• Anonym (Fiddl­e)
    Äldre 22 Oct 19:01
    1590 visningar
    11 svar
    11
    1590

    Koncentrationssvårigheter, studier, PTSD

    Just nu ska jag sitta och studera för en inlämningsuppgift som snart ska lämnas in men som ni märker skriver jag på Familjeliv istället...

    Har blivit diagnosticerad med PTSD och träffar psykolog för att gå vidare men just nu har jag så mycket med skolan (särskilt) att jag inte kan koncentrera mig i mer än 5 minuter. Läser ca 1 sida av något och måste ta paus i 5-10 minuter minst. Som ni säkert förstår blir studierna lidande och jag kan inte berätta för någon heller eftersom jag inte vill att de ska veta om min diagnos. Istället tror de att jag är lat och inte bryr mig eftersom det ser som jag leker med mobilen istället. 

    Finns det någon som kan hjälpa mig med detta? Några tekniker för att förlänga koncentrationen eller liknande? Egna erfarenheter hade också varit välkomna, behöver allt stöd i världen. Jag har så fruktansvärd ångest över att misslyckas med allt, behöver komma in på rätt spår igen. :(

  • Svar på tråden Koncentrationssvårigheter, studier, PTSD
  • Fjäril­slarv
    Äldre 22 Oct 19:45
    #1

    alltså ptsd är en mycket allvarlig sjukdom/åkomma, det är inget man ska ta lätt på. PTSD handlar ju om att man är stressad över någon form av trauma som man har förträngt men som sedan kommer tillbaka. Det är inget som fixas huxflux, det kan ta lång tid, ibland flera år. 

    Eftersom din koncentration osv är så pass lidande så borde du försöka att vara sjukskriven.

  • Fjäril­slarv
    Äldre 22 Oct 19:48
    #2

    ts jag har haft PTSD och för mig tog det 1 år med terapi en gång i veckan för att bli av med det. Jag var inte sjukskriven, men fick tyvärr lida för det för att jag istället fick ta en massa mediciner, och mina betyg blev inte som jag hade velat. Jag har fått mkt högre betyg om jag inte hade haft ptsd. Jag blev sjukskriven sen på heltid då jag inte kunde göra någonting. PTSD är ju sådant som tyvärr blir sämre om man inte tar tag i det och har respekt för det.

    Förlåt om jag låter hård och elak, det är inte min mening Gråter, men jag blev i alla fall frisk Skrattande

  • Anonym (Fiddl­e) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 14:33
    #3

    Jo mina betyg har absolut blivit lidande men jag vet inte hur jag skulle klara att vara sjukskriven, tror inte CSN räknas som en inkomst att basera någon sjukersättning på...

    Får jag fråga vilka mediciner du tog? Det kanske finns något för koncentrationssvårigheter..?Jag försöker ständigt hålla näsan över vattenytan men det tar ju så otroligt mycket kraft och just nu är det väl svårare än vanligt antar jag.

  • Fjäril­slarv
    Äldre 23 Oct 18:26
    #4
    Anonym (Fiddle) skrev 2014-10-23 14:33:28 följande:

    Jo mina betyg har absolut blivit lidande men jag vet inte hur jag skulle klara att vara sjukskriven, tror inte CSN räknas som en inkomst att basera någon sjukersättning på...

    Får jag fråga vilka mediciner du tog? Det kanske finns något för koncentrationssvårigheter..?Jag försöker ständigt hålla näsan över vattenytan men det tar ju så otroligt mycket kraft och just nu är det väl svårare än vanligt antar jag.


    alltså om man ska medicinera koncentrationssvårigheter så är det mediciner mot adhd, dvs centralstrimulerande, men det får man inte om man inte har diagnosen adhd. I ditt fall så måste man behandla det som ORSAKAR dina koncentrationssvårigheter, vilket är din PTSD. Om du inte behandlar den så kommer din PTSD att bli värre, vilket gör att dina koncentrationssvårigheter kommer att bli värre. Mer medicin är inte det som är bäst i ditt fall, i ditt fall är det terapi där du bearbetar traumat som har orsakat din PTSD. Det kommer du inte att komma ifrån, så länge du inte behandlar den så kommer du inte att bli bättre.
  • Anonym (dr)
    Äldre 23 Oct 20:27
    #5

    Om du är sjukskriven får du ersättning från CSN men lånet blir avskrivet. Det bästa kanske är att du pluggar på ungefär halvtid, eller att du blir sjukskriven från varannan kurs så att du får återhämtning.
    Be att få en läkartid och diskutera detta med doktorn. 

