket fungerat ibland. Tror som ovanstående att nattamningen bara är ett närhetssökande (vi samsover). Tips på hur man kan dryga ut tiden mellan målen?

Svar på tråden Äter mitt barn för mycket?