• BigMami

    Halloween- ögongodis! Hjälp!

    Behöver akut hjälp med mina Halloween ögongodisar innan jag får ett bryt!

    Jag har gjort vanliga chokladbollar som jag tänkt göra ögon av. Chokladbollarna gick bra att göra men nu då!? Har provat att doppa dem i smält vit choklad och rulla in dem i vit marsipan, men det blir katastrof!!! De går sönder när jag tar upp dem ur chokladen & blir mosiga i marsipanen...

    Måste ha dessa klara till fredag då de ska vara till barnens skoldisco och jag har nu smått panik!

    Hur gör jag för att få dem sådär snyggt runda & vita? Tänkte sedan dekorera med färgad marsipan som iris, mörk chokladknapp som pupill och röda blodådror. .. men just nu verkar detta omöjligt.

    HJÄLP!

  • Svar på tråden Halloween- ögongodis! Hjälp!
  • BigMami

    Tack för din hjälp

    Har också googlat som en galning men hittar inte heller hur folk gör! Å jag är absolut ingen bagare.. Tyckte inte att det verkade så svårt när jag såg dem..

    Ja i nödfall så får det bli spöken, men jag hatar att ge upp!

    Läste länken "bara att slå av den överflödìga chokladen".. Jo tjena..

  • Duckan

    Antar att det är en "kvick hand" som behövs, men jag är fasen ingen bagare jag heller så jag skulle inte kunna fixa det.

  • BigMami

    Jag tänkte frysa in bollarna under natten så de är rejält kalla sedan gör jag ett nytt tappert försök i morgon. Insåg också att det går åt bra många fler vit chokladkakor än jag hade köpt...

    Funkar inte det så kanske spöken blir nödlösningen, alternativt sophinken och lidl

  • Cherry on top

    www.sheknows.com/food-and-recipes/articles/844819/easy-no-bake-homemade-halloween-candy

    Kunde tyvärr inte klistra in fler länkar för jag har problem med mobilen.

    Jag googlade på cake pop eyeballs och fick upp massor med recept och till och med videos på Youtube.

    De flesta gör nog olika innehåll i bollarna, men de verkar använda samma metod som du tänkt dig.

    Det jag läste var att de fryser bollarna och sen smälter chokladen och har i lite olja så det blir smidigare.

    Sen fryser de bollarna igen så chokladen stelnar och sen dekorerar de färdigt.

    Skulle nog satt bollarna på pinnar innan de ska frysas, så de inte får konstig form.

  • nozpa

    Brukar göra cake pops. Borde ju funka med chokladboll också. Lägg dom i frysen 1-2 timmar innan. Sedan ner i den vita chokladen, dra upp med en gaffel så blir dom runda, annars får dom lätt en platt sida. Man kan ju ha pinnar i dom också och rulla i chokladen och ställa i en glasburk eller frigolit. Alltså smält vit bakchoklad nu då.
    Sedan så dekorerar du dom när dom stelnat. Du kan ha dom i kylen några timmar istället för frysen om du hellre vill det, blir nästan bäst tycker jag. Men beror ju på hur mycket tid du har. Gör du dom idag så kan dom stå i kylen tills imorgon och så doppar du i choklad imorgon.

  • nozpa
    Cherry on top skrev 2014-10-22 13:37:34 följande:

    www.sheknows.com/food-and-recipes/articles/844819/easy-no-bake-homemade-halloween-candy

    Kunde tyvärr inte klistra in fler länkar för jag har problem med mobilen.

    Jag googlade på cake pop eyeballs och fick upp massor med recept och till och med videos på Youtube.

    De flesta gör nog olika innehåll i bollarna, men de verkar använda samma metod som du tänkt dig.

    Det jag läste var att de fryser bollarna och sen smälter chokladen och har i lite olja så det blir smidigare.

    Sen fryser de bollarna igen så chokladen stelnar och sen dekorerar de färdigt.

    Skulle nog satt bollarna på pinnar innan de ska frysas, så de inte får konstig form.


    Koksfett är bättre än olja, och ja det är ett bra tips med just vit choklad.

    Pinnarna ska doppar i chokladen så dom fäster i bollen innan. Annars kommer dom bara halka av när man doppar dom.
  • BigMami

    Åh tack för era tips Har slängt in bollarna i frysen nu under natten men stoppade så klart inte i några pinnar! Olja hade jag inte i den smälta chokladen.. Hur mycket ska man ta på ca en stor kaka? Eller kokosfett? Vad har jag gett mej in på

    Haha! Tror inte att de kommer bli så vackra så vi får se om det blir någon bild :-P

  • BigMami

    Jag har inte googlat på engelska då jag är så dålig på att översätta recept. Då kan chokladbollarna bli som en leverpastej eller nåt

  • nozpa
    BigMami skrev 2014-10-22 17:54:36 följande:

    Åh tack för era tips Har slängt in bollarna i frysen nu under natten men stoppade så klart inte i några pinnar! Olja hade jag inte i den smälta chokladen.. Hur mycket ska man ta på ca en stor kaka? Eller kokosfett? Vad har jag gett mej in på

    Haha! Tror inte att de kommer bli så vackra så vi får se om det blir någon bild :-P


    Ta inte för mycket, ta ett par matskedar kokosfett, du ser på chokladen att den ser lenare ut.
    Doppa sedan pinnarna i chokladen och ner i bollen. Det stelnar på 10 sek, men du kan ju stoppa ner alla pinnar och sedan börja rulla den du stoppade ner en pinne i först.

    Lycka till! Dom ska ju se lite läbbiga ut så gör kanske inget om dom inte blir dom vackraste.
  • BigMami
    nozpa skrev 2014-10-22 22:03:25 följande:

    Ta inte för mycket, ta ett par matskedar kokosfett, du ser på chokladen att den ser lenare ut.

    Doppa sedan pinnarna i chokladen och ner i bollen. Det stelnar på 10 sek, men du kan ju stoppa ner alla pinnar och sedan börja rulla den du stoppade ner en pinne i först.

    Lycka till! Dom ska ju se lite läbbiga ut så gör kanske inget om dom inte blir dom vackraste.


    Tack!

    Ja idag gäller det... Det är sant att de ska vara läbbiga och de jag gjorde igår (4!!! Haha, såg ut som...hjärnor?) så de blev läbbigt

    Snart ska jag iväg och handla kokosfett och vit choklad (lyckades mikra första chokladen helt..hrm...svart )! Huwa... huwa...
  • BigMami

    Måste säga att det gick mycket bättre att doppa bollarna genomfrusna. Jag smälte chokladen med kokosfett över vattenbad istället för mikron & det gick betydligt bättre

    Nu har de legat i frysen under natten, så idag är det final touch som gäller, med iris, pupill och blodådror

    Den stora utmaningen är att 2 åringen är hemma och hon ääälakar att vara med och riva & smaka på ALLT! Få se om jag hinner med det mesta under tuppluren men är osäker...

    Tack för era tips, utan dem hade det inte gått

  • BigMami

    Yeeey Inte de allra vackraste, men de ska ju vara läskiga

    Gjorde dessa och en plåt till. Tror egentligen inte att de räcker men nu är det som det är.

    Tack igen för tipsen!

  • BigMami
    nozpa skrev 2014-10-25 00:08:06 följande:

    Ser jättefina ut! :) Bra jobbat.


    Tack!

    De hade gått åt som smör och sålt slut på en gå gång!
Svar på tråden Halloween- ögongodis! Hjälp!