  • Anonym (Fiddl­e) Trådstartaren
    Äldre 25 Oct 09:33
    #6

    Jag kanske ska höra med,min psykolog om denne tror att det hade varit en bra idé?

    Angående mediciner så har jag inte ADHD (så vitt jag vet men anser det ganska osannolikt). Jag försöker ändå att få ut så mycket som möjligt från terapin men befinner mig kanske i en svacka. Det känns som om jag gått där riktigt länge men att jag är långt ifrån att bli "bra". Usch, hoppades mest på lite extra hjälp på traven.

  • Anonym (K)
    Äldre 25 Oct 10:43
    #7
    Anonym (dr) skrev 2014-10-23 20:27:14 följande:

    Om du är sjukskriven får du ersättning från CSN men lånet blir avskrivet. Det bästa kanske är att du pluggar på ungefär halvtid, eller att du blir sjukskriven från varannan kurs så att du får återhämtning.

    Be att få en läkartid och diskutera detta med doktorn. 


    Man kan inte vara halvtidssjukskriven när man studerar.
  • Anonym (K)
    Äldre 25 Oct 10:45
    #8
    Anonym (Fiddle) skrev 2014-10-25 09:33:32 följande:

    Jag kanske ska höra med,min psykolog om denne tror att det hade varit en bra idé?

    Angående mediciner så har jag inte ADHD (så vitt jag vet men anser det ganska osannolikt). Jag försöker ändå att få ut så mycket som möjligt från terapin men befinner mig kanske i en svacka. Det känns som om jag gått där riktigt länge men att jag är långt ifrån att bli "bra". Usch, hoppades mest på lite extra hjälp på traven.


    Det finns en antidepressiv medicin som heter voxra, och den har en liknande effekt, men det är inte jättelätt att få den utskriven.
  • Anonym (Fiddl­e) Trådstartaren
    Äldre 25 Oct 11:51
    #9

    Läste på lite om Voxra, tydligen ska man inte ta det om man har/haft ätstörningar. Har inte det nu men tidigare i livet hade jag det. Varför skulle det spela någon roll, om det var längesedan menar jag?

  • Anonym (K)
    Äldre 25 Oct 13:43
    #10
    Anonym (Fiddle) skrev 2014-10-25 11:51:31 följande:

    Läste på lite om Voxra, tydligen ska man inte ta det om man har/haft ätstörningar. Har inte det nu men tidigare i livet hade jag det. Varför skulle det spela någon roll, om det var längesedan menar jag?


    Det har jag inte hört något om? Man ska inte kombinera med vilka mediciner som helst och inte ha någon krampsjukdom, vad jag kan komma på nu. Men det är en hel del man ska tänka på, vilket läkaren ska ta hänsyn till vid bedömningen. Några ätstörningar har jag inte fått frågan om i alla fall.
  • Fjäril­slarv
    Äldre 25 Oct 14:26
    #11
    Anonym (K) skrev 2014-10-25 10:45:25 följande:
    Det finns en antidepressiv medicin som heter voxra, och den har en liknande effekt, men det är inte jättelätt att få den utskriven.
    Voxra är en medicin som för en del fungerar jätebra och för andra är rena rävgiftet, det ska man ha i åtanke. Man ska inte knapra mediciner i onödan anser jag, kan man lösa sin situation med t ex terapi så ska man det.

    Till ts: PTSD kan ju som sagt ta flera år att läka om de vill sig illa. Terapi går upp och ned och ibland står det stilla. Det ingår. 
Svar på tråden Koncentrationssvårigheter, studier, PTSD