• Anonym (Hjälp!!)

    Har jag ngn rätt?

    Jag önskat få hjälp att besvara några tankar och funderingar.

    Jag och min make har separerat (skilsmässan har ej gått igenom då vi har barn under 16 utan har betänketid)

    Får jag ta med mej barnen och åka utomlands på "min" vecka utan min mans vetskap?Kan min make neka mej att åka med barnen?

    Vi bor fortfarande i ett hus jag fått i gåva av min mormor. Kan jag sparka ut min man bara sådär? Ja tänker givetvis inte göra det utan ge han en rimlig chans att hitta nytt boende. Kan han vägra å flytta? Dra ut på tiden hur länge han vill?

    Kan vår 7 åring bestämma att hon bara vill bo hos mej mot pappans vilja?

    Hur gör man med storhelger? Har man rätt att ha varannan?

    Tacksam för hjälp med svar på mina frågor!!

  • Svar på tråden Har jag ngn rätt?
  • Kjell2

    Jag antar att ni har gemensnam vårdnad och ingen fastställt umgängesschema.

    Då är det vilda västerna som gäller, ni kan båda göra nästan vad som helst. Du kan alltså åka utomlands. Det som kan trassla til det är om det behövs pass eller annat papper där båda vårdnadshavran behöver skriva under. Om det sen är bra att du reser utan att berätta för  pappan är en annan sak.

    Barnen bestämmer aldrig var de ska bo, det är föräldrarna. Kan inte ni komma överrens är det domstol som fattar beslut. Domstolen kan sen besluta om schema för helger och lov.

    Boendet är lite lurigt men till sist kan du kasta ut honom. Försök undvika att hamna i den situationen då det kan bli rätt långdraget.

    Hur ser ägandet ut av bostaden, finns det äktenskapsförord/enskild egendom? Ni bör göra en bodelning och reda ut vem som ägar vad. Tänk på att enligt äktenskapsbalken ska ni ha lika mycket. Så om huset är obelånat och du vill behålla det måste din man få motsvarande värde på något annat sätt.

  • lilly

    Åka utomlands-tja. Så länge syftet inte är att undanhålla maken barnen. Din vecka är ju din vecka. Jag åkte med min mamma utan pappas medgivande (han visste klart om de men ngt skriftligt krävdes ej). Huvudregeln vid gemensam vårdnad är att alla beslut ska fattas gemensamt. Dock får en förälder fatta beslut rörande daglig omsorg (som i vart fall en kortare semesterresa) ensam. Din man kan inte rättsligt angripa dig för att du åker på semester med barnen, såvida syftet somsagt inte är att du undanhåller honom umgänge med barnet.

    om huset är din enskilda egendom pga villkor i gåvobrev kan du sälja huset utan hans vetskap och indirekt kasta ut honom. Jag tror inte det finns en rättsregel som ger honom rätt att bo kvar i huset om detta inte är till all för stor nackdel till honom. Osäker på den frågan.

    Boende ska ni komna överens om tillsammans. Det är barnet som har rätt att träffa föräldern, inte tvärt om. Det är vad som är bäst för barnet som man ska utgå ifrån. Har han alla vänner hos dig och mår bäst där har jag svårt att tro att en domstol kan 'tvinga' honom att flytta.

    Det bestämmer ni själva. Kan ni inte det kan domstol bestämma umgänget.

  • Anonym (Hjälp!!)

    Yes gemensam vårdnad.

    Tack för era svar!

  • Kjell2

    Ta och boka en tid med familjerätten och försök komma fram till något som är bra för alla inblandade. Där kan ni också få lite grundläggande regler förklarade för er.

Svar på tråden Har jag ngn rätt?