• winnethepooh

    Konstiga râd vid feber?

    Är det någon mer än jag som tycker det är konstigt att man râder föräldrar att klä barnet extra lätt vid feber?

    Jag förstår att barnet inte ska bli överhettat men om jag tänker pâ mig själv sâ är bland det värsta jag vet att försöka sova med feber medan jag fryser. Helt omöjligt. Och febern fâr ju en att frysa, i alla fall mig. Jag klär alltid pâ mig extra när jag har feber, särskilt när jag ska sova, dâ kan man åtminstone bli mysigt varm trots frossan och fâ somna in lite. 

    Sâ varför klä pâ barnet MINDRE än vanligt när det ska sova bara för att det har feber? 

  • Svar på tråden Konstiga râd vid feber?
  • winnethepooh
    cosinus skrev 2014-10-22 20:05:29 följande:

    För att febern inte ska bli högre än nödvändigt så klart.


    Min feber har aldrig stigit av att klä mig normalt (eller t o m lite extra). Varför skulle barns feber stiga när vuxnas inte gör det?
  • Maddi

    Jag tror man är olika som person. Jag kan frysa när jag har feber gör att i nästa minut svettas. De är väl de som gör att man inte ska lägga på dom extra.

  • Familia

    För att små barn inte kan reglera sin kroppstemperatur som vi vuxna. De kan lätt bli överhettade eller underkylda.

    Vid feber blir de då såklart lätt överhettade.

  • Vickan I

    För att som ngn mer skrev så kan små barn inte reglera temperaturen på samma sätt som vuxna. Vår äldsta feberkrampade nästan varje gång han hade feber som liten. Krampen kom när febern steg fort eller var riktigt hög. Vi höll han så sval som möjligt (utan att han skulle lida av det så klart) och det minskade antal kramper massor.

  • pigglet

    Barn får så lätt hög feber. Och för att hålla den lägre så får man svalka barnet. Alltså ha svalt i rummet, badda med våta servetter i armveck, hals osv. Tom bada i ljummet vatten och inte torka av barnet sedan.
    Det handlar alltså om när barnet får hög feber. Vid sådär 38-39 spelar det inte så stor roll, om febern håller sig där. Men när de ligger på 40-41, då vill man inte att den ska stiga högre.

  • winnethepooh
    pigglet skrev 2014-10-22 21:42:24 följande:

    Barn får så lätt hög feber. Och för att hålla den lägre så får man svalka barnet. Alltså ha svalt i rummet, badda med våta servetter i armveck, hals osv. Tom bada i ljummet vatten och inte torka av barnet sedan.
    Det handlar alltså om när barnet får hög feber. Vid sådär 38-39 spelar det inte så stor roll, om febern håller sig där. Men när de ligger på 40-41, då vill man inte att den ska stiga högre.


    Ok, om det vid 38-39 inte spelar någon roll sâ verkar det mera logiskt, de râd jag har läst har inte klargjort den skillnaden alls utan pratar bara om feber i allmänhet. Om ett barn är förkylt och har lite feber sâ känns det kontraintuitivt att lâta det gâ och lägga sig lättklätt tycker jag. Kanske inte klä pâ extra men åtminstone normalt. Men jag kan förstâ att det är en annan sak vid riktigt hög feber (vilket jag hittills aldrig varit med om). 
  • Yonndax

    Som andra har skrivit så är det när febern kryper över 39 grader och är upp mot 40 grader. Är även mer så här när barnen är mindre än vid 5-6 ålder då är det inte lika vanligt med feber kramper. Har fått berättat för mig om svägerskan som hade feberkramper när hon var lite. Svärföräldrarna var till akuten med henne och läkaren tog av henne till blöja och höll ut henne genom fönstret i minus grader. Nu var det här snart 20 år sedan känns kanske lite extremt idag. Ville bara berätta lite om hur det kan se ut.

  • pigglet

    När sonen vaknade med 41.3 grader och knappt orkade andas var rådet att snabbt klä av honom helt och badda kallt vatten på kroppen. Så att kyla ner kroppen vid hög feber tillämpas fortfarande. Feber blir ju farligt när den stiger för högt.

Svar på tråden Konstiga râd vid feber?