• Qwertyuioplkjhgfddds

    Urinvägsinflamation? Hjälp!

    När man har urininflamation ska man dricka såsom te som är vätskedrivande så man kissar mycket, eller ska de vara ikke vätskedrivande?

    Någon dryck som är bra?

    Något så man slipper gå till vårdcentralen ;)

  • Svar på tråden Urinvägsinflamation? Hjälp!
  • isabellab

    Drick mycket c-vitamin/surt, tycker själv att tranbärsjuice funkar bra. Men om det blivit "en riktig" uvi av det så kan du vara så illa tvungen att gå till läkaren.

  • Ca_rr_o87

    Tranbärsdryck eller citronvatten. Men har du urinvägsinfektion så ska du gå till läkaren. Gör du inte det kan det gå upp i njurarna, då blir det värre.

  • Fjärilslarv

    Är det urinvägsINFEKTION du menar?
    Då ska man dricka mycket surt. 

  • bb2014

    Vid misstänkt urinvägsinfektion ska man gå till läkaren. Du kan inte dricka bort bakterier, utan det krävs antibiotika.

    Däremot kan man förebygga urinvägsinfektion genom att dricka mycket och surt som tranbärsjuice.

  • Fjärilslarv
    bb2014 skrev 2014-10-22 17:01:29 följande:

    Vid misstänkt urinvägsinfektion ska man gå till läkaren. Du kan inte dricka bort bakterier, utan det krävs antibiotika.

    Däremot kan man förebygga urinvägsinfektion genom att dricka mycket och surt som tranbärsjuice.


    nej man ska gå till läkare om de inte blivit bättre på ett par dagar. kroppen ska alltid få en chans att klara av bakterierna själv.
  • mallie
    fick urinvägsinfektion i augusti, fick penicillin men sen dess har det inte blivit riktigt bra igen.. nått som hjälper är ju att dricka mkt, citronvatten och tranbärsjuice kör jag med. sen har jag också köpt kapslar på hälsokost som heter "cran cure" som jag nyss börjat äta, dom ska tydligen vara jättebra!
  • Fjärilslarv
    mallie skrev 2014-10-22 17:18:10 följande:
    fick urinvägsinfektion i augusti, fick penicillin men sen dess har det inte blivit riktigt bra igen.. nått som hjälper är ju att dricka mkt, citronvatten och tranbärsjuice kör jag med. sen har jag också köpt kapslar på hälsokost som heter "cran cure" som jag nyss börjat äta, dom ska tydligen vara jättebra!
    pröva en annan antibiotika.
  • fjällräven lady

    Man ska alltid försöka dricka bort en uvi först... osockrad trabärsdricka. ibland funkar det, ibland inte. Då är antibiotika bra. Läkare är resriktiva med att dela ut antibiotika i "onödan".Många uvier kan läka ut av sig själv.

    Ät eller drick inte sött, de kan förvärra själva symtomen, tvätta underliv en gång per dag med vatten eller olja. Försök håll ut med att kissa, minst 2-3 timmar, kissa sedan helt för att skölja ut hela blåsan. Sitt "bakvänt " gränsen över toa stolen för att lätt tömma hela blåsan.

    Sök läkarvård direkt om du får, onormala flytningar, feber, ont i sidan eller bak på ryggen. Ser blod/rödbrun urinen. Då kan de gått högre upp och då måste du få antibiotika snabbt. Ring 1177 om du är osäker.

    Lindrande saker att göra själv, dricka tranbärsjuice, citronvatten, värmepåse på magen/ riskudde, sitta i duschen med värme på magen.Vara uppe och gå, inte ligga ned. Inte hasex(ganska otänkbart när man har en rejäl uvi)

    sedan alltid kissa eftwr sex!

  • Fjärilslarv
    fjällräven lady skrev 2014-10-22 18:37:51 följande:

    Man ska alltid försöka dricka bort en uvi först... osockrad trabärsdricka. ibland funkar det, ibland inte. Då är antibiotika bra. Läkare är resriktiva med att dela ut antibiotika i "onödan".Många uvier kan läka ut av sig själv.

    Ät eller drick inte sött, de kan förvärra själva symtomen, tvätta underliv en gång per dag med vatten eller olja. Försök håll ut med att kissa, minst 2-3 timmar, kissa sedan helt för att skölja ut hela blåsan. Sitt "bakvänt " gränsen över toa stolen för att lätt tömma hela blåsan.

    Sök läkarvård direkt om du får, onormala flytningar, feber, ont i sidan eller bak på ryggen. Ser blod/rödbrun urinen. Då kan de gått högre upp och då måste du få antibiotika snabbt. Ring 1177 om du är osäker.

