• Anonym (Mamma)

    Den ena vill flytta men inte den andra

    Hur löser man det?
    Vi har två barn, äldsta börjar skolan nästa höst.
    Vi har läääänge pratat om att flytta utomlands och nu har jag blivit erbjuden ett riktigt drömjobb! "Problemet" är att detta finns i Australien.
    Maken säger nu att han inte vill flytta, fast han för bara några dagar sen pratade om hur less han är på Sverige och vill flytta. Han kollar efter jobb i USA, dit är dock inte jag så sugen på att flytta, men får han jobb så givetvis skulle jag överväga det och åtminstone ge det en chans.
    Hans anledning är att Australien är "för långt bort och man kan inte bara ta ett flyg hem när man vill". Hur hade han tänkt sig att vi skulle åka dit? Simma?
    När jag påpekade att det inte är en dröm att flyga till USA heller så sa han att det är en annan sak, vad skillnaden är fick jag inget svar på.
    Nu står vi och trampar och vet inte hur vi ska lösa det här, jag tycker det känns orättvist att han vägrar på ren princip, bara för att han är så fixerad vid USA och jag hade följt med honom om det var han som fått jobb, men tydligen är det inte ömsesidigt.

    Hur gör man? Det här jobbet är en dröm och landet i sig känns också som det skulle passa oss. Visst är det lite trist att det är så långt ifrån släkten, men det är ju samma sak för mig, det är inte bara han som "lämnar sin" som han får det att låta.

  • Svar på tråden Den ena vill flytta men inte den andra
  • Anonym (Gunde)

    Finns nog ingen annan lösning än att det blir som han vill. Hur ställer du dig till det?

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Gunde) skrev 2014-10-22 17:53:29 följande:

    Finns nog ingen annan lösning än att det blir som han vill. Hur ställer du dig till det?


    Det ser inte jag direkt som en lösning.. 
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-10-23 17:50:46 följande:
    Det ser inte jag direkt som en lösning.. 
    Näe, det är väl inte riktigt en lösning men om han vägrar kan du ju inte bara ta barnen och åka. Svår situation.. Hur länge tänkte du att ni skulle bo där? Hur lösa det med skola för barnen? Vad skulle mannen göra där? Kanske du måste lägga upp ett helt liv och visa att det kanske blir hur bra som helst. Hem kan man alltid flytta..
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Svårt) skrev 2014-10-23 17:54:35 följande:
    Näe, det är väl inte riktigt en lösning men om han vägrar kan du ju inte bara ta barnen och åka. Svår situation.. Hur länge tänkte du att ni skulle bo där? Hur lösa det med skola för barnen? Vad skulle mannen göra där? Kanske du måste lägga upp ett helt liv och visa att det kanske blir hur bra som helst. Hem kan man alltid flytta..
    Han förväntar sig ju att jag ska haka på om han får jobb Obestämd
    Flyttar vi så är det ju för att stanna, förutsatt att vi trivs. Barnen skulle gå i skola där, precis som de skulle ha gjort i USA eller här.
    Han skulle söka jobb, precis som jag skulle få göra i USA.
  • Chianti
    Anonym (Mamma) skrev 2014-10-23 18:03:16 följande:
    Han förväntar sig ju att jag ska haka på om han får jobb Obestämd
    Flyttar vi så är det ju för att stanna, förutsatt att vi trivs. Barnen skulle gå i skola där, precis som de skulle ha gjort i USA eller här.
    Han skulle söka jobb, precis som jag skulle få göra i USA.
    Du har ju rätt att vägra USA precis som han har rätt att vägra Australien. Ingen tröst men så är det. Vill en inte så blir det inte av,.
  • jenny99

    Varför flyttar inte du?Möjligheten finns att han saknar tvåsamheten och börjar överväga att flytta efter.Det kanske bara är rädsla som stoppar han.Om du flyttar först kanske familjen hälsar på snart,eller flyttar med.Jag hade gett det ett försök.Ångra dig kan du alltid göra om du flyttar,men det blir lite svårare att få ångra sig utan att ha provat.

