• BeanieButt

    Hjälp att tyda provsvar!

    Hej!

     Jag har fått provsvar på födoämnesallergi. Dessvärre har ingen läkare kontaktat mig och förklarat vad det betyder.
    Resultatet är på Ige 12kE/L och referens (har jag för mig att det stod) är <122kE/L.

    Har självklart kontaktat vården och bett om en förklaring men är nyfiken så hoppas på något räd här medan jag väntar!

  • Svar på tråden Hjälp att tyda provsvar!
  • Tibell

    Står det total ?
    Annars brukar det stå typ " Ägg 12 ke/L och sen står referens lite längre bort i raden.
    Eller står det total Ige 12 kE/L ? Isåfall ligger du inom referensramen vilket är bra :) en vuxen tror jag ligger mellan 0-100...

    Men är det något specifikt födoämne som ligger på 12 är det positivt ! Allt över 0.35 är nämligen positivt

  • Tibell

    Nu läste jag ditt inlägg via datorn och vips fanns där hela texten ;)
    Så nu förstår jag lite mer !

    Det verkar som att det är den totala IgE du fått svar på ! Och som vuxen kan du alltså ligga upp till 122 som referensvärdet säger!

    Min dotter har tex ett jätte högt värde på total IgE och hon har även många allergier !

  • BeanieButt

    Tack snälla för svar!
    Först togs ett "allmänt" prov och om det visade något skulle det gås vidare att utreda vilket födoämne det gäller. Men då verkar det som att det inte kommer att behövas :)
    Gråbo, katt, häst påvisades inte heller.

    Hoppas din dotter mår bra trots sina allergier!

Svar på tråden Hjälp att tyda provsvar!