• Fruyoga14

    Lchf- vad får man EJ äta?!

    Fick nys om att LCHF-kost kan minska acne eller även göra så de försvinner helt. Jag är ej behov av att gå ner utan väger normalt. Blev otroligt intresserad av denna kost då jag har acne i ansikte, rygg och bröst. Lagt ner tusentals kronor på behandlingar med mera. Men om lchf kan bota så kör jag på.

    Nu till min fråga. Vad får man ej äta? Har förstått att pasta, bröd, sötsaker, bulgur, gröt ris är förbjudet. Men sen har jag hört att frukt och vissa grönsaker ej kan ätas? Varför och kan de påverka hyn med, eller räcker de kanske med att sluta med pasta, bröd sötsaker och snacks!?

    Hoppas någon lchfare kan ge vettigt svar :)

    Tips på frukost vid lchf!? Äter gröt till frukost eller smoothie men får helt enkelt byta ut de till något annat om man ej kan äta frukt!

  • Svar på tråden Lchf- vad får man EJ äta?!
  • Alexandre Nayle

    Socker. Du får äta allt som inte innehåller socker.

  • Alexandre Nayle

    Till frukost kan du äta stekt ägg med bacon och ost, och dränka det i fett när du steker. Så får du en sann LCHF frukost

  • Isbit
    Alexandre Nayle skrev 2014-10-22 12:47:15 följande:

    Socker. Du får äta allt som inte innehåller socker.


    näe så enkelt är det inte.

    Ät INTE:
    Bröd och kex
    Pasta
    Couscous, bulgur och liknande
    Havregryn
    Flingor och gryn
    Gröt och välling
    Majs och majsprodukter (t.ex popcorn, cornflakes)
    Potatis och potatisprodukter som t.ex. chips
    Ärtväxter (ärtor, kikärter, jordnötter)
    Ris
    Allt som är sötat med socker av olika slag
    Alla margarinprodukter
    Alla lightprodukter
    Allt som är sötat med sötningsmedel
    Matoljor med mycket omega6 som t.ex. majsolja och solrosolja
  • Zadre
    Alexandre Nayle skrev 2014-10-22 12:48:46 följande:

    Till frukost kan du äta stekt ägg med bacon och ost, och dränka det i fett när du steker. Så får du en sann LCHF frukost


    Nästan rätt. Finns ingen anledning att dränka det i fett då fettet från baconet räcker gott och väl.

    TS: Eftersom du inte ska äta det för viktnedgång så kan du kosta på dej att vara liberal. Hur liberal beror helt på.
    Varför man säger att man inte ska äta frukt beror på att det är fruktsocker i den och din kropp påverkas av det på samma sätt som den påverkas av vanligt socker. Köper du färska apelsiner och pressar dom tills du får ett glas apelsinjos så är det i princip lika många sockerbitar i det som det är i ett lika stort glas cola. Det enda som gör apelcinjosen nyttigare är vitaminerna som kommer med det och de vitaminerna kan du likaväl få från grönsaker. Och ägg innehåller precis allt du behöver utom C-vitaminer. Därför äter strikta LCHFare inte frukt. Är du däremot liberal så kan du ta nån frukt ibland.
    För mycket kolhydrater skapar obalans bland hormonerna i din kropp och det är pga hormoner som du får acne. Därför kan LCHF hjälpa mot det.
    När man pratar om att man inte får äta vissa grönsaker så är en enkel tumregel att allt som växer ovan jord är okej, medans det som växer under jord inte är det (igen, beroende på hur liberal du är så kan du ha en morot i grytan om du vill). Vill man däremot vara striktare så undviker man även en del ovanjord grönsaker.

    Men nu glider vi in på överkursen. Som nybörjare så tänker du enklast: Bort med pasta, ris (och motsvarande som bulsgur osv), potatis, bröd, frukt och grönsaker som växer under jord. Använd alltid fullfeta produkter. Kolla innehållsförteckningarna. max 5 gram kolhydrater per 100 gram. Fast där kan man även tänka på hur mycket man faktiskt äter av det. 100 gram vitlök innehåller t.ex. 31 gram kh per 100 gram vilket egentligen inte är LCHF-godkänt men hur ofta använder man mer än ett par klyftor i en gryta för 4 pers? Helt okej att använda med andra ord (eller som vår guru Sten Sture Skaldeman säger: Lök är hälsosamt).

