• Anonym (utmattad)

    Någon med komplex PTSD?

    Jag vet inte om just "C-PTSD" finns med i DSM ännu, men har läst att det ändå är en välkänd term inom psykiatrin. I min journal står det PTSD, fastän det är symtomen för komplex PTSD som stämmer bäst. 

    Hur som helst så undrar jag lite hur andra mår, som har denna diagnos? Jag har mest fysiska symtom, antagligen för att jag förtränger så mycket. Ibland tränger det fram minnen, men de är så smärtsamma så jag skjuter undan dem ganska snabbt igen.

    Mitt största problem är en oerhörd trötthet som gör mig konstant utmattad, både så att jag är fysiskt trött i kroppen och att jag kan sova hur mycket som helst utan att bli pigg. Jag är också väldigt spänd i kroppen och har därför ofta ont i ryggen och i huvudet. Väldigt stress-känslig.

    Jag funderar på att börja gå i trauma-terapi för att bearbeta allt, för att så småningom kunna må bättre fysiskt, men det skrämmer mig. Jag vet ju hur sjukt dåligt jag mår när jag har pratat med någon om det som hänt. Hur ska jag orka med terapi då?

    Någon mer som tänker likadant?

  • Svar på tråden Någon med komplex PTSD?
  • Anonym (utmattad)

    Rädslan är ju främst att det kanske till och med blir värre när man går i terapi, för att minnen väcks till liv, och att terapin i slutändan "misslyckas" så att man aldrig blir fri.

    Att man mår sämre i början av terapin är ju allmänt känt, för att det sedan blir bättre när man väl tagit sig igenom allt. Men ingen vet hur lång tid det tar av dåligt mående innan man kan komma tillbaka till normalt mående igen. Det kan i värsta fall ta år. Är det värt det?

  • Anonym (utmattad)

    Och kanske är redan mitt psyke så skadat att jag ändå kommer få gå med kroppsliga problem resten av livet. 

Svar på tråden Någon med komplex PTSD?