  • Anonym (Tufft)
    jenny99 skrev 2014-10-23 20:47:37 följande:

    Varför flyttar inte du?Möjligheten finns att han saknar tvåsamheten och börjar överväga att flytta efter.Det kanske bara är rädsla som stoppar han.Om du flyttar först kanske familjen hälsar på snart,eller flyttar med.Jag hade gett det ett försök.Ångra dig kan du alltid göra om du flyttar,men det blir lite svårare att få ångra sig utan att ha provat.


    Nu är jag ju inte TS, men personligen hade jag aldrig kunnat flytta ifrån mina barn hur gärna jag än hade velat uppfylla andra drömmar.
  • beccagranen

    Har ni tid och möjlighet att resa till australien? Kanske kan din man ändra uppfattning då, eller kanske t.om så att ni båda känner ett stort nej för det sedan. Ni måste kunna kopromissa, var finns det bäst möjligheter för er och för barnen, vilken miljö lockar er, möjligheter för den andra att finna jobb, boende situationen etc.ngör lister och jämför, eller möts på mitten.

  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-10-23 17:50:46 följande:
    Det ser inte jag direkt som en lösning.. 
    Finns det någon lösning menar du? Hur ska ni kunna kompromissa om det här? Bo mitt emellan, typ i Pakistan?

    Vill han inte så vill han inte. Du kan inte tvinga honom att flytta till andra sidan jorden lika lite som han kan tvinga dig. Kan han tvinga dig att tacka nej till jobbet och bo kvar? Ja, jag tycker nog det, eftersom ni har gemensamma barn. Eller så får du åka utan familjen helt enkelt.
  • Anonym (b)

    Om inte han ställer upp på dina drömmar tycker jag inte du ska ställa upp på hans heller.
    nån rättvisa får det ändå lov att vara. 
    Gör inte om mitt misstag, jag följde med min dåvarande man när han fick sitt drömjobb, när jag fick mitt som innebar veckopendling en period alternativt flytt.
    Då hade han tusen och åter tusen argument för varför det inte gick.
    i själva verket ville han helt enkelt ha mig hemmavid för att ta hand om hans markservice.
    idag med större erfarenhet hade jag tagit barnen och flyttat då. 

  • Anonym (*)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-10-24 09:12:30 följande:
    Finns det någon lösning menar du? Hur ska ni kunna kompromissa om det här? Bo mitt emellan, typ i Pakistan?

    Vill han inte så vill han inte. Du kan inte tvinga honom att flytta till andra sidan jorden lika lite som han kan tvinga dig. Kan han tvinga dig att tacka nej till jobbet och bo kvar? Ja, jag tycker nog det, eftersom ni har gemensamma barn. Eller så får du åka utan familjen helt enkelt.
    Varför skulle lösningen automatiskt bli som han vill? Hon måste ju inte åka till usa bara för att han vägrar australien. Lösningen borde ju snarare bli att ingen får som dom vill, att dom stannar i sverige.

    Jag tror, som någon nämnde, att det kan vara en bra idé att resa en sväng till Australien för att känna in omgivningen lite. Antagligen så är det bara en fix idé från honom och när han väl är där så kommer han nog tycka att det är trevligare än sverige. Det skiljer ju inte SÅ mycket mellan australien och usa.. Konstigt att vara SÅ negativ till det ena när det andra är drömmen... det är ju inte direkt så att du vill till en indisk by.. 
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (*) skrev 2014-10-24 09:25:55 följande:
    Varför skulle lösningen automatiskt bli som han vill? Hon måste ju inte åka till usa bara för att han vägrar australien. Lösningen borde ju snarare bli att ingen får som dom vill, att dom stannar i sverige.