    Mitt tips är att du testar att ta bort det jag räknat upp där (inklusive frukt) i några veckor och ser vad som händer med din acne. Förhoppningsvis försvinner det ju. :) Sen kan du testa och äta nån frukt ibland om du vill ha och ser vad som händer. Om din acne fortfarande håller sej borta så går det ju bra för dej att äta lite frukt ibland så kör på. :)

    www.lifezone.se/category/recept/frukost/
    Där har du lite tips på frukostar. Jag rekommenderar ostplättarna. Underbart goda och mättande!

    www.kostdoktorn.se/lchf
    Där kan du även läsa lite nybörjartips om LCHF.
  • Fruyoga14

    Vilka snabba, härliga och lättöverskådliga tips och riktlinjer jag får!

    Läste att bär som hallon och blåbär är okej. Eller äter en strikt lchfare inte ens de?

    Äter redan ren mat, mer ekologiskt och undviker så gott de går alla konstiga tillsatta ämnen i livsmedel som säljs i affären. Men ska absolut prova lchf en längre tid för att se om hyn kan få sig en uppfräschning!

    Som jag redan väger normalt 55 kg till mina 165 cm så kan jag gå upp i vikt av lchf med all fett kanske? Eller jämnar de ut sig som man ej äter pasta,bröd,ris,,potatis och sött?!

  • Zadre
    Fruyoga14 skrev 2014-10-22 18:46:40 följande:

    Vilka snabba, härliga och lättöverskådliga tips och riktlinjer jag får!

    Läste att bär som hallon och blåbär är okej. Eller äter en strikt lchfare inte ens de?

    Äter redan ren mat, mer ekologiskt och undviker så gott de går alla konstiga tillsatta ämnen i livsmedel som säljs i affären. Men ska absolut prova lchf en längre tid för att se om hyn kan få sig en uppfräschning!

    Som jag redan väger normalt 55 kg till mina 165 cm så kan jag gå upp i vikt av lchf med all fett kanske? Eller jämnar de ut sig som man ej äter pasta,bröd,ris,,potatis och sött?!


    Gå upp i vikt av allt fett kommer du inte göra. Det är inte fettet i sej som orsakar viktuppgång utan det är i kombination med mycket kolhydrater. Det för att kolhydrater skickar upp dina blodsockernivåer som i sin tur skickar upp dina insulinnivåer och insulin är ett tillväxthormon som även är fettlagrande = al extra energi stängs in i dina celler. Plus att när din kropp har massa glukos att bränna för energi så stänger kroppen av fettförbränningen för att bli av med glukosen. Drar du ner på kh så glukoslagret inte fylls på så mycket så bränner din kropp istället fett för att få energi. Detta tillstånd kallas ketos och många upplever att det är mycket piggare på ketos än när de var sockerdrivna.
    Sen så kan det hända att du går upp några kilo i vikt men det är för att din kropp stabiliserar sej, både med hormoner och vikt. Din vikt kommer isåfall hamna på den nivå som är normal för just din kropp.

    Vad gäller bär så beror det igen på hur strikt du är. Och som sagt så gäller det även mängden. Äter du flera dl bär om dagen så kan du komma upp i sådana mängder kh att det ändå blir för mycket. Men att ha en sked blåbär i din morgon"gröt" (finns s.k. falsk mannagrynsgröt som är rätt god) skulle jag iallafall se som godkänt och det vet jag att många LCHFare gör.
    Men som sagt, man kan behöva hålla lite koll på mängden ibland. Jag har t.ex. problem med mjölk. Jag älskar mjölk och kan lätt dricka flera glas om dagen. Men om jag vill hålla mej på 20 gr kh om dagen så räcker det med ett normaltstort glas mjölk så är jag redan uppe i halva dagsransonen. Som visserligen kan funka om jag äter strikt resten av dagen.
Svar på tråden Lchf- vad får man EJ äta?!