• Emerald88

    Vill skaffa hund - hur lösa det praktiska?

    Jag och min man har funderat på att skaffa en hund. Antingen en Jack russel terrier eller en dvärg pincher, men nu är det så att jag har ett heltidsarbete på cirka 8 timmar måndag-fredag och min man studerar heltid, och jag känner att lämna hunden ensam så länge känns inte värt det.

    Ni hundägare, hur löser ni problemet? Fungerar hunddagis bra eller kanske något annat alternativ? 

  • Svar på tråden Vill skaffa hund - hur lösa det praktiska?
  • bb2014

    Man får inte, enligt lag, inte lämna hunden ensam mer än 6 timmar per dag.

    Vi har hund. Min sambo jobbar natt och jag jobbar oregelbundna tider. Vår hund är ensam max 2 timmar på en dag pga jobb.

    Kan man inte vara hemma med hunden kan man ju antingen ha den på hunddagis eller hos dagmatte/husse. Då får man räkna med 2000-3000kr extra i månaden.

    Alternativt ta med den på jobbet.

    Personligen tycker jag inte man ska ha hund om den är ensam över 4 timmar/dag. Då tänker man själviskt och inte på hunden.

    Dessutom måste man ju avsätta tid att vara hemma heltid när man köper hunden. Och de flesta hunddagis tar inte emot en hund under 6 månader.

  • bb2014

    Dessutom är både jack Russel och pinscher raser som behöver en hel del aktivering. fundera vad ni vill ha hunden till, istället för vilken ras ni vill ha.

  • Gizmo

    Annonsera efter en dagmatte/husse! De flesta tar ca 100:-/dag, men de finns de som tar upp till 300:-/dag. 

  • Emerald88

    Tack för tipsen!


    bb2014: Vet du någon hund som inte behöver så mycket motion, alltså att man tar dom dagliga promenaderna, men som samtidigt är liten?

  • lisenlisen

    Vi har en hundvakt som gillar att gå - så han går med dem cirka 2-3 timmar om dagen. Vi har två hundar och vi går med dem mellan 06.00 och 06.30. Sedan går vi hemifrån runt 06.30, hundvakten kommer runt 11.30, går med dem till ca 13.30. Vi kommer hem mellan 17.00 och 17.30.

    Du får lämna hunden 5-6 timmar och sedan behöver den mänskligt sällskap, sedan kan du lämna den ett par timmar igen. 

    Annars kan ni ju ha den på dagis - inte så kostsamt med en hund - två är typ 5.000 i månaden men en brukar ligga runt 2.000-2.500. 

  • Dexter dot com

    Jag jobbar natt sen 20 år tillbaka just för att kunna ha hund, antingen är hon med på jobbet eller hos hundvakten.
    Man bör vara hemma några månader med valpen så den först hinner boa in sig med er och i det nya hemmet innan den skolas in hos dagmatte/dagis. Många dagis tar inte emot valpar under 6 månader. Att hitta en pålitlig dagmatte är inte det lättaste och helst bör du ha 2 om den ena senare inte kan så ni inte står utan passning. Se till att ha dagmatte/dagisplats klart INNAN ni bokar valp!

    Om ni inte är hundvana och väldigt intresserade av att jobba med er hund tycker jag inte ni ska köpa Pincher eller Jrt som oftast är tuffa hundar som kräver mycket aktivering för att vara trevliga. Alla hundar behöver rejäla promenader varje dag men titta på rasgrupp 9. Jag har en sällskapsras och vi promenerar ca 3-4 timmar/dag.
    Bichonraserna, maltesern, griffon bruxellois tycker jag är trevliga okomplicerade raser.

  • bb2014
    Emerald88 skrev 2014-10-22 11:31:04 följande:

    Tack för tipsen!

    bb2014: Vet du någon hund som inte behöver så mycket motion, alltså att man tar dom dagliga promenaderna, men som samtidigt är liten?


    Kolla på SKK och titta under sällskapshundar Där finns en hel del. Du kan också göra tester på nätet där ni kan fylla i med pälsvård, hur mycket ni vill aktivera osv. Och få fram aktuella raser.

    Jag tycker dagmatte/husse är att föredra eftersom hunden får mer kontakt och uppmärksamhet än på ett dagis. Hunddagis kan också vara stressande för vissa hundar eftersom det är mycket liv och rörelse hela tiden.
  • bb2014

    Hundvakt som lisenlisen skriver om är ju bra för hundar som kanske trivs bäst i hemmet.

  • lisenlisen
    bb2014 skrev 2014-10-22 13:13:05 följande:

    Hundvakt som lisenlisen skriver om är ju bra för hundar som kanske trivs bäst i hemmet.


    Ja precis! Det är därför vi har det :D Har inte haft några problem med mina hundvakter - kolla referenser bara. Vår back-up är mina och min mans föräldrar som bor på samma ort. Men det är sällan vi behövt be dem. 
  • hundhår

    Glöm inte bort att oavsett ras och hur liten hund ni köper behöver alla hundar mental stimulans och orkar ni inte efter jobbet måste ni se till att den som passar hunden har gett den det varje dag hela hundens liv,  servera inte maten bara i skål utan låt hunden tänka genom aktiveringsleksaker som finns både för färskfoder och torrfoder. Eller lägg torrfodret i en handduk och knyt hårt. Ute låt hunden balansera på stenar och stockar, låt den söka godis i trädstammar och i högt gräs. Hitta på nya saker hela hundens liv och inte för mycket stressiga lekar som kasta boll och pinnar det ska hållas till ett minimum, göm bollen och låt hunden söka istället eller släng bollen över ett staket så hunden får klura ut hur den ska nå bollen genom att springa bort till öppningen. Börja lätt och försvåra så att hunden inte blir uttråkad. Lycka till!

Svar på tråden Vill skaffa hund - hur lösa det praktiska?