    Lindrande saker att göra själv, dricka tranbärsjuice, citronvatten, värmepåse på magen/ riskudde, sitta i duschen med värme på magen.Vara uppe och gå, inte ligga ned. Inte hasex(ganska otänkbart när man har en rejäl uvi)

    sedan alltid kissa eftwr sex!


    exakt, man ska aldrig börja med antibiotika om inte allmäntillståndet är så pass illa att man inte får i sig mat eller dryck, är helt omntöcknad osv. 3 dagar ska man ge kroppen att själv hitta antikroppar. Man blir ju oftast inte frisk på 3 dagar, men om man blir bättre så man inte börja med antibiotika.
  • fjällräven lady
    Fjärilslarv skrev 2014-10-22 19:41:11 följande:

    exakt, man ska aldrig börja med antibiotika om inte allmäntillståndet är så pass illa att man inte får i sig mat eller dryck, är helt omntöcknad osv. 3 dagar ska man ge kroppen att själv hitta antikroppar. Man blir ju oftast inte frisk på 3 dagar, men om man blir bättre så man inte börja med antibiotika.


    Ja, precis. De är inte heller lätt att avgöra när man är osäker, men egentligen är det ganska lätt om man någon gång haft en rejäl uvi så vet man att de är rätt jobbigt. om du har svårt att leva normalt för att det besvärar dig så mycket så bör man kontakta primärvården för att få lämna ett urinprov. Dom kan alltid säga att du har lite bakterier och avgöra om du bör försöka lite till själv eller få medicin.

    Man ska inte äta antibiotika eller pencillin som är en typ av antibiotika, för ofta, eller i onödan. Dels för att risken ökar då att man någon gång kan framkalla en allergi emot dom och det är inte bra, man kan behöva äta antibiotika om man skulle bli riktigt riktigt sjuk, och för att det ökar risken att bakterier ska bli multiresistenta, dvs ingen antibiotika som kan ta död på infektionen. så det ligger även i ens eget intresse att försöka 'bota' på infektionen på egen hand.

    Om man väl fått antibiotika så ska man också vara noggrann med att äta upp hela kuren, även om du blivit symtom-fri, för att inte riskera att bakterierna finns kvar i liten mängd för att sedan blossa upp igen, å då kan det krävas en ny kur medicin... vilket inte är bra. Ej heller äta enstaka tabletter om man skulle ha kvar( om man ej ätit upp alla...) för de kan också bidra till samma sak. Likadant med svamp-medel mot svampinfektion. Därför ska man helst ha fått konstaterat av läkare att det är en svampinfektion man har och inte något annat.

    Tycker de är viktigt att man får sån här information då vissa läkare/apotekespersonal kan vara dåliga på att informera om hur ett ligger till/ anta att man redan fått den informationen. Allt för ditt och mitt eget bästa är det bra att ha kunskap om det :)

    ingen vill att multiresistenta bakterier ska öka i vårt samhälle :)

    lycka till ts med din uvi.. de är för jävligt när man väl åkt på en infektion, men det går över. :)
  • bb2014
    Fjärilslarv skrev 2014-10-22 17:04:35 följande:

    nej man ska gå till läkare om de inte blivit bättre på ett par dagar. kroppen ska alltid få en chans att klara av bakterierna själv.


    Jag har haft UVI sen tidigt tonår och flera gånger per år. Och haft njurvägsinfektion ett par gånger.

    Man ska inte vänta. Kroppen kan inte "läka ut det"

    Och hjälper inte antibiotikan ska man byta. Symptomen ska vara helt borta efter avslutad kur.
  • bb2014

    Dessutom ska läkare utesluta Klamydia om man själv intr med säkerhet vet att man inte har det.

    Det finns inga läkare som tvekar att skriva ut antibiotika om urinprovet påvisar bakterier och eventuell blod + äggviteämnen i urinen.

    Sen är det klart att det inte är bra stt äta antibiotika för ofta. De vet nog alla.

  • bb2014

    Och nu menar jag att man har en ordentlig UVI. Inte nått förstadie där det känns lite när man kissar. För där håller jag med om att surt hjäper.

  • mallie
    Fjärilslarv skrev 2014-10-22 18:26:01 följande:
    pröva en annan antibiotika.
    har varit in två gånger sen augusti och lämnat urinprov men det har inte visat på nånting, senast häromdagen va mitt urin "perfekt" som sköterskan sa.. så då får jag inget antibiotika. kan ju vara annat som besvärar också men det är förjäkligt att det inte ska gå över. 
  • bb2014
    mallie skrev 2014-10-23 11:33:11 följande:

    har varit in två gånger sen augusti och lämnat urinprov men det har inte visat på nånting, senast häromdagen va mitt urin "perfekt" som sköterskan sa.. så då får jag inget antibiotika. kan ju vara annat som besvärar också men det är förjäkligt att det inte ska gå över. 


    Kan vara urinröret som är irriterat. Känns som lätt UVI. Då kan de inget göra. Har haft det ett tag.
Svar på tråden Urinvägsinflamation? Hjälp!