• Äldre 22 Oct 19:27
    6440 visningar
    9 svar
    9
    6440

    Sticker och pirrar i händer och fötter

    Hej!


    Det senaste dagarna så sticker det och pirrar i mina händer och fötter. Mest sticker. Det är inte under hela dagen utan lite då och då.
    Söker man på de symtomen så skriver många om MS osv så visst blir man lite nervös.
    Men jag tänkte se om någon annan har liknande här inne. Jag fick barn för 4,5 månader sedan och jag får bära väldigt mycket på han om dagarna. Sen har jag pga en sak mått väldigt dåligt sen förlossningen och är orolig och tänker mycket. Tänker om det kan spela in ? Samtidigt så blir det ju inte alls mycket sömn med en liten plutt hemma.

    Någon som har det som jag ?

  • Svar på tråden Sticker och pirrar i händer och fötter
  • Äldre 22 Oct 19:32
    #1

    När man lider av ångest/oro så kan det hända att man hyperventilerar utan att man tänker på det. Jag gör det ibland. Då blir det obalans med syre och koldioxid i blodet, vilket kroppen signalerar med pirret!

    Det är inget farligt. Varva ner och öva på att andas lugnt då och då :)

  • Äldre 23 Oct 10:39
    #2

    USch bara för jag läste på det här jäkla nätet så tycker jag att det blir värre och värre. Jag som aldrig är sjuk eller håller på att googla runt på symtomen var tvungen att göra det nu. :( Så nu blev jag jätteorolig bara för detta.

    Men jag hoppas det är som du skriver :) Det hade varit skönt!

  • Äldre 23 Oct 11:05
    #3
    syster yster skrev 2014-10-23 10:39:34 följande:

    USch bara för jag läste på det här jäkla nätet så tycker jag att det blir värre och värre. Jag som aldrig är sjuk eller håller på att googla runt på symtomen var tvungen att göra det nu. :( Så nu blev jag jätteorolig bara för detta.

    Men jag hoppas det är som du skriver :) Det hade varit skönt!


    Om det blir värre när du läser om hemska saker på nätet, så låter det ju nog som det kan vara pga hyperventilering som det pirrar. Möjligtvis i kombination med sömnbrist och ömma muskler pga kånkandet av babyn.
  • Äldre 23 Oct 14:44
    #4
    syster yster skrev 2014-10-23 10:39:34 följande:

    USch bara för jag läste på det här jäkla nätet så tycker jag att det blir värre och värre. Jag som aldrig är sjuk eller håller på att googla runt på symtomen var tvungen att göra det nu. :( Så nu blev jag jätteorolig bara för detta.

    Men jag hoppas det är som du skriver :) Det hade varit skönt!


    Jag har pratat med läkare, psykoterapeuter och gått på kbt. De säger att sån där "hypokondri" hamnar man lätt i vid panikångest (som jag lider av). Man tror att man ska dö, att man har fel på hjärtat för att det hoppar till ibland osv. Man letar i princip efter fel för att man är rädd att nåt ska vara just fel. Problemet är att när man söker efter felen så kan man även framkalla dem. Det är HELT ofarligt och du behöver inte alls oroa dig!

    Jag har fått lära mig att känna efter i min kropp (även då jag mår bra), och känner jag nåt konstigt så får jag förklara för mig själv att "det är okej. Så är det ibland". Man ska acceptera att kroppen reagerar lite annorlunda ibland på vissa saker. Det betyder att kroppen FUNGERAR! :)

    Du kanske skulle testa kbt om du är väldigt orolig, så du inte utvecklar något svårt... Jag önskar att jag fått hjälp tidigare!
  • Äldre 23 Oct 15:36
    #5

    Men kan man hyperventilera utan att man egentligen tänker på det ?

    Just denna gången blev jag så himla nervös och orolig. Jag har en regel att aldrig titta på nätet på olika symtom för det är lätt att man blir orolig. Men när man söker på det jag har nu och får upp ALS och MS så fasen blev man nervös. Men det är kanske bara att jag sen förlossningen mått väldigt dåligt och sen sover lite osv.
    Men idag kändes det som att armarna var tunga med.
    Var ändå på hälsoundersökning för ca 4 veckor sen och alla värden var tipptopp. Borde väl synts där om man var dålig av nåt.

  • Äldre 23 Oct 15:47
    #6
    syster yster skrev 2014-10-23 15:36:11 följande:

    Men kan man hyperventilera utan att man egentligen tänker på det ?

    Just denna gången blev jag så himla nervös och orolig. Jag har en regel att aldrig titta på nätet på olika symtom för det är lätt att man blir orolig. Men när man söker på det jag har nu och får upp ALS och MS så fasen blev man nervös. Men det är kanske bara att jag sen förlossningen mått väldigt dåligt och sen sover lite osv.
    Men idag kändes det som att armarna var tunga med.
    Var ändå på hälsoundersökning för ca 4 veckor sen och alla värden var tipptopp. Borde väl synts där om man var dålig av nåt.


    Ja det kan man!
  • Äldre 24 Oct 20:16
    #7

    Det har känts bättre idag. Inget stickande i händer och fötter å inget pirr. Däremot sticker det till på kroppen och sen måste jag klia efter.

  • Äldre 24 Oct 20:16
    #7

    Det har känts bättre idag. Inget stickande i händer och fötter å inget pirr. Däremot sticker det till på kroppen och sen måste jag klia efter.

  • Äldre 24 Oct 22:12
    #8

    Jag har så i perioder och fick höra att det kunde vara B-vitaminbrist så jag älgade iväg till apoteket och köpte Berocca och vips så försvann det inom 2 dagar !! 

  • Äldre 25 Oct 13:31
    #9
    syster yster skrev 2014-10-23 15:36:11 följande:

    Men kan man hyperventilera utan att man egentligen tänker på det ?

    Just denna gången blev jag så himla nervös och orolig. Jag har en regel att aldrig titta på nätet på olika symtom för det är lätt att man blir orolig. Men när man söker på det jag har nu och får upp ALS och MS så fasen blev man nervös. Men det är kanske bara att jag sen förlossningen mått väldigt dåligt och sen sover lite osv.
    Men idag kändes det som att armarna var tunga med.
    Var ändå på hälsoundersökning för ca 4 veckor sen och alla värden var tipptopp. Borde väl synts där om man var dålig av nåt.


    Jag gör det ofta när jag åker kollektivt. (Fick min första panikattack på ett tåg, så kroppen känner igen "faran")...

    Innan jag visste vad som var fel lämnade jag en massa blodprover och det var inga problem någonstans. Alla värden såg bra ut.

    Panikångest sa dom då.
Svar på tråden Sticker och pirrar i händer och fötter