    Jag tror, som någon nämnde, att det kan vara en bra idé att resa en sväng till Australien för att känna in omgivningen lite. Antagligen så är det bara en fix idé från honom och när han väl är där så kommer han nog tycka att det är trevligare än sverige. Det skiljer ju inte SÅ mycket mellan australien och usa.. Konstigt att vara SÅ negativ till det ena när det andra är drömmen... det är ju inte direkt så att du vill till en indisk by.. 
    Det jag menar är att det är ju himla svårt att hitta en kompromiss. Så lösningen borde då precis som du skriver, vara att de stannar i Sverige. Om hon nu absolut inte kan tänka sig bo i USA. För handlar det bara om vem som vinner så att säga är det ju fånigt.
    De får väl hitta ett land där båda kan tänka sig bo.

    Han vill inte bo i Australien, jag förstår honom faktiskt. Det tar ett dygn att åka till Australien. Till USA beror det ju lite på vart man ska, men San Fransisco tex tar 10 timmar att flyga till.
  • 8oo8

    Det du lider av är en gubbe som tjötar och snackar mycket men när det ska hända i verkligheten så vill han minsann inte lämna trygga lilla Sverige. Börja mobba och kalla han en fegis så kanske han slutar att fjanta sig.

  • Mrs Moneybags

    Jag tror att han är sur på något plan för att du har fått ditt drömjobb redan i Australien. Då vill han ha övertaget och hitta något i USA istället.

    Det bästa är väl att stanna kvar i Sverige då, eftersom ni inte kan komma överens. Trist.

    Det skulle ju vara mest logiskt att åka dit där det redan finns ett jobberbjudande.

  • Anonym (*)

    Kan ni inte kompromissa? Säg att ni flyttar dit och sätter en gräns på minst x antal år, för att det inte ska bli så "hoppigt" Om han sedan får något jobb i usa och ni kan flytta dit så bor ni där i x antal år och sedan kan ni ta ställning till var ni trivts bäst? Risken är ju så klart att ni blir kvar på det sista stället, men då har båda fått uppleva sin dröm. Det är en erfarenhet att resa och så länge man inte hattar runt alltför mycket så anpassar sig barn snabbt, speciellt när det är samma språk.

    Språket är ju dessutom ett stort argument till att åka till australien nu. Ju yngre man är desto lättare lär man sig. Vill han till usa senare så får barnen det lättare om dom redan nu kommer in i språket jämfört med att behöva vänta tills han eventuellt har jobb i usa. Det är dessutom väldigt svårt att få arbetstillstånd i usa, man måste sitta på speciella kunskaper där arbetsgivaren kan intyga att dom inte kunnat få tag på samma kompetens i usa, alt att man hittar någon som är villig att betala dyrt för att anställa honom... så är det verkligen en realistisk dröm från hans sida? Har han möjlighet att bli förflyttat genom sin nuvarande arbetsplats?   

  • Lumsen

    Australien är ett fantastiskt land, rena vansinnet att inte prova det.
    Sverige finns kvar, om ni inte skulle gilla det.

    Go

    lycka till

  • Anonym (*)

    Men se till att åka dit på semester innan om ni aldrig har varit där, det kan ju hända att ni inte trivs alls och att det inte alls är som du tänkt dig!

  • Anonym (US)

    Trist situation.

    Jag vet inte vilket yrke din man har, men för många är det nog bättre rent karriärmässigt att jobba i USA ett tag. Dessutom är ju många "typiskt manliga" jobb utomlands (utstationering) redan från början tänkta med en fru hemma som passar hus och barn. För hemmafru skulle du nog bli i USA.

    Skulle ditt jobb kunna försörja familjen i Australien, om din man inte får jobb?

    Själv hade jag inte kunnat flytta från mina barn, så att du ensam flyttar till Australien, är nog inte heller en lösning. Men jag hade nog gjort det i en begränsad period, ett halvt eller helt år eller så.

    Det finns kanske ett tredje land ni båda kunne tänka er?

  • Anonym (Mamma)

    Jag kommer inte flytta ifrån barnen! Aldrig!
    Han kan flyttas både till USA och Australien med det jobb han har nu, men för tillfället finns inga tjänster han är intresserad av.
    Jag vägrar bli hemmafru.
    Barnen pratar redan engelska, så det är inga problem.

Svar på tråden Den ena vill flytta men inte den andra